۱۴ میلیون نفر در ایران بیکار هستند؛ نیمی از بیکاران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۱

– معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: در حال حاضر ۱۴ میلیون نفر در کشور فاقد شغل و ۶ میلیون نفر نیز ناامید از یافتن شغل هستند.
– سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت می‌کنند. یکی از مهمترین انگیزه‌های مهاجرت، افزایش سطح دستمزد و رفاه است.

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفته که ۴۲ درصد بیکاران کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. معاون وزیر کار هم گفته که ۱۴ میلیون ایرانی فاقد کار شایسته هستند. افزایش بیکاری در کشور در حالیست که تورم و افزایش قیمت‌ها سفره اکثر خانوارها را کوچک و تأمین هزینه ضروری زندگی را دشوار کرده است.

حسین بلندی سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی گفته که «هم‌اکنون ۴۲ درصد بیکاران کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.»

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی افزوده که «می‌توانیم درصد قابل توجهی از نیازهای کشور پیرامون ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل مورد نیاز دولت را به‌ راحتی برطرف کنیم.»

آمارهای جمهوری اسلامی درباره بیکاری در ایران آمارهای دقیق و شفافی نیست. برای نمونه در حالی که نرخ بیکاری اکنون نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته اما آن سال سعید نمکی وزیر بهداشت دولت دوازدهم گفته بود: «۴۴ درصد بیکاران کشور فارغ‌التحصیلان لیسانس به بالا هستند.»

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی در سخنان خود گفته که «هم‌اکنون معضل اصلی کشور بحث مهارت‌آموزی و اشتغال است.»

محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که ۱۴ میلیون ایرانی فاقد کار هستند: «در حال حاضر ۱۴ میلیون نفر در کشور فاقد شغل و ۶ میلیون نفر نیز ناامید از یافتن شغل هستند.»

این در حالیست که شمار مهارت‌آموختگان و افراد دارای تحصیلات تکمیلی در ایران نسبت به کل جمعیت، آمار قابل قبولی دارد. نبود بازار کار اما سبب مهاجرت نیروی متخصص و ماهر از ایران شده است.

بر اساس آمارهایی که منصور غلامی وزیر پیشین آموزش عالی نیز آن را تأیید کرده در سال گذشته بیش از ۹۰۰ استاد دانشگاه‌، ایران را به قصد مهاجرت ترک کرده‌اند.

باقر لاریجانی معاون پیشین آموزش وزارت بهداشت نیز اعلام کرده بود سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص تحصیلکرده از کشور مهاجرت می‌کنند.

شمار شهروندان مایل به مهاجرت در سال ۹۵ برابر با ۲۹/۸ درصد بوده است. به عبارتی ۲۹/۸ درصد از افراد در آن سال بیان کرده‌اند که مایلند مهاجرت کنند که اکنون بر اساس پیمایش مرکز افکارسنجی داخلی «کیو آنالیتیکس»  در آذرماه ۱۴۰۰، این نسبت به بیش از ۳۳ درصد رسیده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، افراد با تحصیلات دانشگاهی و بالای دیپلم ۴۷درصد و همچنین دیپلم و کمتر ۲۶درصد تمایل به مهاجرت دارند. همچنین جوانان (افراد زیر ۳۰ سال) با ۴۳ درصد و افراد بالای ۳۰ سال ۲۹ درصد تمایل به مهاجرت دارند. بطوری که تقریبا از هر ۲ جوان زیر ۳۰ سال، یک نفر مایل به مهاجرت است.

آمار «رصدخانه مهاجرت ایران» در سال ۲۰۲۰ از افزایش چهار برابری مهاجران ایرانی در سه دهه گذشته خبر می‌دهد. این آمار همچنین نشان می‌دهد که تنها در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، رقم مهاجرت ایرانیان افزایش سه برابری داشته است.

بر اساس آمارهای منتشرشده، ۲۵ درصد از مشمولان بنیاد نخبگان و ۱۵ درصد از رتبه‌های زیر هزار کنکور سراسری مقیم کشورهای دیگر هستند. همچنین ۳۷ درصد از دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی در سال‌های ۸۰ تا ۹۱ مهاجرت کرده‌اند.

شمار زیادی از ورزشکاران نیز به ویژه ملّی‌پوشان به کشورهای دیگر مهاجرت کرده یا پناهنده شده‌اند.

در سال‌های گذشته مهاجرت پرستاران و پزشکان نیز از ایران افزایش یافته است. همچنین موج جدید مهاجرت شامل طراحان فرش، نقاشان، جوشکاران و بنّاهای ساختمانی و کارگران به کشورهای اطراف است.

یکی از مهمترین انگیزه‌های مهاجرت، افزایش سطح دستمزد و رفاه است. این در حالیست که در صورت وجود بازار کار مناسب و شاخص‌های اقتصادی بهتر، این حجم از مهاجرت نیروی کار از ایران اتفاق نمی‌افتاد.

در این میان، افزایش ریسک‌های اقتصادی که با ناامنی سیاسی و ساختار فاسد اقتصادی درآمیخته، روند خروج سرمایه از کشور را نیز افزایش داده است. جمهوری اسلامی در حالی در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم خارجی در ایران کاملا «ناکام» مانده که بر اساس آمارهای حکومتی طی ۱۶ سال اخیر ۱۷۱ میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است.

کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *