جواد اوجی، وزیر نفت ایران: صادرات گاز و پتروشیمی امسال حدود ۲.۵ برابر افزایش یافته است

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۹
وزیر نفت ایران روز چهارشنبه ۱۸ اسفند گفت که تا پایان امسال، مجموع درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نزدیک به ۲.۵ برابر بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

جواد اوجی که در نشست فصلی این وزارت‌خانه با محور گزارش‌گیری از طرح‌های احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها سخن می‌گفت افزود که این افزایش درآمد در مورد گاز صادراتی ایران به ۳.۵ تا ۴ برابر در مقایسه با پارسال رسیده است.

بنابر اعلام وزیر نفت ایران، درآمد حاصل از صادرات گاز در سال گذشته یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار بود که این مبلغ در سال جاری به حدود چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران چند ماه پس از خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ با شدیدترین تحریم‌های نفتی از سوی واشینگتن روبه‌رو شد.

وزیر نفت ایران در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که دولت سیزدهم با به‌کارگیری «روش‌های مختلف» موفق شده است تمام درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و محصولات پتروشیمی را وصول کند.

آقای اوجی گفت «درواقع هر چه فروخته‌ایم، از روش‌های مختلف وصول کرده‌ایم» اما به جزئیات این روش‌ها اشاره‌ نکرد.

او صرفا به بیان این نکته بسنده کرد که این افزایش درآمد علاوه‌بر «وصول مطالبات» در سال جاری با «افزایش صادرات» نیز مرتبط است.

هم‌اکنون، دور هشتم مذاکرات با هدف احیای برجام با شرکت نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا و آمریکا در وین ادامه دارد. نمایندگان آمریکا به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارند و مقام‌های ایرانی می‌گویند حاضر به مذاکره مستقیم با آن‌ها نیستند.

هدف نهایی این مذاکرات بازگشت به روح توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی یعنی لغو تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های مهم صنایع و صادرات نفت در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای تهران و طولانی کردن زمان لازم برای تولید اورانیوم غنی شده مورد نیاز ساخت سلاح هسته‌ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *