علی شمخانی عقب‌نشینی کرد: با مذاکره مستقیم با آمریکا موافق نیستم

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۷
در پی انتقاد عده‌ای از فعالان و رسانه‌های اصولگرایان تندرو،
در پی انتقاد عده‌ای از فعالان و رسانه‌های اصولگرایان تندرو، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت، در اظهار نظری به صراحت اعلام کرد که «هرگز» موافق مذاکره مستقیم با دولت ایالات متحده نبوده است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز چهارم بهمن با اشاره به «پیام‌های» آمریکا مبنی بر این که «خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است» گفته بود:‌ «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم، این را نادیده نخواهیم گرفت.»
سپس علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نیز در توئیتی «توافق خوب» را پیش‌شرط تغییر روش مذاکره بین ایران و آمریکا دانست و تلویحاً اظهارات حسین امیرعبداللهیان را تأیید کرد. با این حال چهارشنبه شب، ششم بهمن‌ماه، روزنامه تندروی کیهان خبر داد که شمخانی در تماس با این روزنامه گفته است که هیچ وقت موافق مذاکره مستقیم با آمریکا «نبوده و نیستم». به نوشته کیهان، علی شمخانی همچنین اشاره کرده است که توییت پیشین او به معنای موافقت با این امر نبوده است!
این خبر پس از آن منتشر شده است که گروهی از اصولگرایان تندرو به‌دنبال سخنان حسین امیرعبداللهیان، در مورد منتفی نبودن انجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا، به تندی از او انتقاد کردند و حتی خواستار برخورد مجلس با وی شدند.

منتقدان متشکل از گروهی از طلبه‌ها و روحانیون حوزه علمیه قم روز چهارشنبه، ششم بهمن، در بیانیه‌ای خطاب به امیرعبداللهیان نوشتند که باید «این گفته نابه‌جا و غیر منطقی خود را اصلاح» کند و به گفته آنان، «همان ساده‌لوحی و اشتباه دولت روحانی و ظریف را دوباره مرتکب» نشود. پیش از آنها، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه «کیهان»، هم انتقاداتی تند به دولت رئیسی کرده بود. شریعتمداری در یادداشتی نوشته بود: «اکنون این پرسش از آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی در میان است که چرا و با کدام تحلیل منطقی و قابل قبول از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گویید؟! و کدام بخش از صورت‌ مسئله نامشخص است که روشن شدن آن به مذاکره، آن‌ هم مذاکره مستقیم با آمریکا نیاز دارد؟!»

در مقابل برخی از اصولگرایان نیز به استقبال این مذاکرات رفته‌اند، بنابراین این روند می‌تواند نشان از دودستگی در بین اصولگرایان بر سر مذاکره مستقیم دولت رئیسی با آمریکا داشته باشد. ایران تاکنون از مذاکره مستقیم با ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، خودداری کرده است و گفت‌وگوهای نمایندگان دو کشور در وین به صورت غیرمستقیم و با واسطه نمایندگان روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *