هشدار دوباره به صاحبان صنایع/ برق صنایع دوباره قطع می‌شود؟

By | ۱۴۰۰-۱۰-۱۳

زمزمه‌های قطع برق صنایع، پس از گرانی آن دوباره در حال شدت گرفتن است و برخی از فعالان بخش خصوصی نگران نوبت‌بندی برق هستند. عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق کشور هم احتمال قطع برق صنایع را تایید می‌کند و می‌گوید مشکل اصلی کمبود خوراک در نیروگاه‌های تولید برق است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدیران شرکت برق و توانیر تابستان امسال بارها وعده داده بودند با کاهش دما جریان خاموشی‌ها هم قطع می‌شود. قرار بود با کاهش دما و شروع شش ماه سرد سال دیگر نه بخش خانگی با خاموشی مواجه شود و نه صنایع مشکل نوبت‌بندی برق داشته باشند.

اما حالا صنایع با مشکل مواجه‌اند. حمیدرضا صالحی، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق کشور هم احتمال قطع برق صنایع را تایید می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: پیک مصرف ما در زمستان نیست و اگر در زمستان دچار قطعی برق شویم، دلیل آن کمبود خوراک در نیروگاه‌های تولید برق است.

صالحی ادامه می‌دهد: برخی از نیروگاه‌ها مازوت مصرف می‌کنند و آلودگی زیادی دارند اما اگر بخواهند مازوت مصرف نکنند، نیروگاه‌ها کمتر کار می‌کنند و قطعی‌ها بیشتر می‌شود.

او نسبت به امکان قطع برق صنایع این گونه هشدار می‌دهد: در صورتی که در تامین برق به مشکل بخوریم، ابتدا برق صنایع قطع می‌شود. این باعث خسارت به صنایع می‌شود.

این فعال بخش خصوصی پیش‌بینی می‌کند: اگر اتفاقات سال پیش دوباره تکرار شود، احتمال می‌دهم که برق صنایع هم دوباره قطع شود.

حالا صنایع یا باید قطعی برق را بپذیرند یا مصرف مازوت را. اما مساله این است که سوزاندن مازوت باعث آلودگی هوا می‌شود. رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، صبح امروز در برنامه زنده تلویزونی مازوت ایرانی حداقل ۳.۵ درصد گوگرد خالص دارد و روزانه «پانزده هزار بشکه گوگرد خالص» وارد هوای مردم می‌شود.

مجبوریم مازوت بسوزانیم؟

اوایل تابستان امسال که کشور توان تامین برق مشترکان خانگی و صنایع را نداشت، اقدام به انتشار جدول خاموشی کرد. با شدت گرفتن روند اعتراضات مردم به این مساله، تصمیم بر این شد که برق صنایع محدود و سهمیه‌بندی شود. در عوض، برق بخش خانگی با نظم نسبتا بیشتری قطع می‌شد. پس از آن سهمیه صنایع کاهش یافت تا برق شبکه خانگی تامین شود.

عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس پیش از شروع پاییز گفته بود که نباید مردم را از مازوت‌سوزاندن بترسانیم و اگر مازوت نسوزانیم، ۲۵ درصد از کشور دچار خاموشی می‌شود. از همان جا بود که کم‌کم نگرانی از شروع دوباره قطع برق و خاموشی در کشور، افزایش یافت. اما خطر خاموشی و نوبت‌بندی برق، برای کدام گروه بیشتر از همه ملموس شده است؟

پیش از این اوجی، وزیر نفت اعلام کرده بود که در زمستان روزانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم. گاز خوراک نیروگاه‌های تولید برق است و با این روند نگرانی از احتمال قطع برق صنایع شدت می‌یابد.

حالا هم که وزیر نیرو هشدار داده که از اول بهمن قیمت برق مشترکان پر مصرف افزایش می‌یابد، نگرانی از کمبود برق شدت گرفته است. زیرا افزایش قیمت برق، یکی از سیاست‌هایی است که موجب کاهش مصرف می‌شود.

البته این همه ماجرا نیست. رئیس مجلس هم پیش از این، سیگنال‌هایی درباره مشکل تامین انرژی صنایع داده بود. قالیباف چند وقت پیش اعلام کرده بود: سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه مصرف انرژی در کشور است و سه چهارم از این یارانه متعلق به غیرخانوارهاست.

بنا بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بیش از سه‌چهارم یارانه انرژی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ به غیر خانوارها اختصاص یافته است. این یعنی بخش زیادی از یارانه پنهان انرژی به صنایع رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *