تخریب تنها اردوگاه معلولان در پی دستور ابراهیم رئیسی

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۴

معاون سازمان بهزیستی کشور از درخواست این سازمان از ریاست جمهوری برای بازسازی بخش تخریب شده تنها «اردوگاه فرهنگی آموزشی مناسب سازی شده ساحلی معلولان» در استان مازندران خبر داد.

سیدمرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان اینکه مقابله با زمین‌خواری کاری شایسته و همیشه دغدغه مردم بوده است، گفت: با دستور رییس‌جمهوری این اتفاق شروع شده و نفس موضوع مبارک است اما نکته‌ اینجاست که برای گروه‌های خاص جامعه از جمله معلولان به ظرفیت‌سازی و آماده کردن زیرساخت‌ها و مناسب‌سازی فضا نیاز داریم.

وی با اشاره به اردوگاه شهید عظیمی بابلسر ادامه داد: این مجموعه تنها اردوگاه فرهنگی آموزشی مناسب سازی شده ساحلی برای معلولان و کم توانان ذهنی در کشور است که در آنجا دوره‌های آموزشی و مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی برگزار می‌شود. از این ورزشگاه به عنوان تنها محل مناسب‌سازی برای معلولان استفاده می‌شود، اما متاسفانه بخشی از آن تخریب شد؛ این امکان وجود داشت که به شکل بهتری عمل شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور افزود: باوجود اینکه برای حفاظت و صیانت از معلولان، در اطراف اردوگاه سیم خاردار کشیده شده بود و ظرفیت جدیدی داخل مجموعه شکل گرفته بود، اما بخشی از اردوگاه تخریب شده است. اگر قرار باشد از ساحل برای معلولان استفاده و ظرفیتی ایجاد شود، تفاوتی ندارد و اگر بخواهیم در هر نقطه‌ای از ساحل ظرفیتی برای آنها راه اندازی کنیم چرا که باز هم کنار ساحل است.

حسینی با اشاره به اینکه اردوگاه شهید عظیمی بابلسر ساخت و ساز کنار ساحل نداشته است، گفت: این اردوگاه حدود ۴۸ سال قدمت دارد و طی سال‌های گذشته در زمینه مناسب‌سازی برای معلولان توسعه مطلوبی یافته بود اکنون هم اردوگاه تخریب نشده است و خدمات خود را به جامعه هدف ارائه می‌کند، اما بخش کنار ساحل که برای معلولان مناسب‌سازی شده بود (فضایی که برای نابینایان و معلولان حرکتی جهت رفتن به کنار ساحل سنگ فرش و مناسب‌سازی شده بود) تخریب شده است و به نظر می‌شد این بخش را تخریب نکرد.

وی افزود: در کنار ساحل، این مجموعه مناسب سازی شده بود و هم اکنون معلولان شدید حرکتی می‌توانند به راحتی خدماتی اعم از مسیر تردد ویلچر، مسیر حرکت نابینایان و فضای استفاده از دریا، دریافت کنند.

معاون سازمان بهزیستی کشور، درخصوص گلایه‌های جامعه هدف نسبت به این اقدام اظهار کرد: سازمان بهزیستی درخواست خود را به ریاست جمهوری ارسال کرده است و ادله‌ای را داریم و از این طریق پیگیر هستیم تا بتوانیم دوباره آن بخش را برای معلولان مناسب‌سازی کنیم.

کاظمی مومن سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور نیز با بیان اینکه جامعه دارای معلولیت شرایط خاصی دارند و نمی‌توانند از هر فضایی به راحتی استفاده کنند گفت: بخش عظیمی از این اردوگاه مجموعه رفاهی و تفریحی است که کارمندان بهزیستی دارای فرزند معلول و همچنین جامعه افراد دارای معلولیت از این مجموعه استفاده می‌کنند و صرفا این مجموعه جهت رفاه کارمندان و کارکنان نیست.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی کشور در ادامه با اشاره به اینکه تخریب اردوگاه مناسب‌سازی شده برای معلولان کشور و آزادسازی آن برای استفاده عموم مردم زمانی عادلانه است که تمامی حریم ساحل دریای خزر برای حضور معلولان آزادسازی و مناسب‌سازی شده و قابل استفاده باشد، گفت: محرومیت معلولان از کل سواحل دریاهای کشور به دلیل موانع فیزیکی خود نادعادلانه است و به نظر، مسئولان باید برای مناسب‌سازی اماکن کمک کنند تا این افراد بتوانند به شور و نشاط زندگی و روحیه بهتر ترغیب و تشویق شوند.

بازی معلولان در ساحل قبل از تخریب
بازی معلولان در ساحل قبل از تخریب

علی‌همت محمودنژاد مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در گفت‌وگو با ایسنا، نیز با اشاره به تخریب بخشی از اردوگاه ویژه جانبازان و معلولان افزود: در اثر تخریب این اردوگاه ۶۰۰ متر از فضای اردوگاه آزاد شده است این در حالیست که زمانی می‌توان تنها اردوگاه مناسب‌سازی شده معلولان را تخریب کرد که دسترسی معلولان به تمام نقاط ساحل و هتل‌ها و معابر منتهی به سواحل برای ‌آنها مناسب‌سازی شود.
ایسنا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *