درباره کاخ امنیتی جاده چالوس چه می‌دانیم؟

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۹

مقام‌های قضایی علت کندی روند تخریب را سازه‌های مستحکم بنا و ضد گلوله بودن شیشه‌ پنجره‌ها اعلام کردند

«بزرگ‌ترین» و «مجلل‌ترین» ویلای حاشیه رودخانه چالوس که گفته می‌شود متعلق به علی انصاری، ابر میلیاردر نزدیک به برخی مراکز قدرت در جمهوری اسلامی است، تنها چند هفته پس از زمینه‌چینی رسانه‌های وابسته به سپاه و دستور قوه قضائیه تخریب شد.

چند هفته پیش برخی کانال‌ها و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، تصاویری از کاخ‌ و ویلاهای برخی از مسئولان و چهره‌های مشهور در بستر رودخانه چالوس منتشر و خواستار برخورد قضایی با این «ساخت و ساز‌های غیرمجاز» شده بودند.

پس از این موج‌سازی بود که حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز علت تخریب این کاخ و برخی ویلاهای متعلق به نهاد و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در این منطقه را اجرای دستور غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه به منظور «آزادسازی رودخانه‌ها و اراضی ملی» اعلام کرد.

مقام‌های قضایی می‌گویند تاکنون ۱۵ مورد از ساخت و ساز‌ ۱۸ نهاد‌ حاکمیتی و ۲۲ ملک مربوط به اشخاص حقیقی در بستر و حریم رودخانه کرج را تخریب کرده‌ و تخریب‌ها در ۱۲ کیلومتر دیگر که شامل ۳۸۴ بنای «غیرمجاز» است را ادامه خواهند داد.

ملک منسوب به علی انصاری، مالک «ایران مال» مهمترین و خبرساز‌ترین ویلای لوکس تخریب شده طی این مدت است که گروهی از رسانه‌های جمهوری اسلامی بهره‌برداری تبلیغاتی زیادی از آن کرده‌اند.
در شبکه‌های اجتماعی نیز گروهی از کاربران حزب‌الله این اقدام قوه قضائیه را نشانه «اراده نظام» برای برخورد با شکل‌های مختلف فساد دانسته‌اند.

آن‌طور که رئیس دادگستری استان البرز اعلام کرده این «ساخت ویلای مجلل مذکور به صورت غیرمجاز و به بهانه بازسازی ساختمان قدیمی مربوط به سال ۱۳۵۴ در اواخر سال ۱۳۹۳ شروع و در اوایل سال ۱۳۹۵ به اتمام رسیده بود.»
به گفته فاضلی هریکندی، «بنای مجلل حاضر بدون هرگونه مجوز قانونی با تصرف بستر رودخانه و نیز اراضی ملی و در حریم شبکه انتقال برق و با مصالح روز ساخته شده است.»

از علی انصاری به عنوان یکی از ثروتمند‌ترین افراد در ایران نام برده می‌شود که به اعتقاد بسیاری از ناظرن، این ثروت ماحصل از رانت و ارتباط‌های خاص سیاسی او با برخی مراکز قدرت در جمهوری اسلامی است.

برخی منتقدان با نمایشی خواندن اقدام به تخریب ملک منسوب به انصاری با اشاره به تخلف‌های چندصدهزار متر مربعی او در ساخت و ساخت در تهران درباره ادعای تخریب ویلا که متعلق به او باشد،‌ ابراز تردید می‌کنند.
این تردید‌ها ناشی از بی‌اعتمادی گسترده افکار عمومی به اقدامات مقام‌های جمهوری اسلامی در برخورد با مظاهر فساد در ایران است که این اقدامات تاکنون نتوانسته مانع از گسترش فساد و جلب اعتماد مردم به برنامه و اقدامات «ضد فساد» نظام شود.

این تردید‌ها در روز‌های اخیر به خصوص در مورد تخریب ویلای لوکس منتسب به علی انصاری به خاطر کندی در روند تخریب دوچندان شده است و مقام‌های قضایی هم علت این کندی را سازه‌های مستحکم این بنا و ضد گلوله بودن شیشه‌های آن اعلام کرده‌اند.

آنها می‌گویند طرح تخریب این کاخ با مواد منفجره را هم در دستور کار خود داشته‌اند که به خاطر آسیب و خسارات گسترده‌ای که می‌توانست به همراه داشته باشد، روش دیگری را برای تخریب انتخاب کرده‌اند.
ساخت بنایی با این خصوصیات بالای امنیتی گمانه‌‌های تازه‌ای مبنی بر احتمال رفت و آمد مقام‌ها و شخصیت‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی به این کاخ را مطرح کرده است که چرا نام اصلی مالک این کاخ تا کنون به طور رسمی اعلام نشده است و چه کسانی و تحت چه شرایطی به این کاخ محصور با ضریب امنیتی بالا رفت و آمد داشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *