دادنامه آموزگاران استان فارس: در خیابان‌ها مین ضدنَفر هم بکارید، باز هم به خیابان خواهیم آمد!

By | ۱۴۰۰-۱۰-۲۸

دادنامه‌ای سرگشاده

به: مقام دادستانی شیراز
موضوع: امنیتی کردن تجمعات مسالمت‌آمیز معلمان شیراز و سایر شهرستان‌های استا‌ن فارس

همانگونه که مستحضر هستید، این روزها وضعیت آموزش و پرورش ایران در شرایط بسیار اسفناک و دردناکی بسر می‌برد. جامعه دانش‌آموزی و معلمی ایران در طول چهل و سه سال گذشته، مرارت‌ها و رنج‌ها و ظلم‌های بی‌شماری را شاهد بوده است. اصل سی قانون اساسی آموزش و پرورش، آموزش رایگان و اجباری را برای همه دانش‌آموزان ایران تصویب کرده، اما متاسفانه هیچگاه اجرایی نشده است. عدم اجرای اصل سی که یکی از مهم‌ترین اُصول قانون اساسی‌ست. معضلات بی‌شماری را به جامعه دانش‌آموزی و معلمی ایران تزریق کرده است. کودکان کاری که هر روز صبح و شام و موقع رفتن و برگشتن از سر کار، از پُشت شیشه اتومبیل‌تان مشاهده می‌کنید، حاصل عدم اجر ای اصل فوق است. قانون مدیریت خدمات کشوری مُصوب سال هشتاد و شش، نه تنها در طول چهارده سال گذشته اجرایی نشده است که با حیله و نیرنگ‌های رنگارنگ و بسیار ناجوانمردانه از مسیر اصلی خود خارج شده، و یکی از شریف‌ترین طبقات اجتماعی ایران یعنی بازنشستگان فرهنگی، به انواع بلاها و مصیبت‌های بی‌شمار دچار شده‌اند.

معلمان دو و سه شغله و انواع شغل‌های خارج از شأن و شوکت معلمی، نمونه‌ی بارز منزلت به مُحاق رفته‌ی معلم، پیش چشم‌های حضرت عالی است. صندوق ذخیره فرهنگیان ما تا صندوق‌های بازنشستگی بطور تمام و کَمال یا به تاراج حکومتی‌ها رفته، و یا گرفتار سوء مدیریت کلان و فسادها و رانت‌های فامیلی تا آستانه ورشکستگی رسیده و بیشتر آنان، از این مرز نیز گذر کرده است. چَپاوُل آخرین ته‌مانده‌های مالکانه صندوق ذخیره فرهنگیان، همین امروز پیش چشم‌های حضرت عالی ست. من اگر بخواهم آنچه از ظلم و بی‌عدالتی که بر جامعه معلمی و دانش‌آموزی ایران در طولِ پانزده هزارُ شِشصَدُ نَوَد روزِ گذشته رفته است را، برای حضرت عالی شرح دهیم و شش دانگ سند بیاوریم. مثنوی هَفتصَد هِزار مَنی می‌خواهد. و صد البته حضرتعالی خود بیشتر از آن خبر دارید. البته شرح این بی‌عدالتی‌ها بر هر محکمه و دادگاه و مجلس و انواع و اقسامِ رؤسای جمهور و حتی تا بیت نائبِ بَر حقِ امامِ زمان نیز رفته است، اما دریغا و دردا که نه تنها هیچ گوش شنوایی موجود نبوده است، بلکه بعضاً معلمانی را که برای اجرای هر چه سریع‌تر این قوانین، تحصن و تجمعاتِ مسالمت‌آمیز، و منطبق بر قانون اساسی انجام داده‌اند. به انواع و اقسام مختلف هَتک حُرمت شده و مورد ضرب و جرح قرار گرفته و حتی کارشان به دستگیری و حبس و زندان و اخراج هم کشیده شده است.

از آنجا که حضرت عالی با اعلام غیرقانونی بودن تجمع صنفی معلمان شیراز، راه ورود نیروهای خودسر را تا آنجا فراهم کرده‌اید که خانه معلمان فارس در خیابان مُعدلِ شیراز به اشغال نظامی درآید، به فرهنگیان شاغل و بازنشسته بسیاری، انواع رفتارهای زشت و سخیف روا داشته شود و اینکه به عنوان یک دادستان مدعی‌العموم، نتوانستید به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایید و در حضور شما بیشترین هَتک حرمت‌ها در حق معلمان معترض فارس روا گردید، که بسیارش هم چنان وقیحانه و بی‌شرم بود، که ما تاکیدِ بسیار می‌کنیم که سریعاً به حذف آن فیلم‌ها بپردازید، و گرنه مجموعه حاکمیت اسلامی، زیر بار خجالت و شرمساری خواهد مُرد. و با احتمال آنکه شاید در تجمعات آتی نیز چنین رفتارهایی روا بدارید. لذا ضرورتِ بسیار دارد که نکات مهمی را، به عرض حضرت عالی برسانیم.

دادستان محترم شهرستان شیراز،
ما معلمان معترض به وضع موجود در استان فارس باز هم تجمع خواهیم داشت، شک نکنید. چون می‌دانیم شما عزمتان را جزم کرده‌اید تا ما از راه‌های قانونی که هست، نتوانیم به حق و حقوقمان برسیم. لازم است بدانید که این خواسته‌ها چنان شریف و مقدس هستند، که ما باز هم به خیابان خواهیم آمد. اینبار که شورای هماهنگی معلمان ایران با درخواست تجمع استانی ما موافقت فرمایند، و یا خود معلمان فارس به این نتیجه برسند حتماً دوباره به خیابان خواهیم آمد؛ اینبار اگر سر هر چهار راه منشعب شده به خیابان معدل را چهار تا توپ ضدهوایی چهار لول بیست یک میلیمتری متری در هر طرف آنها نصب کرده باشید، حتی اگر یگان‌های ضدشورش را هم مثل مور و ملخ روانه خیابان معدل کرده باشید، باز هم با همان قلمی که در دست داشتیم، خواهیم آمد. اینبار می‌آییم اما در دسته‌های ده‌تایی و صدتایی و هزارتایی. سوگند به خدای لایزال که نه از پیام‌های تهدیدآمیزتان، دیگر هراسی به دل داریم، و نه از گلوله‌های تُفَنگِ وینچسترِ آمریکایی، که شاید به کار بگیرید. اینبار حتی اگر در خیابان‌ها و کوچه پَس کوچه‌های منشعب به خیابان معدل، مین ضِدِ نَفرات هم که کاشته باشید.

شده باشد، کفن‌پوش و با خانواده‌های خود و در چنان جمعیت‌هایی خواهیم آمد، که اگر تمام ناوگان اتوبوسرانی شیراز را هم برای جابجایی ما به زندان‌های بی‌شمارتان به خدمت بگیرید، آن ناوگان هم شرمنده خواهد شد. شما باید به این درک برسید که خواسته‌های معلمان و دانش آموزان ایران لازم الاجراست، و ما حاضریم هر روز و هر ساعت که اراده کنیم، برایش یک تجمع منطبق بر اصل بیست و هفت قانون اساسی به راه بیندازیم. بزرگوار، شما بیشتر از یک راه ندارید. به رسمیت شناختن تجمعات ما، و به‌کارگیری نهایت تلاش برای تامین امنیتِ حیثیتی و جانی و مالی معلمان معترض. ولاغیر، والسلام.
جمعی از معلمان استان فارس
۲۶ دی ماه ۱۴۰۰

رونوشت :
استاندار فارس
وزیر آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش فارس
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمانِ ایران
تشکل صنفی معلمان فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *