چرا صادرات گاز ایران به ترکیه قطع شد؟ 

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۸

بیش از ۱۰ روز است که گاز ایران به دلیل “نقص فنی” به ترکیه قطع شده است. رسانه‌های ترکیه در ارتباط با قطع شدن گاز ایران دلایل سیاسی چون “همکاری‌های گازی اسرائل با ترکیه در دریای مدیترانه” را مطرح کردند.

ایران علت قطع صادرات گاز خود را “نقص فنی، نشت در خط لوله گاز و نیاز به تعمیرات” اعلام کرده است. اما رسانه‌های ترکیه نسبت به این توضیحات ایران تردید نشان داده و هم‌زمانی این حادثه را با بروز برخی اتفاقات از جمله “همکاری‌های گازی اسرائیل با ترکیه در دریای مدیترانه” در ارتباط می‌دانند.

روزنامه “صباح” ترکیه با تیتر کردن این موضوع می‌پرسد آیا قطع گاز بخاطر نیاز برای مصرف داخلی بوده و یا بخاطر همکاری‌های گازی اسرائیل با ترکیه در دریای مدیترانه؟ نویسنده صباح در این مطلب به دنبال پاسخ برای این پرسش است که “آیا این موضوع می‌تواند تصادفی باشد؟”

در این ارتباط احتمال بدهی ترکیه به ایران نیز مطرح شده است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره توقف صادرات گاز ایران آن را تکذیب کرد. اردوغان گفت ترکیه به هیچ عنوان به ایران بدهی ندارد و این ادعاها دروغ است.

دویچه وله درباره علت قطع شدن گاز ایران به ترکیه نظر امید شکری، کارشناس سیاست خارجی و ژئوپلیتیک انرژی در واشنگتن را پرسید. آقای شکری می‌گوید با توجه به عدم توازن در میزان تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران  قطعی گاز صادراتی به عراق و ترکیه در ماه‌های سرد سال پیش‌بینی می‌شد.

این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود به مصرف زیاد گاز در داخل اشاره می‌کند و می‌گوید “رکورد تاریخی مصرف ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده” در ایران ثبت شده است.

کارشناس سیاست خارجی و ژئوپلیتیک انرژی در ادامه خاطرنشان کرد: «با توجه به تداوم افت فشار در میدان پارس جنوبی که تامین‌کننده اصلی گاز طبیعی در ایران می‌باشد ایران با کمبود تولید گاز طبیعی روبرو است. در شهریور گذشته جواد اوجی، وزیر نفت نسبت به کمبود ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز در زمستان هشدار داده بود. قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد و مذاکرات برای تمدید این قرارداد تا به امروز به نتیجه نرسیده است.»

به گفته امید شکری شبکه گازرسانی در ترکیه یکپارچه نیست و گاز وارداتی از ایران در برخی استان‌های سردسیر ترکیه مصرف می‌شود و قطعی گاز از سوی ایران برخی صنایع ترکیه را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است.

مقامات ترکیه برای حل مشکلات گازی خود اکنون به جمهوری آذربایجان مراجعه کرده‌اند.

ابراهیم احمدوف، سخنگوی شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) با انتشار اطلاعیه‌ای در این مورد گفت صادرات گاز آذربایجان به ترکیه برای جبران کمبود گاز این کشور افزایش می‌یابد.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *