امن‌ترین خطوط هوایی جهان کدام‌اند و جایگاه شرکت‌های ایرانی کجاست؟

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۴

خطوط هوایی در اقیانوسیه همچنان از امن‌ترین خطوط هوایی جهان هستند. تا پیش از این، کانتاس، خط هوایی استرالیا، ‌امن‌ترین خط هوایی جهان بود و اکنون شرکت ایر‌نیوزیلند به‌عنوان امن‌ترین خط هوایی جهان برای سال ۲۰۲۲ معرفی شده است.

«ایرلاین ریتینگ» امن‌ترین خطوط هوایی جهان را برای سال ۲۰۲۲ بر اساس ویژگی‌ها و عملکردشان از جمله در موضوع کووید در سال ۲۰۲۱ مشخص کرده و خط هوایی نیوزیلند توانسته به مقام امن‌ترین خط هوایی جهان نائل شود.

برخورداری این شرکت از هواپیماهای جوان و مدرن، و نیز بازرسی‌های سختگیرانه از جمله عواملی بوده که سبب شده این خط هوایی امن‌ترین در جهان بشود.

ایرنیوزیلند بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی نیوزیلند به حساب می‌آید و فرودگاه آوکلند مقر اصلی این شرکت است.

این شرکت هوایی دارای ناوگان مدرنی مانند ایرباس ۳۲۰ نئو برای پروازهای میان‌برد و بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ برای پرواز‌های دوربرد است.

این شرکت یکی از اولین تحویل‌گیرندگان مدرن‌ترین هواپیمای بوئینگ یعنی ۷۸۷ است و برای پروازهای منطقه‌ای هم این شرکت از ATR 72 استفاده می‌کند. این هواپیما یک پرنده با موتورهای توربوپراپ است.

شرکت هوایی اتحاد امارات متحده عربی دومین خط هوایی امن جهان است. این خط هوایی لوکس و برخوردار از هواپیماهایی بسیار مدرن است.

شرکت هواپیمایی اتحاد در نوامبر ۲۰۰۳ به فرمان شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان راه‌اندازی شد و در حال حاضر روزانه به حدود یکصد فرودگاه در خاورمیانه، اروپا، آمریکای شمالی، آفریقا، آسیا و استرالیا پرواز مستقیم دارد.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر ابوظبی امارات متحده عربی قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی ابوظبی قطب اصلی این شرکت هواپیمایی است.

یک هواپیمای اتحاد در فرودگاه لس‌آنجلس، ۲۰۱۷
یک هواپیمای اتحاد در فرودگاه لس‌آنجلس، ۲۰۱۷

رتبه سوم ایمن‌ترین خط هوایی سال ۲۰۲۱ را شرکت قطرایر به‌دست آورده است. شرکت هوایی قطر در چند سال اخیر در بیشتر رده‌بندی‌ها در میان ۱۰ شرکت برتر هوایی جهان قرار داشته است. این شرکت رقابت تنگاتنگی با شرکت‌های هوایی در امارات متحده عربی مخصوصا دو شرکت امارات و اتحاد دارد.

این شرکت یکی از بهترین سرویس‌های فرست‌کلاس و بیزنس‌کلاس را در جهان دارد و هواپیماهای آن اکثراً مدرن هستند.

در مکان چهارم شرکت هوایی سنگاپور قرار دارد. این شرکت هم به‌طور تنگاتنگ با شرکت قطرایر و امارات در بهترین سرویس‌دهی رقابت می‌کند.

شرکت سنگاپور ترکیبی از امکانات رفاهی مناسب در پرواز، ایمنی و نظم، محیط بسیار آرامش‌بخش کابین، مهماندارانی با لباس‌های زیبای شرقی در کنار غذا‌های لذیذ را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. این شرکت در بخش اقتصادی هم بهترین امکانات جهان را با قیمت پایین‌تر نسبت به بیشتر خطوط هوایی ارائه می‌دهد.

در حالی که در پروازهای اروپایی سعی می‌شود غذای داخل هواپیما کاهش یابد و فضای صندلی برای مسافران کمتر شود، شرکت سنگاپور ایرلاین همچنان سعی می‌کند فضای مناسبی را برای مسافرانش فراهم کند و حتی در پروازهای اقتصادی هم از مسافران با غذاهای مناسب پذیرایی می‌کند.

در مکان پنجم شرکت تاپ پرتغال و در مکان ششم شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی قرار دارند.

در مکان هفتم کانتاس قرار گرفته است که از قدیمی‌ترین شرکت‌های هوایی جهان است.

شرکت کانتاس که شرکت هواپیمایی حامل پرچم استرالیا و بزرگ‌ترین خط هوایی این کشور است، در سال ۱۹۲۰ تأسیس شد. این شرکت هم‌اکنون، پس از خطوط هواپیمایی کی‌ال‌ام و اویانکا، سومین شرکت قدیمی و فعال هواپیمایی جهان به‌شمار می‌رود.

شرکت‌‌های آلاسکا ایرلاینز، EVA Air تایوان و شرکت ویرجین آتلانتیک در مکان‌های هشتم تا دهم قرار دارند.

رتبه شرکت‌های هواپیمایی ایران

ایران‌ایر، خط هوایی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران، در این لیست وضعیت مناسبی ندارد، این در حالی است که در سال ۱۹۷۸ ایران‌ایر یکی از امن‌ترین خطوط هوایی جهان بود.

بر اساس بررسی ایرلاین ریتینگ، ایران‌ایر از هفت ستاره ایمنی تنها دو ستاره به دست آورده است. ‌خط هوایی ماهان از این نظر وضعیت بهتری دارد و از هفت ستاره ایمنی پرواز، پنج ستاره را به دست آورده است.

خط هوایی آسمان در این بررسی وضعیت بسیار بدی دارد و از هفت ستاره ایمنی تنها یک ستاره گرفته است.

این خط هوایی ایرانی به همراه چند شرکت دیگر از جمله نپال‌ایر در انتهای جدول ایمنی خطوط هوایی در جهان قرار دارند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *