مسکن مهر؛ ‘دلالان’ ۳۰۰۰ واحد را خریده‌اند

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۱

با نگرانی‌ها از بروز فساد در پروژه ساخت ۴ میلیون مسکن که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، وعده آن را داده، اکنون “شرکت عمران شهرهای جدید” که یک شرکت نظارتی انبوه‌سازی در کشور است از تملک هزاران واحد مسکن مهر توسط دلالان خبر داده است.

علیرضا جعفری، مدیرعامل این شرکت گفته است: “متاسفانه یک سری دلال‌هایی در شهرهای جدید داریم که بالغ بر ۳ هزار مسکن مهر را تملک کرده است.”

جعفری البته به نام این افراد اشاره‌ای نکرده اما روابط عمومی این شرکت جرئیاتی در این باره ارائه کرده است.

محمد نظری، مدیر روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید به “اقتصاد آنلاین” گفته است این افراد دلالان و بنگاه داران مسکن هستند “که با خرید تعداد زیادی مسکن مهر، رسما در حال قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی مهر هستند و صاحب قدرت تعیین کننده ای در بازار مسکن شده‌اند.”

دلالان مسک مهر را «وکالتی» می‌خرند

او گفته که دلالان مسکن مهر را به دو شیوه وکالتی و یا سند تک برگ می خرند “که نوع خرید و فروش وکالتی می تواند دردسرهای بزرگی برای مالکان مسکن مهر ایجاد کند.”

وزارت راه و شهرسازی می‌گوید نزدیک به ۳۹ هزار واحد مسکن مهر نیمه کاره در شهرهای جدید پردیس، هشتگرد، پرند، صدرا، فولادشهر، بینالود و گلبهار باقی مانده است “که برای تحویل و تکمیل خدمات روبنایی آن دولت به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.”

موضوع تملک خانه‌های پرشمار توسط افراد محدود که در مقاطعی شاید وارد بازار هم نشوند در ایران موضوع تازه‌ای نیست و قبلا هم بعضی مسئولان حکومتی در ایران به آن اشاره کرده بودند.

حدود دو سال پیش زهرا سعیدی مبارکه، از اعضای کمیسیون اقتصادی وقت مجلس گفته بود: ” فردی در شهرری صاحب ۷۰۰ خانه است و مالیات این سرمایه را هم نمی‌پردازد.”

او به بررسی‌هایی اشاره کرده بود که بر اساس آن‌ها “فردی در تهران ۲ هزار و ۵۰۰ مسکن ساخته ولی وارد بازار مسکن نکرده است.”

این در حالیست که تولید فعلی مسکن در ایران متناسب با نیاز بازار نیست که این در کنار تورم عمومی از جمله عواملیست که به رشد نجومی قیمت مسکن و اجاره بها در این کشور دامن زده است.

طی سالهای اخیر بازار مسکن در ایران رشد نجومی قیمتها را تجربه کرده است؛ بنابر اعلام بانک مرکزی ایران، در دی ماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی در تهران به نزدیک ۳۳ میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل (دی ماه ۱۳۹۹) حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

روند صعودی قیمت مسکن در ایران و به ویژه پایتخت در حالی ادامه دارد که دولت ایران در تلاش است وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی برای “ساخت چهار میلیون خانه” را پیش ببرد.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن تقریبا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

عدم استقبال از خرید مسکن

شرکت عمران شهرهای جدید گفته است “فقط ۱۱۱ نفر ۴۰ میلیون تومان وجه اولیه را واریز کرده‌اند.”

در اجرای این طرح بانکها مکلف به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به پروژه ساخت مسکن هستند اما علیرضا جعفری، مدیرعامل این شرکت گفته “چیزی که عملا تا کنون محقق شده ۹۴۸ میلیارد تومان بوده است.”

انبوه سازی در ایران که دولت ابراهیم رئیسی به دنبال عملی کردن آن است، طرح جدیدی نیست؛ در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد هم پروژه مسکن مهر آغاز شده بود.

برنامه احمدی نژاد در این طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی بود.

این طرح پس از افزایش شدید بهای مسکن در ایران شروع شد و دولت وقت ایران برای تامین مالی این پروژه از بانک مرکزی قرض کرد که رشد نقدینگی و افزایش شدید تورم شد را در بر داشت.

با کاهش درآمدهای نفتی ایران و عمیق تر شدن کسری بودجه، دولت ایران مالیات بر خانه‌های خالی را در دستور کار خود قرار داد و گفته شد بخشی از این درآمد در “ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن” هزینه خواهد شد.

یکی از مهمترین چالش که در موارد قبلی هم دولت ایران با آن دست به گریبان بوده شناسایی املاک خالی است.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *