سپاه پاسداران مسئولیت حمله موشکی به اربیل عراق را بر عهده گرفت

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۲

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مسئولیت حملات موشکی به شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق در شمال این کشور را به عهده گرفت.

روابط عمومی سپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حملات به تلافی “جنایات اخیر” اسرائیل انجام شده و مدعی شد که “مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها” در اربیل را هدف قرار داده است.

هفته گذشته دو عضو سپاه پاسداران در حملات اسرائیل به خاک سوریه کشته شدند و سپاه وعده داد که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

مقام‌های اقلیم کردستان وجود هرگونه مرکز اطلاعاتی اسرائیل در این منطقه را تکذیب کرده‌اند.

سپاه پاسداران گفته است که در این حملات از “موشک‌های نقطه‌زن” استفاده کرده است.

بامداد روز یکشنبه مقامات امنیتی عراق اعلام کردند که ۱۲ موشک بالستیک به اهدافی در اربیل در شمال کردستان عراق شلیک شده است.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بود که این موشک‌ها از ایران شلیک شده است.

مقام‌های امنیتی اقلیم کردستان عراق هم اعلام کردند که این موشک‌ها از خارج از خاک عراق و از “شرق این کشور” شلیک شده است.

به گفته این مقام‌ها حملات موشکی اطراف ساختمان جدید و نیمه‌کاره کنسولگری آمریکا و مناطق مجاور آن را هدف قرار داده، اما تنها خسارت مادی برجای گذاشته و دو نفر به صورت جزئی مصدوم شده‌اند.

اربیل
آسیب به اتاق بازی کودکان در حمله موشکی سپاه به اربیل

واکنش‌ها؛ مقتدی صدر خواهان اعتراض به سفیر ایران در بغداد شد

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق بعد از بیانیه سپاه پاسداران خواهان شکایت دولت عراق به سازمان ملل و همین طور اعتراض به سفیر جمهوری اسلامی در بغداد شد. او هر گونه دخالت خارجی و حمله موشکی به عراق را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق آقای صدر در گفت‌وگو با رهبران کردستان عراق بر سر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره ادعای حضور مراکز اسرائیلی در منطقه توافق کردند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با محکوم کردن این حملات گفت هیچ آمریکایی بر اثر این انفجارها آسیب ندیده و به تاسیسات دولت آمریکا در اربیل هم خسارتی وارد نشده است.

وزارت امور خارجه عراق حمله موشکی به اربیل را محکوم کرد و آن را “نقض آشکار حاکمیت عراق خواند.”

مسرور بارزانی، نخست وزیر کردستان عراق هم در بیانیه‌ا‌ی گفت ما این”حمله تروریستی” را که چندین نقطه در اربیل را هدف قرار داده محکوم می‌کنیم.

مسرور بارزانی گفت “ما از ساکنان می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنند”. وزارت بهداشت در اربیل هم اعلام کرد که این حادثه تلفات جانی نداشته است.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق حمله به اربیل را “حمله به امنیت مردم عراق” خواند و در توییتی نوشت نیروهای امنیتی در حال تحقیق درباره این حملات هستند. آقای کاظمی گفت: “ما محکم جلو هر تهدیدی علیه مردم عراق می‌ایستیم.”

برهم صالح، رئیس جمهور عراق هم این حملات را “تروریستی” خوانده و با اشاره به تلاش‌ها برای تشکیل دولت در عراق، زمان انجام آن را “مشکوک” دانسته است.

شبکه تلویزیونی محلی (کردستان ۲۴) که استودیوهای آن در نزدیکی کنسولگری آمریکا قرار دارد، تصاویری از خسارت وارده به دفاتر خود منتشر کرد.

دولت آمریکا که شماری از نیروهایش در اقلیم کردستان عراق حضور دارند، به طور معمول شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول حملات موشکی و پهپادی علیه خود در عراق معرفی‌ می‌کند. اما شلیک موشک از بیرون مرز مورد نادری است.

ایران حدود دو سال پیش در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس، پایگاه‌های آمریکا در عراق را هدف حملات موشکی قرار داده بود.

هدف حملات کجا بود؟

سپاه در بیانیه خود گفته است که “مرکز راهبردی توطئه و شرارت” اسرائیل را در اربیل هدف قرار داده است.

وبسایت صدا و سیما هم در گزارش خود نوشت “مقر موساد در شهر اربیل هدف حمله موشکی قرار گرفت”.

پیشتر خبرنگار صدا و سیما مستقر در عراق در گزارشی درباره این حملات گفت بررسی‌های عمومی نشان می‌دهد هدف ‘اماکن سری ‘ زیر نظر اسرائیل است.

مقام‌های نظامی و امنیتی ایران پیش از این هم مدعی فعالیت اطلاعاتی اسرائیل در اقلیم کردستان عراق شده بودند و درباره ادامه آن هشدار داده بودند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *