هشدار بریتانیا و فرانسه درباره فروپاشی برجام در صورت حل نشدن «عوامل بیرونی» مذاکرات وین

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۰

ساعاتی پس از اعلام وقفه در مذاکرات وین، نمایندگان بریتانیا و فرانسه درباره خطر فروپاشی توافق با ایران در صورت حل نشدن «عوامل بیرونی» هشدار دادند؛ یک دیپلمات اروپایی هم تاکید کرد اگر روسیه به این گروگان‌گیری ادامه دهد باید به گزینه‌های دیگر اندیشید.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و معاون او انریکه مورا روز جمعه ۲۰ اسفند اعلام کردند که به دلیل «عوامل بیرونی» مذاکرات وین موقتا متوقف می‌شود.

ساعتی بعد فیلیپ اررا، مذاکره کننده ارشد فرانسه در وین، در توییتی نوشت که نمایندگان سه کشور اروپایی از وقفه به دلیل عوامل بیرون از مذاکرات بسیار سرخورده شده‌اند.

او با تاکید بر اینکه «توافق خوب روی میز است» نوشت: درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات «فوریت بحرانی» وجود دارد و این خطر هست که توافق از هم بپاشد.

استفانی القاق، مذاکره کننده ارشد بریتانیا در وین، نیز به سرخورده شدن بابت توقف مذاکرات به دلیل عوامل بیرونی اشاره کرد.

او در توییتی نوشت: «در چند روز آینده عوامل بیرونی باید حل شود، یا اینکه توافق از هم می‌پاشد.»

در همین حال یک دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز از اینکه روسیه «مذاکرات را به گروگان گرفته است» انتقاد کرد.

رویترز به نقل از این دیپلمات که نام او ذکر نشده و تنها اشاره شده از یکی از سه کشور اروپایی طرف برجام است نوشت اروپا حاضر به مذاکره با روسیه بر سر معافیت‌های گسترده بیرون از برجام نیست و «در صورتی که روسیه همچنان مذاکرات را مسدود کند باید به گزینه‌های دیگر فکر کرد».

خبر وقفه در مذاکرات وین را ابتدا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد و با اشاره به اینکه «متن نهایی توافق آماده و روی میز است» ظهر جمعه در توییتی نوشت که به ارتباط با طرف‌های برجام و همچنین آمریکا «برای غلبه بر موانع فعلی و حصول توافق» ادامه خواهد داد.

در واکنش به این خبر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه وقفه در مذاکرات می‌تواند «یک حرکت برای حل مشکلات باقیمانده» باشد نوشت: «هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای پیشبرد توافق جمعی تاثیر نمی‌گذارد.»

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات خیلی زود از سر گرفته شود.

شمار زیادی از تحلیلگران و رسانه‌ها دلیل وقوع وقفه در مذاکرات وین را شرط و شروط جدید روسیه عنوان کردند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از خبرنگار خود در وین نوشت دلیل این وقفه «به نظر می‌رسد اشاره ضمنی به تقاضای اخیر روسیه در مذاکرات داشته باشد».

با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، گفت وقفه در مذاکرات ارتباطی با روسیه ندارد و «بازیگران دیگری هستند که به زمان بیشتری نیاز دارند».

وانگ کان، نماینده چین در مذاکرات وین، با اینکه از وقفه پیش آمده در مذاکرات اظهار تاسف کرد و گفت امیدوار است در چند روز آینده از سر گرفته شود، در عین حال گفت: «مذاکرات نمی‌تواند در خلأ سیاسی انجام گیرد و همواره باید نگرانی‌های همه طرف‌ها به طور بسیار صریح در نظر گرفته شود».

در حالی که هفته گذشته برخی منابع از «بسیار نزدیک» بودن توافق هسته‌ای با ایران خبر داده بودند، روز شنبه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی غیرمنتظره شرط و شروط جدیدی برای احیای برجام گذاشت.

خواسته جدید روسیه از زبان مقام‌های دیگر این کشور نیز تکرار شد و روز چهارشنبه لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، هشدار داد: «می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز ۱۵ اسفند اعلام کرده بود که تحریم‌ها علیه روسیه هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *