قرارداد ۳ میلیارد دلاری دولت رئیسی و سپاه پاسداران برای تولید برنج

By | ۱۴۰۰-۱۱-۰۹

در ادامه واگذاری پروژه‌های کلان به سپاه پاسداران، وزیر کشاورزی ایران از ورود قرارگاه عمرانی خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به حوزه تولید برنج خبر داده و گفته است دولت با این قرارگاه قرارداد امضا کرده و در طول یک دوره پنج‌ساله، «از محل تهاتر نفت سه میلیارد دلار» برای این کار اختصاص داده است.

جواد ساداتی‌نژاد همچنین گفته است در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته و قرار است با همکاری سپاه، «خودکفایی در محصول برنج» محقق شود تا نیازی به واردات «سالانه یک میلیون تن برنج» نباشد.

دولت ایران بیش از ۱۵ سال است که دنبال طرح‌های خودکفایی برنج است. اسفند سال ۸۴ محمدرضا اسکندری، وزیر کشاورزی دولت احمدی‌نژاد وعده داده بود که «طرح خودکفایی برنج به زودی اجرا می‌شود». اما سال ۹۱ و پیش از پایان دولت احمدی‌نژاد، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که «طرح خودکفایی برنج به سرانجام نرسید».

بر اساس آخرین آمار گمرک از ابتدای سال تا پایان آذرماه، ۹۵۸ هزار تن برنج به ارزش ۸۱۸ میلیون دلار وارد شده که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد داشته است.

بخشی از برنج‌های وارداتی ایران در قالب تهاتر نفت خریداری شده‌اند. اخیرا جمیل علیزاده، دبیر انجمن برنج کشور ایران، با اشاره به این موضوع گفت: «در ازای نفتی که به هندوستان می‌دهیم چاره‌ای جز این نداریم که برنج از این کشور وارد کنیم و این کشور محصولات بی‌کیفیت خود را برای می‌فرستد».

آبان امسال نیز دولت پاکستان پیشنهاد کرد برنج این کشور با نفت و محصولات پتروشیمی ایران به صورت تهاتر مبادله شود.

آبان سال گذشته، وزیر نفت دولت روحانی و رئیس بانک مرکزی ایران از برنامه دولت برای تهاتر (معاوضه) نفت و کالا خبر دادند و اظهار امیدواری کردند که تجارت خارجی ایران افزایش یابد. دولت رئیسی نیز اعلام کرده است که این سیاست را با قدرت بیشتری پیگیری خواهد کرد.

علاوه بر بحث تهاتر، واگذاری قراردادهای کلان به سپاه پاسداران در دولت ابراهیم رئیسی در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. دی‌ماه امسال علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، خبر داد که یک قرارداد ۳۰ هزار میلیارد تومانی با سپاه پاسداران برای پروژه انتقال آب به روستاها بسته شده است.

این قرارداد با قرارگاه امام حسن بسته شد که سال ۹۹ برای خدمت‌رسانی در حوزه کرونا تشکیل شد ولی اکنون در حال عقد قراردادهای کلان با دولت است.

سپاه برای تحقق وعده بزرگ دولت رئیسی برای ساخت ۴ میلیون مسکن نیز به طور فعال وارد شده است و مهرماه امسال غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج، خبر داد که «طی تفاهم‌نامه با راه و شهرسازی، قرار شد سالانه ۱۰۰ هزار واحد» مسکن توسط این سازمان شبه‌نظامی ساخته شود.

علاوه بر این پروژه‌ها، دولت رئیسی اقدام به افزایش قابل توجه بودجه سپاه پاسداران کرده است. بودجه سپاه پاسداران که سال گذشته با ۵۸ درصد افزایش از ۲۴ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان به ۳۸ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان رسیده بود، بر اساس آن‌چه در فایل لایحه بودجه ۱۴۰۱ ذکر شده، به ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که با این حساب بیش از ۲.۴ برابر افزایش نشان می‌دهد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *