بانک جهانی: رشد اقتصادی ایران دوباره آغاز شده ولی شتاب آن نزولی است

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

بانک جهانی در تازه‌ترین برآورد خود از اقتصاد جهانی به آمارهای ایران نیز پرداخته است که نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور از سال ۲۰۲۰ آغاز شده، اما شتاب آن نزولی بوده است.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منفی ۶.۸ درصد و منفی ۶ درصد بود، اما در سال ۲۰۲۰ افزایشی ۳.۴ درصدی داشته است.

با این‌حال پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به ترتیب ۳.۱ درصد، ۲.۴ درصد و ۲.۲ درصد باشد؛ یعنی هر سال از شتاب این رشد کاسته می‌شود.

این آمارها بر اساس تولید ناخالص داخلی «واقعی» کشور (قیمت‌های ثابت و بدون محاسبه نرخ تورم) محاسبه شده است.

در این شیوه محاسبه، تولید ناخالص داخلی «واقعی» ایران از ۴۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳۹۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افت کرده، اما در سال ۲۰۲۰ با رشدی ۳.۴ درصدی به ۴۱۰ میلیارد دلار افزایش یافته و پیش‌بینی شده است که این افزایش هرچند با شتاب آهسته در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ ادامه داشته باشد.

بدین ترتیب انتظار نمی‌رود تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز به سطح سال ۲۰۱۷ برگردد.

نوع دیگری از نحوه محاسبه اقتصاد کشور، تولید ناخالص داخلی «اسمی» (بر اساس قیمت‌های جاری با احتساب تورم و نوسانات ارزی) است.

بر اساس محاسبه بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی «اسمی» ایران از ۴۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۲۰۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ سقوط کرده است.

علت این امر، سقوط چشمگیر ارزش ریال در مقابل دلار طی سال‌های گذشته بوده است. این نهاد بین‌المللی هنوز برآورد خود از تولید ناخالص داخلی «اسمی» ایران در سال ۲۰۲۱ را منتشر نکرده است.

با استفاده از گزارش بانک جهانی و سایت رادیو فردا/ د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *