مجلس «۱۹ هزار میلیارد تومان» بودجه برای افزایش جمعیت تصویب کرده است

By | ۱۴۰۰-۱۰-۱۷
یک نماینده مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه ۱۶ دی خبر داد که برای اجرای به گفته او «طرح تعالی جمعیت و خانواده» ۱۹ هزار میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی و تصویب شده است.

محمدحسن آصفری، نماینده اراک، خنداب و کمیجان، افزود: با توجه به مصوبه‌ای که مجلس به عنوان طرح تعالی جمعیت و خانواده مورد تصویب قرار داده است ۱۹ هزار میلیارد تومان در این حوزه مصوب شده که امیدواریم این مهم هم اجرایی شود.

«طرح تعالی جمعیت و خانواده» آبان امسال به تایید شورای نگهبان رسید. این طرح در راستای اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای افزایش جمعیت است و مشوق‌هایی را برای ازدواج و فرزندآوری ارائه می‌دهد از جمله «افزایش سه برابری یارانه» فرزندان خانواده‌های دهک‌های پایین، «پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی» و «معافیت مالیاتی به ازای هر فرزند ۱۵ درصد».

جمهوری اسلامی سال‌ها سیاست فرزندآوری کمتر را ترویج می‌کرد، اما از زمان دولت احمدی‌نژاد به این سو سیاست خود را تغییر داده و بر افزایش جمعیت تاکید دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دراین‌باره مثال هند و چین را زده و پیشرفت‌های آنان را مرهون جمعیت بزرگ این دو کشور دانسته است.

با این حال منتقدان گفته‌اند که با توجه به شرایط دشوار اقتصادی ایران، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی و بحران‌های زیست‌محیطی در کشور امکان افزایش بیشتر جمعیت وجود ندارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا، ایرنا و تسنیم/س.ن/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *