حسین امیرعبداللهیان: آمریکا تضمین بدهد تا ما راحت نفت بفروشیم؛ موشک‌های ما برای دفاع از جهان اسلام است!

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۱

-وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفته «مذاکرات در مسیر درست قرار دارد» و همزمان افزوده اما «به نظر نمی‌رسد غربی‌ها آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند» و «هنوز تعلل می‌کنند»!
– حسین امیرعبداللهیان همچنین در فهرستی طولانی از آرزو و تقاضا از غربی‌ها  خواسته تا شرایط «فروش راحت و روان نفت و دریافت ارزی حاصل از محل فروش نفت در سیستم بانک‌های جمهوری اسلامی ایران» را فراهم کنند و تحریم‌های کشتیرانی، بنادر، پتروشیمی و بیمه را لغو کنند و «تضمین بدهند» که تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال نشود و مجدداً به بهانه دیگری از جمله بهانه قانونی که در کنگره تصویب شده یا قانونی که توسط رئیس جمهور آمریکا امضا می‌شود، بازگردانده نشوند!
– ادعاهای امیرعبداللهیان درباره دفاع از «جهان اسلام» در حالیست که مردم ایران و منطقه از جمله در کشورهایی که جمهوری اسلامی آنها را جزو «محور مقاومت» و «عمق استراتژیک» خود خیال می‌کند، در سال‌های اخیر علیه آن به خیابان‌ها آمده‌اند! همین دیروز در لبنان یک شورای تازه برای بیرون کردن جمهوری اسلامی از آن کشور و پایان دادن به مداخلات خرابکارانه‌ی آن اعلام موجودیت کرد! در ایران از دی ۹۶ به اینسو هزاران ایرانی معترض در سرکوب‌های خونین کشته و مجروح و دستگیر شده‌اند!
– آنچه جمهوری اسلامی را به عقب‌نشینی احتمالی در مذاکرات وین وا می‌دارد، پیش از آنکه ربطی به‌ دفاع از‌ «جهان اسلام» داشته باشد، به مقابله با جنبش‌های اعتراضی مردم در خود ایران و همچنین کشورهای منطقه دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی که برای گفتگو با مقامات عمان و قطر به کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس سفر کرده در یک مصاحبه با شبکه «الجزیره» که ۱۰ ژانویه منتشر شد ادعا کرده «مذاکرات در مسیر درست قرار دارد».  وی همزمان این ادعا را با اظهاراتی مانند «به نظر نمی‌رسد غربی‌ها آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند» و «هنوز تعلل می‌کنند» مورد تردید قرار داده است!

استقبال عمانی‌ها از حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در فرودگاه مسقط؛ ژانویه ۲۰۲۲

حسین امیرعبداللهیان همچنین در فهرستی طولانی از آرزو و تقاضا از غربی‌ها  خواسته تا شرایط «فروش راحت و روان نفت و دریافت ارزی حاصل از محل فروش نفت در سیستم بانک‌های جمهوری اسلامی ایران» را فراهم کنند و تحریم‌های کشتیرانی، بنادر، پتروشیمی و بیمه را لغو کنند و «تضمین بدهند» که تحریم جدیدی علیه جمهوری اسلامی اعمال نشود و مجدداً به بهانه دیگری از جمله بهانه قانونی که در کنگره تصویب شده یا قانونی که توسط رئیس جمهور آمریکا امضا می‌شود، بازگردانده نشوند!

امیرعبداللهیان «اسنپ بک» (مکانیسم ماشه) را یکی از موارد «تعارض در برجام» خوانده و می‌گوید این مکانیسم برای غربی‌ها فرصتی را فراهم کرده که هروقت مایل باشند، با یک تصمیم سیاسی از تعهدات خود خارج شوند.

وزیر خارجه دولت «قاضی مرگ» همچنین تأکید کرده «حداقل» چیزی که جمهوری اسلامی از غربی‌ها می‌خواهد این است که «فروش نفت و واردات ارز در سیستم بانکی بدون هیچ مشکلی انجام شود.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در بخشی از این مصاحبه موضوع باج یا درخواست ۱۰ میلیارد دلاری از آمریکا برای بازگشت به مذاکره را که خودش آن را مطرح کرده بود، دوباره تکرار کرد و گفت: «آمریکایی‌ها حرف‌های خوبی می‌زنند اما در عمل باید ببینیم که تا چه میزان برای انجام این حرف‌ها جدی هستند. زمانی که در ماه سپتامبر در نیویورک بودم، از من خواستند که با افرادی در پیرامون تیم آقای جو بایدن ملاقات داشته باشم. من چنین دستورالعملی نداشتم اما در نهایت آنها وعده‌هایی را دادند و گفتند که اگر به میز مذاکره برگردید در وین ما چنین اقدامات مثبت و سازنده‌ای را خواهیم داشت. در آن زمان من اعلام کردم که شما ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های متعلق به ایران را که بلوکه شده است، آزاد کنید تا این پیام شما یک معنای عملی هم داشته باشد… اما تا این لحظه حرف‌های مثبت زیادی از آمریکایی‌ها شنیده‌ایم اما در عمل هنوز رفتاری را از آمریکایی‌ها ندیده‌ایم که بخواهیم بی‌اعتمادی موجود را کاهش دهیم.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد تهدید اسرائیل به اقدام یکجانبه نظامی علیه تأسیسات اتمی جمهوری اسلامی گفت: «حرف‌ها و ادعاهایی که صهیونیست‌ها مطرح می‌کنند، خارج از قد و قواره کوتاه این رژیم جعلی است. ما اصلاً صهیونیست‌ها را در محاسباتمان در مذاکرات وین هیچ جا نمی‌بینیم. به دلیل اینکه آنها همواره می‌خواهند نقش تخریبی داشته باشند. به طرف‌های مذاکره کننده هم به صراحت این را گفتیم که اگر نیت جدی دارید باید تکلیف و نسبت خودتان را با صهیونیست‌ها در این موضوع روشن کنید.»

لاف و گزاف و بلوف‌های امیرعبداللهیان در مورد «نادیده گرفتن» اسرائیل و «قد و قواره کوتاه این رژیم جعلی» در حالیست که جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها ضربات شدیدی امنیتی به تأسیسات اتمی و استراتژیک و زیرساخت‌های خود را با خواری دریافت کرده و صدایش در نیامده است! در عرصه دیپلماسی هم به گفته مقامات جمهوری اسلامی طرفین دیگر مذاکره «همسو» یا «تحت فشار» اسرائیل قرار دارند. بنابراین آنچه امیرعبداللهیان درباره «نقش» اسرائیل می‌گوید در اساس با واقعیت منطبق نیست چرا که اتفاقا یکی از اهداف مهم توافق اتمی و هر توافق تسلیحاتی دیگری با رژیم جمهوری اسلامی در ارتباط با حفظ امنیت اسرائیل و همچنین پادشاهی سعودی قرار دارد که بیش از همه در تیررس تهدیدات حکومت فرقه‌ای و مذهبی ایران قرار دارند. بطوری که کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه برای حضور نمایندگان این دو کشور در مذاکرات اتمی تلاش کرده‌اند و اکنون نیز از جمله منافع آنها را در وین مد نظر دارند.

پرسش دیگر شبکه الجزیره از امیرعبداللهیان در مورد عدم پذیرش مذاکرات موشکی و منطقه‌ای توسط جمهوری اسلامی بود. وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ خود همراه با دفاع از عملکرد خرابکارانه‌ی قاسم سلیمانی در منطقه ادعا کرد جمهوری اسلامی علیه تروریسم مبارزه می‌کند و «همین اقدامات سبب ایجاد نفوذ برای جمهوری اسلامی در منطقه شده است اما برخی آن را مداخله ترجمه می‌کنند.»

او موشک‌های جمهوری اسلامی را «برای دفاع از منطقه و کشور» دانست و ادعا کرد که پیشرفت‌های موشکی و منطقه‌ای «در راستای تضمین امنیت منطقه و برای دفاع از جمهوری اسلامی در مقابل دشمنان منطقه، دشمنان جهان اسلام و دشمنان همسایگان ما و برای دشمنان مردم ایران آماده است و همسایگان، دوستان و اهل منطقه و جهان اسلام باید افتخار کنند به اینکه جمهوری اسلامی ایران از این ظرفیت برای رشد و توسعه و تضمین امنیت منطقه استفاده خواهد کرد.»

این ادعاها در حالیست که مردم ایران و منطقه از جمله در کشورهایی که جمهوری اسلامی آنها را جزو «محور مقاومت» و «عمق استراتژیک» خود خیال می‌کند، در سال‌های اخیر علیه آن به خیابان‌ها آمده‌اند! همین دیروز در لبنان یک شورای تازه برای بیرون کردن جمهوری اسلامی از آن کشور و پایان دادن به مداخلات خرابکارانه‌ی آن اعلام موجودیت کرد! در ایران از دی ۹۶ به اینسو هزاران ایرانی معترض در سرکوب‌های خونین کشته و مجروح و دستگیر شده‌اند! آنچه جمهوری اسلامی را به عقب‌نشینی احتمالی در مذاکرات وین وا می‌دارد، پیش از آنکه ربطی به‌ دفاع از‌ «جهان اسلام» داشته باشد، به مقابله با جنبش‌های اعتراضی مردم در خود ایران و همچنین کشورهای منطقه دارد.

امیرعبداللهیان پس از دیدار با مقام‌های عمانی در مسقط راهی قطر شد. او در فرودگاه دوحه به خبرنگاران گفت که «در جریان سفر به مسقط با مقامات عمانی در مورد مذاکرات وین و لغو تحریم‌های آمریکا گفتگو کرده است.» او افزود: «عمانی‌ها تلاش‌ دیپلماتیک‌شان برای رسیدن به یک توافق خوب را ادامه می‌دهند.»

دور هشتم مذاکرات اتمی وین که پیش از تعطیلات ژانویه بطور موقت متوقف شده بود و بعد از تعطیلات دوباره از سر گرفته شد، همچنان ادامه دارد اما در کنار تناقض‌گویی‌های طرفین مذاکره‌کننده هنوز نتیجه مشخصی نداشته است.

اینهمه در حالیست که از یکسو حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیزدهم مدعی است مذاکرات در مسیر درست قرار دارد و از آمریکایی‌ها تقاضا دارد تحریم‌های نفتی و بانکی را لغو کنند تا پول به جیب رژیم ایران سرازیر شود، و از سوی دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله ابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقامات آمریکایی را تهدید به «قصاص» و «انتقام» می‌کنند. تهدیدی که با واکنش شدید کاخ سفید روبرو شد.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *