خودسوزی دست‌فروش خرم‌آبادی پس از درگیری با نیروهای شهرداری

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۴

به گفته فرماندار خرم‌آباد یک دست‌فروش پس از درگیری با نیروهای کنترل سد معبر شهرداری، اقدام به خودسوزی و از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شد. مرکز اورژانس استان لرستان حال عمومی این دست‌فروش را “خوب” توصیف کردە است.

به گزارش رسانه‌های ایران روز چهارشنبه ١٣ بهمن (٢ فوریه) یک دست فروش در شهر خرم‌آباد اقدام به خودسوزی کرد. گفته می‌شود این دست فروش بعد از “تذکر” نیروهای سد معبر شهرداری اقدام به این کار کرده است.

مرکز اورژانس استان لرستان ضمن تائید خودسوزی یک دستفروش گفته است کە “مردم اقدام به خاموش کردن” و انتقال او به بیمارستان کردەاند. این مرکز حال عمومی دست‌فروش را “خوب” توصیف کردە است.

جعفر طولابی فرماندار خرم‌آباد در گفت‌وگو با رسانه‌های این استان گفته است “در پی برخورد نیروهای سد معبر شهرداری خرم‌آباد، متاسفانه مرد دست‌فروش ۴۵ ساله اقدام به خودسوزی می‌کند”.

فرماندار خرم‌آباد ضمن قانونی خواندن اقدامات نیروهای سد معبر گفتە کە پس از “تذکر” نیروهای شهرداری، دست‌فروشان اقدام به جمع کردن بساط می کنند. ولی فرد مذکور به دلیل مقاومت با نیروهای شهرداری درگیر و اقدام به خودسوزی می‌کند. و از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی می‌شود.

مقابله با دست‌فروشان که پیش از این نیز سابقه داشته بارها به برخورد قهرآمیز کشیده شده و جنجال آفریده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که برای معضلاتی چون فقر و بیکاری چاره‌ای اندیشیده نشود شغل‌های کاذب ادامه خواهند داشت و هر گونه تلاش برای مقابله با آنها محکوم به شکست است.

فرماندار خرم‌آباد در ادامه گفته است کە مکتوب به شهردار تذکر دادیم که افرادی را که برای مقابله با سد معبر به کار می‌گیرند به شکل “ارشادی و تذکر” اقدام کنند، نه اینکه رفتار آنها سبب مقاومت مردم و نهایت منجر به چنین حوادثی شود.

به گفته او “مردم نیز با مشکلات معیشتی و اقتصادی و وضعیت بیکاری مواجه هستند و مجبور به دست‌فروشی هستند.”

در ماه مهر امسال پلیس امنیت تهران دستکم هشت دست‌فروش کتاب را در راسته‌ خیابان انقلاب بازداشت و کتا‌ب‌های آنها را توقیف کرددر ماه مهر امسال پلیس امنیت تهران دستکم هشت دست‌فروش کتاب را در راسته‌ خیابان انقلاب بازداشت و کتا‌ب‌های آنها را توقیف کرد

برخورد ماموران سد معبر شهرداری‌ها با دست‌فروشان در سال‌های اخیر بار‌ها به تیتر خبرها تبدیل شدە است. در ماه‌های گذشته پخشی فیلمی مربوط به برخورد و برچیدن بساط زنی دست‌فروش و معلول در رشت، اعتراض بسیاری از کاربرانی ایرانی شبکه‌های مجازی را به دنبال داشت.

شماری از کارشناسان مسائل اجتماعی نیز اعتقاد دارند در سال‌های گذشته بین افزایش فقر و بیکاری و دست‌فروشی تناسب معناداری وجود داشته و به موازات افزایش مشکلات معیشتی تعداد دست‌فروشان نیز بیشتر شده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی با وجود همه‌گیری کرونا، افزایش تورم و مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر تعداد دست‌فروشان نه تنها در کلان‌شهرها بلکه در شهر‌های کوچک هم افزایش چشم‌گیری داشته است.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *