کاترین شکدم: جمهوری اسلامی مجبور است به اتهام جاسوس بودن من پاسخ بدهد

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۲

کاترین پرز شکدم در مصاحبه با ایران اینترنشنال، ادعای مسئولان وبسایت خامنه‌ای مبنی بر اینکه تنها به صورت ایمیلی با او در ارتباط بوده‌اند را رد کرد.

او در عین حال درباره نوع واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به فرضیه جاسوس بودن خود گفت: «فکر می‌کنم رژیم هم کاملا علاقه داشت که اتهاماتی مانند جاسوس نفوذی اسراییل و عضو موساد بودن را که علیه من مطرح شده به نوعی پاسخ بدهد چون واقعا باعث یک آبروریزی بزرگ برایش بوده است.»

او افزود: «مقام‌های حکومت تلاش کرده‌اند یک ضد حمله در این مورد بزنند تا از خودشان دفاع کرده باشند.»

او درباره نوع ارتباط خود با دفتر علی خامنه‌ای هم گفت یک نفر از اعضای دفتر رهبر جمهوری اسلامی با او در ارتباط بوده اما نمی‌تواند نام او را به این دلیل که امنیت این فرد به خطر می‌افتد اعلام کند.

شکدم در تشریح این رابطه افزود: «من یکبار تلفنی دریافت کردم از فردی که خود را دبیر وبسایت خامنه ای معرفی کرد و از من خواست که یک سری تحلیل ها و مصاحبه ها برای آنها نهیه کنم. اولین مصاحبه‌ای که من از طرف آنها انجام دادم با جرج گلوی بود. به این معنا نبود که من یک تماس تلفنی از خامنه‌ای یا نزدیکان او دریافت کرده باشم. من با یک دبیر خبر صحبت کردم و تنها تماسی که داشتیم یک تلفن و بعد ایمیل بود. این دقیقا یک رابطه محسوب نمی‌شود.»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که منبع شما درباره مقاله‌ای که در ژٰانویه ۲۰۲۰ در «سیتیزن تروث» با ادعای کشته شدن ۱۰۰ سرباز‌ آمریکایی در حمله ایران به عین‌الاسد نوشتید چه بوده، گفت: «یک نفر از درون دفتر خامنه‌ای این اسناد را در اختیار من گذاشت اما من نمی‌توانم با افشای نام آن‌ها جانشان را به خطر بیندازم.»

دفتر خامنه‌ای پیش از این نوشته بود که کاترین شکدم در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ «از طریق برخی فعالان رسانه‌ای علاقه‌مند به انقلاب اسلامی، مطالب و یادداشت‌هایی را در موضوعات مرتبط با ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی ارسال کرده که برخی از آنها در این رسانه منتشر شده و پس از سال ۹۶ نیز هیچ‌گونه ارتباطی با این رسانه نداشته است».

شکدم در مصاحبه با ایران اینترنشنال با اشاره به سیاست‌های ضد اسرائیلی جمهوری اسلامی افزود: «وقتی یک رژیم خواهان نابودی یک ملتی فقط به خاطر نوع مذهب و قومیت آنها می‌شود من جز این نمی‌توانم فکر کنم که ما با یک رژیم عمیقا عقیدتی و معیوب و خطرناک روبرو هستیم. من نمی‌توانستم خود را در کنار رژیمی ببینم که مخالفتش نه با دولت یهود اسراییل بلکه با ملت یهود است.»

شکدم ادامه داد: «برا ی من بسیار دردآور بود که کسی، یا یک ایدئولوژی و حزب سیاسی بتواند خواهان قتل عام مردم یک کشور بشود و بعد هم فریاد انتقادشان از اسلام‌ستیزی بالا برود.»

او با بیان این که حکومت ایران به مردم دروغ گفته و خیانت کرده، تاکید کرد: «شما نمی‌توانید علیه اختلافات مذهبی داد سخن برانید در حالی که خودتان آن را دامن می‌زنید.»

اسناد ایران اینترنشنال نشان می‌دهد که کاترین شکدم با شرکت‌ طلاعاتی خصوصی به نام ویکی استرات همکاری کرده که با اسراییل و روسیه ارتباط دارد. ویکی استرات خودش را پیمانکار بعضی نهادهای اطلاعاتی آمریکا معرفی می‌کند اما اسناد شرکت نشان می‌دهد که ۷۴ درصد مشتریانش، دولت‌های خارجی هستند و به گفته یکی از محققان شرکت، مهم‌ترین‌شان روسیه و عربستان سعودی است.

شکدم درباره این همکاری گفت: «آدمها در طول زندگی شغلی خودشان تجربه‌آموزی هم می کنند. وقتی که شما جوان هستید و کارآموزی می کنید و همه چیز هم سیاسی است شما مسلما اشتباه هم می کنید. من منکر اشتباهات خودم نمی‌شوم. اما در عین حال اجازه نمی‌دهم این اشتباهات بیانگر شخصیت من بشود.»

کاترین پرز شکدم آذرماه امسال در یادداشتی در بخش وبلاگ‌های روزنامه تایمز اسرائیل به نحوه ایجاد اعتماد به او در بین مقام‌های جمهوری اسلامی پرداخته بود.

مقام‌های اسرائیل هنوز به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند.

روزنامه کیهان و برخی دیگر از رسانه‌های جمهوری اسلامی خواستار «برخورد قضایی» با کسانی شده‌اند که مطالب مربوط به شکدم را بازنشر کرده‌اند.

روزنامه کیهان روز چهارشنبه ۱۸ اسفند نوشت که مخالفان «پس از شکست در ماجرای فایل صوتی» [فساد در سپاه] تخریب علیه سپاه را با ماجرای شکدم پی گرفتند «اما با مصاحبه این شخص و رد ادعاهای پمپاژ شده بار دیگر رسوا شدند و دروغ‌گویی آنها برملا شد».

از سوی دیگر در مطالب و یادداشت‌هایی که رسانه‌های جمهوری اسلامی درباره شکدم منتشر کرده‌اند، تناقض‌هایی دیده می‌شود؛ از جمله در حالی که رسانه‌ها به نقل از یک مقام قضایی گفته‌اند او فقط ۱۸ روز در ایران بود، نادر طالب‌زاده مستندساز نزدیک به نهادهای حکومتی گفت این زن مدتی نیز «آزادانه» در ایران زندگی می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *