چون شادی کردن پر هزینه است جوانان به سمت مواد مخدر می‌روند

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۲
گل و شیشه پر مصرف‌ترین مخدر تهرانی‌ها

هنوز هم بیشترشان به خاطر سن بالا سنتی‌کار هستند و کمتر سراغ صنعتی می‌روند، اما میزان گرایش به صنعتی به قدری در حال افزایش است که به زودی شاید بعد از ده‌ها سال بتوان گفت که مصرف مواد مخدر صنعتی بیشتر از سنتی است. اما در بین مسئولان هر کسی در مورد نوع و میزان مصرف نظر متفاوتی دارد و برخی حتی منکر میزان مصرف مواد در کشور می‌شوند و مدعی هستند آماری از نوع و میزان مصرف مواد مخدر وجود ندارد. در این میان، اما شاید آسیب شناسان اجتماعی آماری نزدیک به واقعیت ارائه دهند.

افزایش میل به مصرف مواد مخدر؟
رستم وندی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور، از اعتیاد به عنوان بحث “مرگ” و “زندگی” یاد و تصریح کرد: سالیانه بین۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، لذا باید فرهنگ عمومی پذیرای کاهش مصرف دخانیات در کشور شود. همچنین به گفته رستم وندی، نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف مواد مخدر، مثبت است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر هر کدام در مورد مصرف مواد مخدر و میزان گرایش به مواد مخدر در آمار‌های خود به عنوان متولی حوزه مواد مخدر اعلام کرده بودند که نمی‌توان میزان درستی از مواد مصرفی در کشور ارائه کرد. در همین حال آن‌ها معتقدند هنوز در کشور مصرف مواد مخدر سنتی بیشتر از صنعتی است، اما از میزان مصرف و گرایش به مواد مخدر هیچ آماری در دسترس نیست.

معاون وزیر کشور خواب نما شده است
درحالی‌که آسیب شناسان و متخصصان حوزه درمان همواره هشدار داده و حتی با آمار سعی در هشدار به جامعه و هوشیارسازی مسئولان داشتند، اما اینبار گویا این گروه مخالف اظهارات معاون وزیر کشور هستند.مجید ابهری ، آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار جامعه ۲۴ اظهار داشت: فکر می‌کنم آقای رستم وندی خواب نما شده اند، اگرچه از ۳۰ سال قبل گفته‌ام که باید بانک اطلاعاتی آسیب اجتماعی در کشور راه اندازی شود و پژوهشگران به آن دسترسی داشته باشند تا کسی آمار تخیلی ندهد. آقای رستم وندی با وجود اینکه به واسطه شغلش به این آمار‌ها دسترسی دارد، اما این موضوعاتی که مطرح می‌کند درست نیست.
ابهری افزود: ما آماری نداریم که بگوید میزان مصرف مشروبات الکی در کشور چقدر است، به همین خاطر نمی‌توانیم بگوییم که آمار مصرف، این میزان است و عدد بدهیم و میزان گرایش را مشخص کنیم.وی در مورد مهمترین مخدر‌های مصرفی در کشور گفت: در حال حاضر بیشترین مصرف مخدر‌ها، سنتی و گیاهی و بعد صنعتی است.

مخدر کیمیکال فقط ۱۵۰ تومان!
این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی به تغییر مصرف و موضوع مخدر کیمیکال اشاره کرد و گفت: مخدر کیمیکال از شیشه، هروئین و گل تشکیل شده است و با یکبار مصرفش ۹۰ درصد احتمال اعتیاد دائمی وجود دارد. این مخدر در حال حاضر برای مصرف در سیگار تا ۱۵۰ تومان فروخته می‌شود.وی افزود: این افرادی که این روز‌ها در خیابان می‌بینید که برهنه می‌شوند و چاقو دستشان می‌گیرند کیمیکال مصرف می‌کنند.به گفته ابهری، در حال حاضر گاهی مشاهده شده کودکان کار هم به سمت کشیدن چسب و تویوب می‌روند که با کشیدن بخار گاز چسب و تیوب، دچار منگی سرخوشانه می‌شوند که البته بسیار خطرناک است.

شادی کردن در ایران پر هزینه است
این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی در مورد اینکه چرا جوانان به سمت مصرف برخی مواد می‌روند؟ گفت: وقتی هزینه شادی و نشاط اجتماعی بسیار گران است، به نظرتان نباید فرد به سمت شادی‌های کاذب و خطرناک مانند مواد مخدر و مشروبات الکلی تقلبی برود؟ دقیت کنید فرد با خرید یک بسته الکل طبی و قاطی کردن آن با سه لیتر نوشابه یا آب برای خودش مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز می‌سازد در حالی که عوارض این مشروبات، کوری، از دست دادن کلیه و مرگ است؛ اما فرد با همین هزینه اندک مواد و مشروب می‌خورد.به گفته وی، وقتی کسی به فکر شادی جوانان نیست و خرج‌های زیادی برای یک تفریح ساده مانند سینما یا پینت بال لازم است، مواد مخدر با کمترین هزینه در دسترس است. در حال حاضر شیشه و کیمیکال خطر و ابر آسیب پیش روی خانواده‌ها و دولت است.

بیشترین مواد مخدر مصرفی چیست؟
این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه در تهران بیشترین مواد مخدر مصرفی بین مردان بالای ۴۰ سال تریاک است، تاکید کرد: در مقابل نوجوانان در تهران بیشتر گل مصرف می‌کنند و بعد از آن سراغ شیشه می‌روند. البته باید بگویم که در میان دختران به ویژه سن ۱۴ تا ۱۷ سال روند مصرف گیاهی مانند گل و حشیش رو به رشد است. باید الگوی مصرف را به دو صورت سن بالای ۴۰ سال و سن زیر ۳۰ سال تعریف کنیم که در این صورت افراد بالای ۴۰ سال مواد سنتی مصرف می‌کنند، اما افراد زیر ۳۰ بیشتر گیاهی و صنعتی مصرف دارند.

کوکائین گرمی ۳.۵ میلیون
ابهری با بیان اینکه شمال و جنوب شهر هم نوع مصرفش متفاوت است، افزود: در جنوب شهر بیشتر کیمیکال، هروئین و شیشه مصرف می‌شود، اما جوانان در شمال شهر بیشتر کوکائین و گل مصرف می‌کنند. در حال حاضر قیمت هر گرم کوکائین ۳.۵ میلیون تومان است.

زمان دسترسی به مواد چقدر است؟
وی با رد برخی آمار‌ها در مورد دسترسی به مواد مخدر، گفت: در حال حاضر افراد اگر از فضای مجازی استفاده نکنند باید بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه برای دسترسی به مواد مخدر وقت صرف کنند.

همه بار را روی دوش پلیس انداختیم!
این آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از اعتیاد ۲۲ دستگاه نقش دارند، گفت: متاسفانه بار‌ها گفته‌ایم که ۲۲ دستگاه در حوزه اعتیاد نقش دارند، اما همه از پلیس توقع دارند و کل بار روی دوش پلیس است. برخی اطلاع رسانی‌ها نه‌تنها باری بر نمی‌دارد، بلکه خانواده‌ها را ترسانده و موجب ایجاد وحشت الکی در آن‌ها می‌شوند. ما باید دقت کنیم وقتی درگیر آمار هستیم، نوجوان ۱۴ ساله‌ای میلیارد‌ها تومان در حال کلاهبرداری است و ما را درگیر آمار‌ها و گرایش‌ها کرده اند.

جامعه 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *