نتایج یک نظرسنجی در ایران: ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان ازدواج سفید داشته‌اند

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۳

بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی در ایران ازدواج سفید را تجربه کرده یا از تجربه ازدواج سفید دیگران باخبرند. ۲۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند شخصا تجربه ازدواج سفید را داشته‌اند.

در این نظرسنجی ازدواج سفید معادل “همباشی” یا cohabitation در نظر گرفته شده است؛ یعنی زوج‌هایی که بدون ازدواج رسمی و ثبت شده با یکدیگر در یک خانه زندگی می‌کنند.

۲۳ درصد از ‌پاسخ‌دهندگان به  این فراخوان زن و ۷۵ درصد دیگر مرد بوده‌اند و ۲ درصد گزینه سایر را در مورد جنسیت خود برگزیده‌اند. میانگین سنی پاسخ‌دهندگان ۳۴ سال بوده است.

۹۶ درصد از پاسخ‌دهندگان به این فراخوان در مناطق شهری و ۴ درصد باقی در مناطق روستایی ساکن بوده‌اند. پاسخ‌دهندگان در ۳۱ استان کشور پراکنده بوده‌اند. بخش بزرگی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند ساکن تهران هستند. کمترین سهم را در بین شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی ساکنین استان‌های خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد داشته‌اند.

این نظرسنجی از طریق انتشار پرسش‌ها در سایت سازمان داده‌های باز ایران صورت گرفته است.

میزان آشنایی با ازدواج سفید

از هر ۱۰ شرکت‌کننده در این نظرسنجی ۹ نفر گفته‌اند با اصطلاح ازدواج سفید آشنا هستند؛ یعنی ۸۹ درصد کل شرکت‌کنندگان.

زنان بیشتر از مردان گفته‌اند کلمه ازدواج سفید را شنیده یا خوانده‌اند. همچنین سهم افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله بیش از گروه‌های سنی دیگری است که کلمه ازدواج سفید به گوششان خورده است.

ساکنان مناطق روستایی کمتر از شهرنشینان اضطلاح ازدواج سفید را خوانده یا شنیده‌اند.

تجربه ازدواج سفید

بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان خود ازدواج سفید را تجربه کرده یا از تجربه ازدواج سفید دیگران باخبرند. ۲۲ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند خودشان شخصا ازدواج سفید را تجربه کرده‌اند. به عبارت دیگر بیش از یک پنجم پاسخ‌دهندگان بدون ازدواج رسمی با کسی  زندگی کرده‌اند.

بررسی پاسخ‌های پرسش شوندگان نشان می‌دهد کسانی که خود تجربه ازدواج سفید را داشته‌اند، دوستانشان بیشتر از اعضای درجه اول خانواده با آنها موافق بوده‌اند.

حدود یک سوم از کسانی که خودشان ازدواج سفید را تجربه نکرده‌اند، می‌گویند از میان دوستان یا اقوام و آشنایان کسانی را می‌شناسند که بدون ازدواج رسمی با کسی زندگی می‌کرده‌اند.

به این ترتیب می‌توان گفت در مجموع ۵۶ درصد از کل ‌پاسخ دهندگان یا خود ازدواج سفید را تجربه کرده و یا از تجربه ازدواج سفید دیگران باخبر هستند.

بر اساس داده‌های این نظرسنجی افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال همچنین بیش از سایر گروه‌های سنی ازدواج سفید را تجربه کرده‌اند.

واکنش خانواده‌ها

درباره اطلاع و توافق خانواده درجه یک با ازدواج سفید، تنها ۲۱ درصد از کسانی که خودشان ازدواج سفید را تجربه کرده‌اند، گفته‌اند اعضای درجه اول خانواده‌شان با این ازدواج موافق بوده‌اند.

در مقابل ۲۹ درصد از این افراد گفته‌اند که اعضای خانواده درجه اولشان با این نوع ازدواج مخالف بوده‌اند. سایرین به این پرسش پاسخ مشخصی نداده‌اند.

افراد زیر ۲۰ سال و بالای ۴۰ سال کمتر از دیگران با مخالفت خانواده درجه اول خود روبرو شده‌اند.

ازدواج سفید و زندگی کردن زوج‌ها بدون ازدواج رسمی در ایران ممنوع است و کسانی که این سبک زندگی را انتخاب می‌کنند همواره با خطر دستگیری و مجازات روبرو هستند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *