محمد اسلامی: روزنه‌های ورود دشمن به تاسیسات هسته‌ای را شناسایی کرده‌ایم

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۰

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به «خرابکاری‌ها» در تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ادعا کرد که تهران «روزنه‌های ورود دشمن» را شناسایی کرده و برای جلوگیری از خرابکاری بیشتر در حال «تغییر» در سراسر کشور است.

محمد اسلامی سه‌شنبه شب، ۱۹ بهمن‌ماه، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ما سه کار را در دستور داریم؛ روزنه‌هایی که از آنها دشمن ورود کرد و آسیب دیدیم را شناسایی کردیم. در عین حال این اتفاقات موجب شد کل فرایندهایمان و امور اجرایی و مدیریتی را بازبینی کنیم.»

وی بدون اشاره به جزئیات اضافه کرد: «ما همچنین چیدمان‌مان را در عرصه کشور داریم تغییر می‌دهیم و چیزی که طمع دشمن را تحریک کند در منظر آنها نداشته باشیم و آرایش استقراری‌مان را داریم اصلاح می‌کنیم.»

به نظر می‌رسد منظور وی ایجاد تغییراتی در محل سایت‌های هسته‌ای همچون تغییر تصمیم برای تولید ماشین‌های سانتریفیوژ در اصفهان به جای کرج باشد.

۱۱ بهمن‌ماه سال جاری، دولت ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که قصد دارد تولید ماشین‌های سانتریفیوژ را به جای تاسیسات تِسای کرج در یک مجموع جدید در اصفهان آغاز کند.

شرکت تکنولوژی سانتریفوژ ایران (تِسا) واقع در کرج اوایل تیرماه امسال مورد حمله پهپادی قرار گرفت و ایران آن را به اسرائیل نسبت داد.

رسانه‌های ایران پیشتر گزارش داده‌ بودند که تاسیسات تِسا در کرج با طراحی و تولید ماشین‌‌های سانتریفیوژ نسل جدید که با سرعت بسیار بالاتری غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهند نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دارد.

آقای اسلامی در عین حال با تائید خسارت وارد شدن به تاسیسات هسته‌ای ایران پس از چند مورد «خرابکاری» مدعی شد: «این حوادث نشان داد که می‌توانیم چقدر زود خودمان را بازیابی کنیم، اگر چه آسیب و ضایعات داشت.»

طی ۱۸ ماه گذشته دو انفجار در سایت اتمی نطنز نیز اتفاق افتاده که مقامات ایران انگشت اتهام در این زمینه را هم به سوی اسرائیل دراز کرده‌اند.

به دنبال انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ۲۲ فروردین سال جاری، فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران، گفته بود، در طول ۱۵ سال گذشته، پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده و علاوه بر آن حوادث کوچک متعددی هم در این تاسیسات به وقوع پیوسته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران سه‌شنبه شب در ادامه همچنین تاکید کرد که رآکتور اراک تا «پایان سال آینده تکمیل می‌شود.»

پیش از این نیز مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، به‌ نقل از اسلامی گفته بود که «تا یک سال آینده رآکتور IR20 اراک استارت خواهد خورد». و هدف این سازمان در این زمینه «تولید هشت هزار مگاوات برق یا احداث نیروگاه هسته‌ای است».

پس از امضای برجام، آمریکا و چین به‌ طور مشترک ریاست گروه کاری مسئول پروژه تغییر ساختار رآکتور اراک را برعهده گرفتند، اما پس از خروج آمریکا از برجام، بریتانیا مسئولیت تأیید جزئیات این پروژه را بر عهده گرفت و چین نیز همکار تهران در این زمینه است.

بر اساس توافق اتمی وین، موسوم به برجام، تهران پذیرفته بود ظرفیت غنی‌سازی‌ خود در تأسیسات نطنز را طی۱۰ سال حداکثر تا ۵۰۶۰ دستگاه سانتریفیوژ از نوع قدیمی «‌آی‌آر-۱» نگه دارد، اما در دو سال گذشته ایران آغاز به عدول از توافق برجام کرده و نه تنها شمار سانتریفیوژهای قدیمی خود را افزایش داده، بلکه بیش از دو هزار سانتریفیوژ جدید و پیشرفته را برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی راه‌اندازی کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *