جیک سالیوان در واکنش به حمله موشکی سپاه: هر‌چه برای دفاع از خودمان لازم باشد انجام می‌دهیم

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۳

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به اعلام سپاه پاسداران مبنی بر پذیرش مسئولیت حمله موشکی به نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل، ضمن محکوم کردن این اقدام گفت واشنگتن هنوز مشغول جمع‌آوری اطلاعات است تا دریابد دقیقا هدف این حملات کجا بوده است.

وی روز یکشنبه در گفت‌وگویی با «سی‌بی‌اس‌نیوز» گفت که هیچ خسارتی به تاسیسات متعلق به آمریکا وارد نشده و هیچ شهروند آمریکایی آسیب ندیده است.

آقای سالیوان گفت ایالات متحده مطلقا بی‌پرده اعلام کرده که «هرآن چه را برای دفاع از مردم‌مان، منافع‌مان، و متحدان‌مان لازم باشد، انجام می‌دهیم.»

به گفته وی، واشنگتن در حال مشورت با دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان است تا توانایی‌های دفاع موشکی را به دست آورند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره وضعیت مذاکرات احیای برجام پس از این حملات، گفت اکنون مذاکره‌کنندگان در پایتخت‌های خود هستند و باید دید در روزهای آینده چه اتفاقی در ارتباط با دیپلماسی حول توافق هسته‌ای می‌افتد.

به گفته وی، آن چه از ایران مجهز به موشک بالستیک و توانایی‌های نظامی پیشرفته خطرناک‌تر است، ایرانی است که در کنار اینها مجهز به سلاح هسته‌ای نیز باشد. وی افزود رئیس جمهوری بایدن مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

همزمان سفیر ایالات متحده در عراق «حمله جنایتکارانه به اهداف غیرنظامی» در اربیل را محکوم کرد.

آقای متیو تولر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «عناصر رژیم ایران» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته‌اند و باید برای «این نقض آشکار حاکمیت عراق و برای حملات تروریستی علیه اموال غیرنظامیان بی‌گناه» پاسخگو شناخته شوند.

بامداد یکشنبه اخباری مبنی بر وقوع چندین انفجار و اصابت چندین موشک به نزدیکی کنسولگری ایالات متحده در اربیل منتشر شد که ساعاتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای رسما مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

در این بیانیه بدون اشاره به نام «اربیل» آمده است که موشک‌های «نقطه‌زن» سپاه مرکز راهبردی «صهیونیست‌ها» را هدف قرار داده است.
صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *