پیش‌بینی مجلس از گرانی‌های سال آینده؛ افزایش ۷۰ درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

محسن زنگنه نماینده مجلس: قیمت مرغ ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اعلام کرد برآورد‌های مجلس نشان می‌دهد سال آینده قیمت مرغ و تخم مرغ ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

زنگنه روز چهارشنبه (۱۸اسفند) در گفتگو با سایت «عصر ایران» از احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات هم خبر داد و گفت مجلس «مکانیزمی» تعریف کرده که قیمت دارو و گندم افزایش نیابد.

پیش‌بینی شده که این کالا‌ها در صورتی که دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) آنها را حذف کند، با چنین رشد قیمتی مواجه شوند.

گندم، ذرت، دانه سویا، کنجاله سویا، جو دامی، روغن خوراکی و دارو و تجهیزات پزشکی جزو هفت دسته کالای مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانیِ هستند که دولت پیشنهاد حذف ارز ترجیحی آنها به غیر از دارو و تجهیزات پزشکی و گندم را به مجلس ارایه کرده بود.

آن‌طور که اعلام شده، دولت سیزدهم به منظور «مدیریت منابع ارزی و تراز بودجه سال ۱۴۰۱» چنین پیشنهادی را در بودجه سال آینده گنجانده و به گفته محسن زنگنه، مجلس هم به دولت «تکلیف» نکرده که حتما باید این سیاست را به اجرا بگذارد.

این نماینده مجلس در عین حال اضافه کرده که «ما از دولت این ضمانت را گرفتیم» که حذف ارز ترجیحی «نباید باعث تورم و بالا رفتن قیمت کالا شود»، اما درباره این ضمانت توضیح بیشتری نداده است.

حذف ارز ترجیحی محصولات پنج‌گانه، رقمی معادل ۹ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که براساس برآورد‌ها اجرای این سیاست منجر به افزایش دست‌کم ۱۰۰ درصدی قیمت بعضی کالا‌های اساسی همچون گوشت مرغ خواهد شد.

دولت هم می‌گوید یارانه‌ای که به هر نفر پس از حذف ارز ترجیحی اختصاص خواهد یافت، رقمی معادل ۱۱۰ هزار تومان خواهد بود.

این در حالی است که برآورد‌های کارشناسی نشان می‌دهد، این عدد با رشد مستقیم و غیرمستقیم هزینه‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی در مایحتاج اساسی مردم تناسب ندارد و منجر به نارضایتی گسترده اجتماعی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *