دهه شصتی مطلوب سپاه و ابراهیم رئیسی؛ «استاندار تهران کیست؟»

By | ۱۴۰۰-۱۱-۳۰

«استاندار دهه شصتی»، «مدیر انقلابی جوان» و «جوان‌ترین فرد کابینه»؛ اینها تنها شماری از صفاتی است که رسانه‌های متعلق به جمهوری اسلامی در توصیف استاندار تهران به کار می‌برند؛ نامش محسن منصوری است؛ متولد خردادماه سال ۱۳۶۳ در ورامین.

در سابقه محسن منصوری، سمت‌های مختلفی دیده می‌شود فرسنگ‌ها دورتر از رشته تحصیلی‌اش اما بسیار نزدیک به سپاه پاسداران، ابراهیم رئیسی و نهادهای تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی. او لیسانس رشته مکانیک در گرایش ساخت و تولید را از دانشگاه شهید رجایی، و کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی را از دانشگاه تهران دریافت کرده است.

محسن منصوری (وسط) در کنار ابراهیم رئیسی در دوران کارزار انتخاباتی رئیسی در سال ۹۶

در سابقه «مدیر انقلابی جوان» اما عضویت در شورای عالی جمعیت هلال احمر، معاونت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیات مدیره بنیاد علوی و همچنین مدیرعاملی و عضویت در هیئت موسس بنیاد کرامت در آستان قدس رضوی دیده می‌شود. او پیشتر نیز مدیر دفتر همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه و همچنین دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجوهای سرتاسر کشور بود. منصوری در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ همزمان با دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، فرماندار زادگاهش ورامین بود.

در انتصاب‌های پرشمار اعضای هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس نیز گه‌گاه نام او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی به میان آمده است. استاندار تهران البته دستی هم بر آتش مداحی و سخنرانی مذهبی دارد؛ نام او در «شبکه اعزام سخنران و مداح عمار» هم دیده می‌شود.

محسن منصوری از ۱۸ مهرماه سال جاری و با تصویب هیات وزیران کابینه ابراهیم رئیسی، استاندار تهران است.

منصوری و سپاه؛ یقهسفید دهه شصتی

سپاه پاسداران در سال‌های اخیر دست به تربیت مدیران جوان در زمینه‌های مختلفی زده و منصوری یکی از آنهاست؛ یک یقه‌سفید دهه شصتی که الزاماً نیازی نیست لباس سپاهیان را به تن کند؛ شاید یک «پرویز فتاح» جوان. در آبان ۱۳۹۸ زمانی که در خیابان‌های کشور، جوی خون به راه افتاده بود، محسن منصوری با حکمی از سوی پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان و مدیر سپاهی، نخستین روزهای مدیرعاملی و عضویت در هیئت مدیره بنیاد علوی را می‌گذراند.

در میان همه سمت‌های محسن منصوری، ریاست او بر بنیاد علوی متعلق به بنیاد مستضعفان نشان می‌دهد که منصوری تا چه اندازه‌ای مورد اعتماد امپراطوری اقتصادی علی خامنه‌ای و کارگزاران آن است.

منصوری در ۱۴ اسفندماه سال ۱۳۹۸ در حساب شخصی‌اش در توئیتر درباره شکست کرونا با کمک پرویز فتاح، ابراز اطمینان کرده بود: «انشالله با حمایت‌های آقای مهندس فتاح حتماً کرونا را شکست می‌دهیم».

شماری از پیشنهادهای منصوری از بسیاری جهات، در راستای طرح و برنامه‌های سپاهیان است. به عنوان مثال، او در آذرماه گذشته از اجرای «طرح نگهبان محله» در تهران خبر داد؛ این موضوع، شباهت بسیاری با طرح پایگاه‌های بسیج موسوم به «گشت رضویون بسیج» برای تشکیل «تیم‌های ضربت» در محلات مختلف تهران دارد.

نزدیکی فکری او به سپاهیان در ابعادی است حتی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی هم از راه‌اندازی «قرارگاه» خبر داده است: «در حال راه‌اندازی قرارگاه حل آسیب‌های اجتماعی هستیم».

مراسم معارفه منصوری به عنوان استاندار تهران در مهرماه امسال
مراسم معارفه منصوری به عنوان استاندار تهران در مهرماه امسال

منصوری تقریباً در تمام سخنرانی‌هایش به عنوان استاندار تهران، از نقش بسیج و ضرورت به‌کارگیری تفکر بسیجی در دستگاه‌های اجرایی کشور سخن می‌گوید: «نقطه مطلوب ما ترویج تفکر بسیج در بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی است»؛ «امروز بسیج تأمین امنیت را برعهده دارد»؛ «ساختار و تشکیلات فاخر بسیج روز به روز بالنده‌تر می‌شود».

در انتصاب‌های منصوری نیز حضور پررنگ اعضای سپاه پاسداران دیده می‌شوند؛ از جمله، او مجید درویشی را به سمت سرپرست فرمانداری شهرستان‌های ورامین منصوب کرد؛ درویشی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه ابوالفضل شهرستان بهارستان و فرمانده اسبق ناحیه مقاومت بسیج پاکدشت است.

حسین حبیبی، دیگر عضو سپاه هم از سوی استاندار تهران به سرپرستی فرمانداری اسلامشهر منصوب شده؛ در سابقه حبیبی، فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج شهر قدس تهران دیده می‌شود. بر پایه گزارش شماری از نهادهای حقوق بشری، حسین حبیبی از جمله اصلی‌ترین افراد در جریان سرکوب خونین معترضان شهر قدس در آبان ۱۳۹۸ و اعلام دستور تیراندازی به سوی آنها بوده است.

منصوری البته از نسبت کاری خود با سپاهیان، راضی است؛ به طوری که خواستار کادرسازی سیستماتیک برای نظام از میان بسیجیان است: «مهم‌ترین مسئولیت تشکل‌های دانشجویی و بسیج، کادرسازی برای نظام اسلامی است یعنی پرورش نیروهای مومن و متعهد و انقلابی که آینده کشور را تضمین کنند».

در همین راستا، منصوری همچنین خواسته است که «جوانان حزب‌اللهی در زمینه محیط زیست، قوی‌تر عمل کنند».

منصوری در دو انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ از مقام‌های ستاد انتخاباتی رئیسی بود
منصوری در دو انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ از مقام‌های ستاد انتخاباتی رئیسی بود

مجموعه این خلقیات منصوری -کادرسازی از میان حزب‌اللهی‌ها-، در رفاقت دیرینه‌اش با وبسایت رجانیوز بازتاب می‌یابد؛ به طوری که طبق نوشته خودش در اینستاگرام، عمر رفاقت‌اش با مسئولان این وبسایت تندرو بیش از ۱۰ سال است: «به رجا[نیوز] تعصب داریم چون… کادرپرور و مجاهدپرور است… مصداق رسانه انقلاب».

از میان رجانیوزی‌ها، علی نادری، سردبیر پیشین رجانیوز و مدیرعامل کنونی خبرگزاری ایرنا، از نزدیک‌ترین دوستان محسن منصوری است.

منصوری از لحاظ سیاسی با احتیاط به «جبهه پایداری» و طرفداران مصباح یزدی نزدیک است؛ احتیاط از آن رو که اگرچه با مصباحی‌ها و رجانیوزی‌ها به کوهپیمایی و زیارت می‌رود یا افطاری می‌خورد، اما در پرداخت هزینه‌های سیاسی، همچون حمایت از کاندیداها، اغلب جداگانه تصمیم می‌گیرد.

منصوری و رئیسی؛ مردی برای وزارتخانههای مختلف

استانداری محسن منصوری بر تهران، پاداش همراهی چندین ساله او با ابراهیم رئیسی است. منصوری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ معاون هماهنگ کننده ستاد انتخاباتی و نماینده رئیسی در ستاد انتخابات وزارت کشور بود که به پیروزی حسن روحانی انجامید.

شکست آن سال رئیسی اما رشته همکاری را بین محسن و ابراهیم نگسست آنچنانکه در بهار امسال هم سمت طول و دراز «معاون امور استان‌های شورای هماهنگی ستادهای مردمی انتخاباتی ابراهیم رئیسی» بر پیشانی اسم «کربلایی محسن» نشست؛ این بار اما ابراهیم به پاستور رسید.

پس از اعلام نتایج انتخابات اخیر، او با استناد به برخی از سخنان علی خامنه‌ای، پیروزی ابراهیم رئیسی را «مقدمه‌ای برای تحقق تمدن اسلامی» نامید.

منصوری در کنار علیرضا زاکانی در مراسم معارفه‌اش به عنوان استاندار تهران
منصوری در کنار علیرضا زاکانی در مراسم معارفه‌اش به عنوان استاندار تهران

بیشتر آشنایی و نشست و برخاست منصوری و رئیسی اما به مشهد برمی‌گردد؛ منصوری در قامت مدیرعامل بنیاد کرامت و رئیس ستاد اربعین آستان قدس رضوی، به ابراهیم رئیسی نزدیک و نزدیک‌تر شد. در تمام این سال‌ها، این دو بارها در کنار هم ظاهر شدند از جمله در مشهد، تهران و حتی ستاد راهیان نور.

در میان رسانه‌های جمهوری اسلامی، موضوع اعتماد رئیسی و نظام به این «مدیر انقلابی دهه شصتی» آنچنان هویداست که همزمان با تشکیل دولت رئیسی، نام منصوری برای سمت‌های مختلفی از جمله وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و همچنین میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شده بود؛ قرعه فال اما سرانجام به استانداری پایتخت افتاد.

انتصاب محسن منصوری به سمت استانداری تهران در دولت ابراهیم رئیسی، اساسا از لحاظ امنیتی معطوف به شهرستان‌های اطراف تهران است و از همین روست که او شماری از سپاهیان را در این شهرها به فرمانداری منصوب کرده است. به عنوان مثالی روشن، در آبان ۱۳۹۸ شدیدترین اعتراض‌ها در مناطق حومه‌یی تهران رخ دادند. یکی از مهم‌ترین انتظارهای نظام از منصوری و دوستانش در سپاه پاسداران، مقابله با اعتراض‌های احتمالی پیش‌رو در چنین مناطقی است.

مسیر کوتاه‌تر در حکومت ولایی

منصوری، این استاندار دهه شصتی و انقلابی، راه صدساله را در حکومت ولایی بسی کوتاه‌تر پیموده است؛ اگر از «مدار» خارج نشود، در صورت بقای جمهوری اسلامی احتمالاً با القابی دهان‌پر کن‌تر، به مناصب بالاتری خواهد رسید؛ آنچنانکه هم‌اکنون نیز برخی از سایت‌های حکومتی و پایگاه‌های خبری حزب‌اللهی‌ها، گاه از پیشوند «دکتر» برای او استفاده می‌کنند.

یک دست در سپاه پاسداران و دستی دیگر در بیعت با ابراهیم رئیسی، از بسیاری جهات برای نزدیک شدن به آشیانه قدرت در جمهوری اسلامی کفایت می‌کند؛ محسن منصوری این را به خوبی می‌داند.

رادیوفردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *