رئیسی در دیدار با پوتین: خواهان همکاری‌های «دائمی و راهبردی» با روسیه هستیم

By | ۱۴۰۰-۱۰-۳۰
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۹ دی در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روسی خود در مسکو اعلام کرد ایران به دنبال «همکاری‌های دائمی و راهبردی» با روسیه است.

ابراهیم رئیسی گفت ایران هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه ندارد.

به‌گفته وی، اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند، به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد.

ایران قبلا اعلام کرده بود سند همکاری ۲۰ ساله، مشابه سندی که با چین امضا شد، در حال نهایی شدن میان ایران و روسیه است.

هنوز معلوم نیست که آیا در سفر ابراهیم رئیسی این سند امضا می‌شود یا نه، اما امضای قرارداد مشابه ۲۵ ساله با چین که هنوز هیچ اطلاعاتی از آن رسانه‌ای نشده است، موجی از انتقادات را به‌دنبال داشته و مخالفان، از این سند به‌عنوان «ترکمنچای دیگر» یاد می‌کنند.

آقای پوتین گفته است دو کشور در سطح جهانی همکاری «بسیار نزدیکی» با هم دارند.

به‌گفته وی، نمونه بارز این همکاری، تلاش‌های مشترک ایران و روسیه برای کمک به دولت بشار اسد برای غلبه بر «تهدیدهای توام با تروریسم بین‌المللی» در سوریه است.

روسیه همراه با ایران طی یک دهه گذشته از حامیان دولت بشار اسد برای سرکوب اعتراضات مدنی و سپس تحکیم قدرت در مقابل گروه‌های اپوزیسیون مسلح همراه با شبه‌نظامیان افراط‌گرایی مانند داعش بوده‌اند.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه گفت: «اکنون هر دو ما نگران وضعیتی هستیم که در افغانستان در جریان است و مایل هستم دیدگاه ایران را درباره این موضوع و برنامه هسته‌ای جویا شوم».

آقای رئیسی نیز در این زمینه به همتای روسی خود گفته است تجربه خوبی در همکاری با روسیه «در سوریه و مبارزه با تروریسم» داریم که می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک باشد.

رئیس‌جمهوری روسیه به همکاری‌های تجاری ایران با مجمع اقتصادی اوراسیا و عضویت اخیر ایران در پیمان شانگهای اشاره کرده و گفته است طی سال گذشته تجارت دوجانبه ایران و روسیه ۳۸ درصد رشد داشت و حتی در سال ۲۰۲۰ و به رغم شیوع کرونا، تجارت دوجانبه ما شاهد رشدی شش درصدی بود.

آمارهای گمرک روسیه نشان می‌دهد که صادرات این کشور به ایران در ۱۱ ماهه ۲۰۲۱ حدود ۱۲۷ درصد رشد داشته و به حدود ۲.۹ میلیارد دلار رسیده و واردات این کشور از ایران نیز با رشدی ۲۲ درصدی به ۸۶۰ میلیون دلار رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های سایت کرملین، خبرگزاری فارس و گمرک روسیه/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *