بارش برف و باران در ۱۹ استان ایران؛ انسداد راه ۱۶۷۰ روستا، قطعی برق و ناپدید شدن یک راهدار

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۷

بارش برف در ۱۹ استان ایران به ویژه شمال، شمال غربی و غرب این کشور، موجب مسدود شدن صدها راه ۱۶۷۰ روستا، قطعی برق در بسیاری مناطق و همچنین تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در تعدادی از استان‌ها شده است.

همچنین صدها نفر در استان فارس دچار حادثه شدند و یک راهدار در استان لرستان نیز ناپدید شده است.

صادق ضیاییان رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از بارش برف و باران و وزش باد شدید در ۱۹ استان در روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه خبر داد و گفت ناپایداری هوا در برخی مناطق تا پایان هفته ادامه دارد.

همچنین خبرگزاری مهر تعداد روستاهایی را که راه‌های ارتباطی آنها مسدود شده، ۱۶۷۰ روستا اعلام کرد.

بسته شدن جاده چالوس

در استان البرز، مجتبی حاجیان معاون راهداری اداره کل راهداری این استان روز دوشنبه گفت ۱۰ تا ۱۵ درصد راه‌های روستایی طالقان به علت بارش برف مسدود است.

در مازندران، یدالله جهان تاب رییس پلیس راه این استان، از مسدود شدن محور کندوان و چالوس خبر داد و گفت: با توجه به بارش شدید برف در محور کندوان و گردنه‌ ولی‌آباد، این محور از ساعت ۶:۳۰ صبح از هر دو طرف به دلیل ریزش برف مسدود است.

او ادامه داد که در محور هراز و سوادکوه نیز ریزش برف رخ داده و سطح جاده‌ها از رامسر تا بهشهربه دلیل بارندگی لغزنده است.

همچنین غلامعلی فخاری اشرفی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران از گرفتار شدن سرنشینان ۶۰ خودرو بر اثر برف و سرما در محورهای مواصلاتی استان طی شبانه روز گذشته خبر داد.

در استان گیلان نیز، فریبرز مرادی مدیرکل راهداری این استان، با بیان اینکه ارتفاع برف در محور اسالم – خلخال به یک متر رسیده است، گفت محور پونل – خلخال مسدود شده است.

در استان اردبیل نیز کلیم‌الله وثوقی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان نیز از مسدود شدن راه‌های اصلی و فرعی پانصد روستا در این استان خبر داد.

همچنین کمال‌الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت آموزش حضوری مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بوده و به‌صورت مجازی انجام می‌شود.

شیفت صبح مدارس آذربایجان غربی نیز روز دوشنبه ۲۷ دی تعطیل بود که با توجه به تداوم وضعیت جوی، برخی مدارس استان در شیفت بعدازظهر نیز تعطیل شدند.

مجید بیگلریان، سرپرست مدیریت بحران استانداری ایلام هم از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های ایلام در نوبت بعداز ظهر به دلیل بارش برف و بخیندان در برخی از شهرستان‌های استان خبر داد.

وضعیت وخیم در کردستان

در کردستان، کوهسار رسولی تبار، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق این استان، از قطعی شبکه برق تعدادی از روستاهای شهرستان‌های مریوان، کامیاران و سنندج خبر داد.

او با اعلام این که پیشتر برق ۵۶ روستا در شهرستان سروآباد نیز قطع شده بود، به ایسنا گفت: شبکه برق ۷۰ روستای شهرستان مریوان، ۱۵ روستای شهرستان کامیاران و ۱۸ روستایشهرستان سنندج در حال حاضر قطع شده است. همچنین در حالی که ۳ فیدر شهری حاجی‌آباد، قشلاق و بهیاری سنندج قطع شده بود، مشکل فیدر سنندج همچنان وجود دارد.

پیام جلالی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان به ایسنا گفت راه‌های بیش از ۹۰ درصد از روستاهای شهرستان بانە و سقز مسدود هستند و محمولەهای تغذیە اضطراری برای شهرستان‌های تابعە بە ویژە شهرستان سقز ارسال می‌شود.

عیسی گوهری، رئیس پلیس راه استان کردستان نیز گفت: تردد وسایل نقلیه سنگین (تریلر کشنده) در کلیه محورهای ارتباطی استان به علت بارش برف ممنوع بوده و بیشتر راه های کردستان مسدود است.

در سنندج، انور رشیدی شهردار این شهر گفت: بارش سنگین برف که از شب گذشته آغاز شده، باعث سنگینی شاخه درختان و شکسته شدن برخی از درختان سطح شهر شده است.

رشید قربانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: تمامی مدارس سطح استان روز سه‌شنبه ۲۸ دیماه تعطیل است.

همچنین در حالی که کلیه ادارات دولتی استان کردستان بە جز دستگاه‌های خدمات‌رسان، ظهر روز دوشنبه تعطیل شد، بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان، روز سه‌شنبه ادارات کردستان نیز با ۲ ساعت تاخیر کار خود را آغاز می‌کنند.

ناپدید شدن یک راهدار در لرستان

مهدی پازوکی مدیرکل مدیریت بحران لرستان از انسداد راه ۲۴۰ روستای این استان خبر داد و گفت در آزادراه خرم‌آباد-پل زال، مسیر رفت از خرم‌آباد به سمت خوزستان هنوز بسته است.

او درباره یک راهدار مفقود شده در این آزادراه نیز گفت: «متاسفانه هنوز پیکر فرد ناپدید شده پیدا نشده است.»

در استان زنجان نیز، غلامحسین علی‌اکبری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان، از مسدود بودن دو مسیر اصلی استان، یعنی محور تهم به چورزق و همچنین دندی به تکاب خبر داد و گفت: «بیش از ۱۵۰ راه روستایی مسدود است.»

در استان فارس، حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر این استان اعلام کرد که طی ۷۲ ساعت گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر بر اثر وقوع سیل، آبگرفتگی، بارش برف و کولاک در این استان دچار حادثه شدند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *