امیر عبداللهیان: اگر غرب خطوط قرمز باقی‌مانده را بپذیرد به وین می‌روم 

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۴

یک روز پیش از سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، وزیر خارجه ایران اعلام کرد «هر زمان طرف غربی خطوط قرمز باقی‌مانده» را بپذیرند، برای توافق به وین می‌رود.

روز پنجشنبه دوازدهم اسفند گزارش‌هایی درباره احتمال حصول توافق و سفر وزرای خارجه کشورهای دخیل در مذاکرات به وین برای اعلام آن منتشر شد و درباره سفر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به وین به دلیل تحریم‌های اروپا ابهام وجود دارد.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز جمعه در تماس تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت «برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم.»

او اضافه کرد: «لازمه حضور وزرای خارجه در وین و اعلام توافق نهایی، منوط بر رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و از جمله موضوع تضمین موثر اقتصادی است.»

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، بورل نیز اعلام کرده «عمده درخواست‌های جمهوری اسلامی ایران در توافق پیش رو مورد توجه قرار گرفته است.»

او تاکید کرد که گفت‌وگوها «در مسیر پیشرفت و رسیدن به نتیجه نهایی قرار دارد.»

نمایندگان بریتانیا و روسیه در مذاکرات وین نیز روز پنجشنبه از نزدیک بودن توافق سخن گفته بودند.

قرار است روز شنبه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای حل موضوع فعالیت‌های اعلام نشده تهران در برخی از سایت‌های اتمی به تهران سفر کند. او پیش از این سفر با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل به صورت تلفنی گفت و گو کرد.

در همین حال سایت نور نیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، با اشاره به این گفت‌و‌گو نوشت اسرائیل قصد دارد «فشار روانی جدیدی را برای تاثیرگذاری سیاسی بر مدیرکل آژانس» ایجاد کند

مقام‌های اسراییل پیش از این از مفاد توافق احتمالی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال گابریل نورونها، مشاور ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه توافق احتمالی در مذاکرات وین را فاجعه خوانده و با انتقاد شدید از رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته بود که مالی وعده لغو تحریم سپاه پاسداران و دفتر خامنه‌ای و نهادهای وابسته را داده است.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *