باقری به تهران بازگشت؛ انریکه مورا: زمان پایان مذاکرات برجام تا چند روز آینده فرا رسیده است

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۷

با بازگشت مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین به تهران برای مشاوره، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین روز دوشنبه ۱۶ اسفند با انتشار توئیتی اعلام کرد زمان پایان مذاکرات تا چند روز آینده فرا رسیده است.

انریکه مورا گفت دیگر مذاکرات در «سطح کارشناسان» و «جلسات رسمی» انجام نخواهد شد و اکنون زمان اتخاذ تصمیمات سیاسی و پایان دادن به مذاکرات برجام طی چند روز آینده است.

همزمان، خبرگزاری ایرنا با انتشار خبر بازگشت علی باقری کنی، نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای برای مشاوره با مقامات تهران، از قول «یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین» گزارش داده که تصمیمات سیاسی از سوی همه طرف‌های مذاکره و آمریکا همان چیزی است که برای جمع‌بندی مذاکرات لازم است.

با این‌حال، این منبع که نامی از وی برده نشده، در ادامه برخلاف اظهارات آقای مورا گفته است جلسات کارشناسی و غیررسمی همواره میان ایران و سایر طرف‌ها به صورت دوجانبه یا چندجانبه برگزار شده و خواهد شد.

ایرنا می‌نویسد آقای باقری‌ کنی در چارچوب رایزنی‌های معمول در جریان مذاکرات، دوشنبه شب سفر کوتاهی به تهران خواهد داشت و جلسات کارشناسی و رایزنی‌های غیررسمی در وین همچنان ادامه می‌یابد.

این گزارش می‌افزاید دستیابی به توافق نهایی تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم از سوی طرف‌های غربی به ویژه واشینگتن در دسترس خواهد بود.

در این میان، روسیه نیز روز جمعه شرط جدیدی به مذاکرات اضافه کرده و تحریم‌های روسیه را به برجام گره زده است.

فرانسه این درخواست را «باج‌گیری» از مذاکرات برجام خوانده و آمریکا نیز گفته است که درخواست روس‌ها «بی‌ربط» است.

با استفاده از گزارش‌های صفحه توئیتر مورا، ایرنا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *