دست‌کم هفت فعال صنفی همزمان با تجمع سراسری معلمان معترض بازداشت شدند

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۱

در حالی که پس از دو روز تحصن در مدارس، معلمان شاغل و بازنشسته ایران در شهرهای مختلف این کشور دست به تجمع زدند، نیروهای امنیتی دست‌کم هفت فعال صنفی معلمان را در سه شهر مختلف از جمله تهران بازداشت کرده‌اند.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان اعلام کرد همزمان با تجمع‌های روز دوشنبه ۱۱ بهمن معلمان معترض، چندین فعال صنفی معلمان به اسامی جبار دوستی در مریوان، محمدعلی زحمتکش و اصغر امیرزادگان و قهرمان کیانی در شیراز و احمد حیدری، احمدی و داودی در تهران بازداشت شدند.

پیشتر نیز اعلام شده بود که همزمان با موج جدید اعتراضات معلمان ایران، فشارهای امنیتی بیشتر شده و افراد مختلفی از نهادهای صنفی به پلیس امنیت یا اداره اطلاعات احضار شدند.

شعبان محمدی عضو انجمن صنفی معلمان کردستان-مریوان صبح روز یکشنبه در پی یورش نیروهای امنیتی به خانه او، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همچنین روز دوشنبه شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج حکم چهار سال و شش ماه حبس تعزیری برای جعفر ابراهیمی ، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران را ابلاغ کرد.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تجمع‌های دوشنبه در شهرهایی چون تهران، ایلام، همدان، کرمانشاه، شیراز، شاهین‌شهر، یزد، اقلید، بوشهر، نوشهر و تبریز برگزار شده است.

در تهران، معلمان معترض مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و در دیگر شهرها نیز این تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش برگزار شده است.

«معلم قیام کن – از حق خود دفاع کن»، «مجلس انقلابی – وعده‌های قلابی»، «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «مرگ بر دروغگو» و «اگر عدالتی بود، معلم اینجا نبود» از جمله شعارهای تجمع معلمان در سراسر کشور بود.

پیشتر محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان گفته بود با وجود بازداشت معلمان و فشارها و تهدیدها، معلمان در سراسر کشور روز دوشنبه برای سومین روز در اعتراض به «عدم اجرای همسان‌سازی بازنشستگان، عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان، بازداشت معلمان و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی» تجمع می‌کنند.

در روزهای شنبه و یکشنبه نیز با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، معلمان در مدارس سراسر کشور دست به تحصن زدند.

حبیبی گفته بود اولین روز تحصن در بیش از ۲۵۰ شهر، ناحیه آموزشی و روستا و دومین روز تحصن سراسری معلمان ایران، در بیش از ۳۰۰ شهر، ناحیه و روستای سراسر ایران برگزار شد.

او اجرا نشدن لایحه همسانسازی حقوق بازنشستگان، بازگشت لایحه رتبه‌بندی از طرف شورای نگهبان به مجلس با هدف اجرا نشدن آن، فراموش شدن ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، فقدان آموزش رایگان و بی‌توجهی به اصل ۳۰ قانون اساسی و پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت سال ۱۴۰۰ را از دلایل تحصن‌های اخیر معلمان اعلام کرد.

استخدام نشدن معلمان خرید خدمات آموزشی و «ظلم مضاعف به این نیروهای خدماتی درون مدرسه و همچنین به تاراج بردن سرمایه فرهنگیان در صندوق ذخیره و در بند بودن و اخراج کردن معلمان کنشگر و فعال صنفی» از دیگر دلایل تحصن اعتراضی معلمان ایران است.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *