حسن لطفی: ظرفیت معادن به تاراج رفته است / مافیای معدن اجازه ورود بخش خصوصی واقعی را نمی‌دهد

By | ۱۴۰۰-۱۲-۰۶
نماینده رزن, حسن لطفی گفت: مافیای معدنی در کشور به قدری قوی و با پشتوانه هستند که اجازه نمی‌دهند بخش خصوصی واقعی وارد صحنه شوند.
کمتر کسی است که در ایران زندگی کند و از ظرفیت بالای معادن کشور خبر نداشته باشد، اما به همان میزان، کمتر کسی است که از نحوه استخراج و میزان فروش و سود معدن‌داران اطلاع داشته باشد.

چند سالی است که متفاوت از همیشه، بحث رانت در واگذاری معادن و فروش خام فروشی در برخی رسانه‌ها مطرح شده است و به نظر می‌رسد این آگاهی جهت حساسیت مردم و البته هشدار به مسئولان از واجبات این روز‌های کشور است.

در همین باره، حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس یازدهم به اقتصاد۲۴ گفت: در ایران، معادن زیاد و البته متنوعی وجود دارد. براساس موازین شرعی، فقهی و حقوقی، معادن جزو انفال هستند و درآمد آن، متعلق به بیت‌المال و مردم است.

وی افزود: جای تاسف دارد که این درآمد بیکران، در جیب عده‌ای مافیا می‌رود و حق مردم ادا نمی‌شود. به طور مثال در حوزه انتخابیه بنده در رزن، کارخانه سیمان وجود دارد. مواد اولیه سیمان شامل آهک، گچ و خاک است. کارخانه‌دار، این مواد را تنی ۲۱۰ تومان از دولت می‌خرد و ۶۰۰ هزار تومان می‌فروشد. در حالی که همین کارخانه، گاز، برق و آب یارانه‌ای هم می‌گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: کارخانه فولاد داریم که مواد را تنی ۴۱۰ تومان از دولت می‌خرد. حال با کمی تحقیق می‌بینید که میلگرد در بازار تنی ۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این ماجرای دردناک در معادن کشور به عینه دیده می‌شود و روز به روز، معادن مورد غارت واقع می‌گردند.

لطفی اظهار داشت: باور کنید اگر این کارخانه‌ها تعطیل و مواد معدنی، خام فروشی شوند، ارزآوری برای کشور و به تبع آن، سودش برای مردم بیشتر است.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان یادآور شد: مافیای معدنی در کشور به قدری قوی و با پشتوانه هستند که اجازه نمی‌دهند بخش خصوصی واقعی وارد صحنه شوند.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت نظارت و شفافیت بر عرصه معادن کشور است، افزود: چه کسی گفته حقوق مالکانه دولت که برای مردم است، این‌قدر پایین باشد؟ چرا مافیای معدنی باید این‌قدر پشتش گرم باشد که افراد و گروه‌ها نتوانند روی به اکتشاف و سپس استخراج بیاورند؟

نماینده رزن خاطرنشان کرد: اگر نظارت و عملکرد دولت مورد قبول بود تا امروز از حوزه معادن کلی درآمد برای کشور ایجاد می‌شد و معیشت مردم هم روندی بهتری را دنبال می‌کرد. باید در برابر مافیای قدرتمند معدنی ایستاد و کار را از دست آن‌ها درآورد. امروز اگر سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی اصیل و دلسوز را به کار می‌گرفتیم، وضع‌مان این نبود.

لطفی در پاسخ به اینکه نقش مجلس برای جلوگیری از شرایط نابسمان معدنی در کشور چیست؟ گفت: متاسفانه مجلس به جای اصلاح قوانین و اینکه روزنه‌های فساد را ببندد، دچار روزمرگی شده، یعنی این فرصت را از خود گرفته است. یادمان باشد برای بهبود شرایط، ابتدا باید فکر داشت و سپس اراده. متاسفم که بگویم من فکر جدی درباره حل این چالش نمی‌بینم.
محمد آیتی اقتصاد۲۴:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *