حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان فوتبال آسیا قطعی شد

By | ۱۴۰۰-۱۰-۱۷

کنفدراسیون فوتبال آسیا رسما اعلام کرد که دو تیم فوتبال ایرانی استقلال و پرسپولیس به دلیل فقدان مدارک لازم اجازه حضور در مسابقات فوتبال سال ۲۰۲۲ با لیگ قهرمانان آسیا را ندارند و مدارک تیم گُل‌گهر سیرجان نیز برای حضور این مسابقات پذیرفته نشده است.

حمید سجادی، وزیر ورزش ایران، روز ۱۴ دی‌ با اعلام این که «قول مکتوب» داده‌اند که از ماه آینده میلادی خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را شروع کنند، احتمال داده بود خبرهای خوشی درباره حضور این دو باشگاه در لیگ قهرمانان آسیا شنیده شود، ولی بر اساس گزارش رسانه‌های ایران این قول فایده نداشته و نامه حذف این دو باشگاه به تهران ارسال شده است.

کسب مجوز حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین شرایط کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حضور تیم‌ها در لیگ قهرمانان این قاره به‌ شمار می‌رود. ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا چهار سهمیه داشت که اکنون با حذف این دو تیم، تیم‌های سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان به عنوان نمایندگان فوتبال ایران حضور خواهند داشت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه خود با تاکید بر این که این سه باشگاه «معیارهای ضروری» برای شرکت در این مسابقات را نداشته‌اند، اعلام کرده است که پرونده این سه تیم را به دبیرخانه کمیته انضباطی و اخلاقی فرستاده است تا در صورت نیاز اقدامات بیشتری انجام شود.

پرونده این دو باشگاه در دو ماه گذشته سوژه رسانه‌ها بود و گزارش‌های متعددی درباره حذف قطعی آنها از لیگ قهرمانان آسیا منتشر شد، ولی مقامات مسئول در دولت ایران وعده داده بودند که با رایزنی با مقام‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا مشکل را حل کنند.

خبرگزاری مهر در گزارشی پیرامون حذف دو تیم استقلال و پرسپولیس نوشته است که کنفدراسیون فوتبال آسیا از این دو تیم «بیش از ۴۰۰ صفحه ایراد گرفته است که برطرف کردن آنها نیازمند زمان زیادی است».

تیم گل‌گهر سیرجان در این مسابقات سهمیه نداشت، ولی در صورت کسب مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌توانست به لیگ قهرمانان برود که مدارک ارائه شده از سوی این تیم نیز مورد پذیرش قرار نگرفت.

فدراسیون فوتبال ایران در هفته‌های اخیر با موضوع اخطار جدی فیفا برای لزوم حضور زنان در ورزشگاه روبه‌رو شده و بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، فیفا «تهدید کرده است در صورت برطرف نشدن موارد مذکور تا ۱۱ اسفند امسال، فوتبال ایران به طور کامل تعلیق و از راهیابی به جام جهانی محروم خواهد شد».

از آغاز انقلاب بهمن ۵۷ حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران ممنوع شد و در موارد معدودی با فشار فیفا، برخی از زنان تنها به صورت گزینشی برای تماشای فوتبال به ورزشگاه رفته‌اند.

مسئولان فوتبال ایران در برخی مسابقات، اجازه حضور گزینشی تعدادی معدودی از زنان را داده‌اند یا این که مسابقه را بدون تماشاگر برگزار کردند تا مانع ورود زنان به ورزشگاه شوند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *