منابع حقوق بشری؛ وضعیت برخی از زندانیان سیاسی وخیم است

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۱

به گفته فعالان حقوق بشری در ایران عباس واحدیان شاهرودی، سپیده قلیان و محمد هوشنگی از زندانیان سیاسی محبوس، در وضعیت نامناسب جسمی به سر می‌برند. واحدیان به بیمارستان منتقل و قلیان به کرونا مبتلا شدە است.

فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند کە عباس واحدیان‌شاهرودی، معلم و فعال مدنی، شنبه شب، ۷ اسفندماه به دلیل وضعیت نامناسب جسمی به بیمارستان امام رضا مشهد منتقل و صبح امروز توسط نیروهای امنیتی و بدون توجه به توصیه پزشکان به بازداشتگاه بازگردانده شد. وبسایت خبری هرانا در گزارشی نوشتە است کە واحدیان شاهرودی شش ماه گذشته را در یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اطلاعات مشهد به سر برده است.

گفته می‌شود کە وضعیت نامناسب جسمی او همراه با علائم مسمومیت، تنگی نفس و ضربان قلب پایین بودە است و به دستور پزشکان به دلیل نیاز مبرم به رسیدگی پزشکی از زندان خارج شدە است.

یک منبع بە خبرگزاری هرانا گفتە است کە در زمان حضور واحدیان‌ شاهرودی ‌ماموران امنیتی و حراست بیمارستان اجازه ندادەاند کە او با خانوادە خود تماس بگیرد. این موضوع باعث افزایش نگرانی در خصوص وضعیت او شده است.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر از جمهوری اسلامی ایران خواستە بود کە عباس واحدیان را “فوری و بدون قید و شرط ” آزاد کند.
عباس واحدیان شاهرودی معلم، نویسنده و فعال مدنی ساکن استان مشهد است کە روز چهارشنبه ۱٠ شهریورماه بازداشت شد. او چند روز پس از بازداشت در یک تماس تلفنی با خانواده خود از گشایش پرونده جدیدی تحت عنوان اقدام علیه امنیت ملی خبر داده بود.

شاهرودی پیشتر در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

جان سپیده قلیان در خطر است
فعالان حقوق بشر می‌گویند کە وضعیت جسمی سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی در زندان بوشهر نیز در پی ابتلا به کرونا رو به وخامت گذاشته و جان او در معرض خطر قرار گرفته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سپیده قلیان به کرونا مبتلا شده و خونریزی معده دارد و حال وی رو به وخامت و جانش در خطر است. با وجود این، به قرنطینه زندان منتقل شده و به وضعیت او رسیدگی نمی‌شود.

همچنین با مرخصی این زندانی نیز موافقت نشده و مراجعات مکرر خانواده او نیز به نتیجه‌ای نرسیده است.

این فعال مدنی در آبان ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات کارگری خوزستان به همراه اسماعیل بخشی، فعال کارگری و شماری از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بازداشت شد. وی ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ به زندان منتقل شد.

تداوم اعتصاب غذای محمد هوشنگی و انتقال به انفرادی

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان محمد هوشنگی، فعال بازداشت شده کُرد در حالی کە در اعتصاب غذا بە سر می‌برد به دستور مسئولان زندان به سلول انفرادی منتقل شده است.

گفته می‌شود کە او در اعتراض به بازداشت طولانی مدت و مخالفت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با آزادی موقتش علی‌رغم سپردن وثیقه از تاریخ ۴ اسفند ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

محمد هوشنگی در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۹ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در شهر تهران بازداشت و به بازداشتگاه ۷ تیر سازمان اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شد.

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان، او پس از ۶ ماه نگهداری در این بازداشتگاه با قرار بازداشت موقت به زندان مرکزی ارومیه انتقال یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *