سفیر روسیه در تهران از مردم ایران خواست به «رادیو فردا گوش ندهند»

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۶

سفیر روسیه در ایران در واکنش به اخبار منتشر شده درباره درخواست‌ تضمین روسیه برای برجام، گفته است: «از مردم ایران می‌خواهیم که به اظهارات رادیوهای بیگانه مانند رادیو فردا گوش ندهند».

لوان جاگاریان روز دوشنبه ۱۶ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، بدون توضیح درباره جزئیات درخواست روسیه،‌ گفته که «سوءتفاهم شده است و توضیحات لازم را از طریق منابع دیپلماتیک به طرف ایرانی خواهیم داد».

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز ۱۴ اسفند گفت آمریکا باید ضمانت کتبی دهد که تحریم‌های جدید اعمال شده علیه مسکو به‌دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، پس از احیای برجام، بر روابط تجاری ایران و روسیه اثر منفی نخواهد داشت.

فرانسه این درخواست را «باج‌گیری» از مذاکرات برجام خوانده و آمریکا نیز گفته است که درخواست روس‌ها «بی‌ربط» است.

روزنامه جمهوری اسلامی، چاپ تهران، نیز امروز در گزارشی نوشت درخواست روسیه «عملا می‌تواند مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی وین شود» و آن «به گروگان گرفته شدن برجام توسط روسیه» توصیف کرده است.

علاوه بر حملات سفیر روسیه در ایران به رادیو فردا، در روزهای اخیر دولت روسیه نیز فشارهای خود علیه رادیو اروپای آزاد را که رادیو فردا نیز بخشی از آن محسوب می‌شود، تشدید کرده و دسترسی کاربران داخل روسیه به سرویس‌های خبری روسی‌زبان رادیو اروپای آزاد را مسدود کرده است.

به گفته مدیران رادیو اروپای آزاد، درپی فشارهای اداره مالیات دولت روسیه و همچنین افزایش برخورد پلیس با خبرنگاران، این رسانه فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورده است.

انتقاد سفیر روسیه در ایران از رادیو فردا سابقه‌دار است. خرداد سال گذشته، لوان جاگاریان در واکنش به انتشار چند یادداشت‌ تحلیلی در رادیو فردا، این رسانه را متهم کرد که «تلاش می‌کند به رابطه دوستانه ایران و روسیه لطمه وارد کند».

او در گفت‌وگویی که ۲۷ خرداد پارسال در روزنامه «اعتماد»، چاپ تهران، منتشر شد، در حالی که تصویر یادداشت‌ منتشر شده در رادیو فردا را بر روی صفحه تلفن همراه خود نشان می‌داد، از انتشار این مطالب انتقاد کرد.

در آن مجموعه یادداشت‌ها که خشم سفیر روسیه را برانگیخت، رضا علیجانی، فعال سیاسی و تحلیلگر مسائل ایران، در چهار بخش موضوع نفوذ روسیه در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را بررسی کرده بود.

همچنین به تازگی انتشار خبر ادای احترام سفیر روسیه در تهران به بنای یادبود الکساندر گریبایدوف، مبتکر عهدنامه ترکمانچای، در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از جمله رادیو فردا، خشم سفارت روسیه در تهران را برانگیخت و این اطلاع‌رسانی را «تحریک‌آمیز» خواند.

در همین زمینه، سفارت روسیه در تهران روز ۲۳ بهمن انتشار اخبار مربوط به این رویداد در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور را «تحریک‌آمیز» و با «هدف تضعیف روابط دوستانه و صمیمانه» روسیه و ایران دانست.

گریبایدوف که در جریان جنگ ایران و روسیه در سال‌های ۱۸۲۶ تا ۱۸۲۸ به نوعی به یکی از فرماندهان نظامی روسیه در قفقاز تبدیل شده بود، عهدنامه ترکمانچای را تهیه کرده بود که با توجه به این‌که این عهدنامه منجر به از دست رفتن بخش‌های زیادی از خاک ایران شد، همواره درباره نام او در افکار عمومی ایران حساسیت‌های منفی جدی وجود دارد.

الکساندر گریبایدوف حدود ۲۰۰ سال پیش، در ۱۱ فوریه ۱۸۲۹ (بهمن ۱۲۰۶) در جریان حمله مردم معترض به سفارت روسیه در تهران کشته شد.

در روزهای اخیر نیز علاوه بر تهاجم نظامی روسیه به اوکراین که با مخالفت‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی، تجمع مقابل سفارت اوکراین در تهران و شعار «مرگ بر پوتین و حامیان پوتین» مواجه شد، نوع برخورد روسیه با مذاکرات برجام نیز با انتقادهای تندی مواجه شده است.

میخاییل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در جریان مذاکرات احیای برجام در وین، در گفت‌وگویی که روز ۱۵ اسفند در خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شد، گفت: « وقتی بسیاری از ارزیابی‌ها را در رسانه‌های اصلی ایران و شبکه‌های اجتماعی می‌بینم، مبنی بر این‌که روسیه علیه ایران است، روسیه دشمن ایران و مخالف توافق هسته‌ای است، ناراحت می‌شوم».

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم و سایت رادیو فردا/ر.ح/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *