شیما بابایی، فعال مدنی، از بازداشت و ربایش پدرش توسط ماموران حکومت ایران خبر داد

By | ۱۴۰۰-۱۰-۱۳

شیما بابایی، فعال حقوق بشر ساکن بلژیک، با انتشار ویدیویی در خارج از کشور، با ابراز نگرانی درباره وضعیت پدرش، می‌گوید این احتمال قوی وجود دارد که ماموران حکومت ایران با سناریوی دروغین مرگ پدرش، قصد داشته‌اند او را به ترکیه بکشانند و بربایند.

او در ویدیویی که شامگاه یک‌شنبه، ۱۲ دی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، گفته است که پدرش ابراهیم بابایی، ۱۲ روز پیش در حالی که قصد خروج مخفیانه از ایران شد،‌ ناپدید شد و عده‌ای که خود را قاچاقچی معرفی کردند، به او گفتند پدرش در ترکیه جان باخته و او باید برای دریافت جسد به روستایی در توابع شهر وان ترکیه بیاید.

به گفته خانم بابایی تحقیقات وکیل او از پلیس محلی، مرزبانی، بیمارستان‌ها و پلیس امنیت شهر وان نشان می‌دهد هیچ ردی از مُرده و زنده پدر او در این شهر وجود ندارد و بر اساس شواهد به دست آمده پدرش در شهر ماکو در ایران ربوده و بازداشت شده است و ماموران قصد داشتند با این سناریو او را به ترکیه بکشانند و به ایران منتقل کنند.

شیما بابایی، فعال سیاسی و مدنی به همراه همسرش داریوش زند، دیگر فعال مدنی بارها در ایران بازداشت و به احکامی از جمله حبس و جریمه نقدی محکوم شدند.

آن‌ها در سال ۱۳۹۷ پس از احضار مجدد از سوی دستگاه‌های امنیتی، مجبور به خروج غیرقانونی از ایران شدند و مدت یک ماه را در کمپ دیپورت ترکیه گذراندند.

ابراهیم بابایی، پدراین فعال سیاسی و مدنی که از مجروحان جنگ ایران و عراق است در بهمن ۱۳۹۶ در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی نسبت به بازداشت دختر و دامادش اعتراض کرده و از حسن روحانی، رئیس جمهور وقت خواسته بود به قوانین و حقوق شهروندی احترام بگذارد.

خانم بابایی در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفته است که پدرش یک سال در دهه ۶۰ و چهار سال نیز از ۸۸ تا ۹۲ زندانی سیاسی بوده و در پرونده‌ای دیگر به دلیل حمایت از دخترش که به خاطر مخالفت با حجاب اجباری در ایران زندانی بود، به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

به گفته این فعال سیاسی، در پی گشودن یک پرونده جدید برای پدرش در زندان و صدور حکم تعلیقی ۵ سال تبعید به زندان بندرعباس او در سال ۱۳۹۶ از ایران خارج شد و به ترکیه رفت، اما نتوانست شرایط آن جا را تحمل کند و به طور غیرقانونی به ایران برگشت.

خانم بابایی در ادامه گفته است که پدرش پس از بازگشت به ایران زندگی مخفیانه داشته، امکان کار نداشته و از امکانات زندگی از جمله دسترسی خدمات پزشکی محروم بوده و به دلیل فشارهای روحی تصمیم دوباره برای خروج از ایران گرفته است.

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی با سناریوسازی تلاش می‌کند منتقدان حکومت را به ایران بکشاند.

وزارت دادگستری آمریکا تیر امسال در بیانیه‌ای از خنثی کردن تلاش یک تیم چهار نفره وابسته به دستگاه‌ اطلاعاتی ایران برای ربایش مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و مدنی از آمریکا و انتقال او به ایران خبر داده بود.

مهر ۱۳۹۸ هم روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» و فعال سیاسی منتقد جمهوری اسلامی، در عراق ربوده شد و پس از انتقال به ایران اعدام شد. خبر ربوده شدن جمشید شارمهد، مسئول گروه «تندر» در دبی و انتقال او به ایران نیز مرداد سال گذشته منتشر شد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *