کارگردان تاریکخانه فساد پتروشیمی؛ دو خانواده، کارگزاران، حامیان

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۷

حاصل رانت و زدوبند برای تاریکخانه صنعت پتروشیمی و نفت ثروتی میلیارد دلاری بوده؛ اما حاصل این تباهی برای مردم چیزی جز فقر، بیکاری و از دست‌ رفتن منابع نبوده است

تاریکخانه فساد در جمهوری اسلامی جایی است که رهبر نظام، مجموعه ارکان حاکمیتی، نهادهای زیر نظر او و دولت سایه‌ها و نورچشمی‌اش آن را طی ۳۰ سال ساخته‌اند و صاحبان ثروت‌های افسانه‌ای زیر نام آن‌ها پنهان‌اند.

دالان‌داران فساد در تاریکخانه نظام که نامشان در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ با تبانی، زدوبند و رانت گره‌ خورده بود و مالک بزرگ‌ترین شرکت‌های زنجیره‌ای صنعتی و بازرگانی شده‌اند، دو خانواده‌های «نجفی‌ اصل» و «مطهری اصل»، مالکان هلدینگ باختر و شهرک‌های فوق اعیانی کلاک و باستی هیل لواسان‌اند.

بر اساس اطلاعات سامانه ثبت شرکت‌ها، در مجموعه شرکت‌های اقماری این دو خانواده بیش از ۱۰۰ نفر در سطح هیئت‌مدیره، مدیرعامل، بازرس و… فعالیت می‌کنند که عموما جزو مدیرعاملان قدیمی و باسابقه صنایع پتروشیمی و نفت یا وابستگان و سفارش‌شدگان سیاستمداران و نمایندگان ادوار مجلس‌ شورای اسلامی‌اند.

بانفوذترین چهره این دو خانواده و راهبر آن‌ها غلامحسین مطهری اصل است؛ مرد میلیارددلاری و ژنرال اقتصادی سیاستمداران وابسته به نظام که تاکنون هیچ عکس یا فیلمی از او منتشر نشده است.

طبق اطلاعات موجود در سامانه ثبت شرکت‌ها در ایران، هفت نام از خانواده مطهری اصل و ۹ نام از خانواده نجفی اصل که با یکدیگر نسبت فامیلی هم دارند، تنها در بخش صنایع پتروشیمی و شیمیایی مالک مستقیم یا باواسطه بیش از ۸۰ شرکت فعال‌ یا روی کاغذند.

از خانواده مطهری‌ اصل به‌جز غلامحسین، نام حمید، نوری سادات، نوید، نهال، مرضیه، حسن و مینا و از خانواده نجفی اصل، نام حسن، محمود (خواهرزاده غلامحسین مطهری اصل)، محسن، امین، ندا، مهدی، اعظم، زهرا طاهری و مژگان نقدی‌فر در این زنجیره آمده است.

نگاهی به نام شرکت‌هایی که این دو خانواده و کارگزارانشان مالکیت همه یا بخشی از آن‌ها را در اختیار دارند هم روشن می‌کند که آنان تقریبا ۸۰ درصد زنجیره تامین مواد اولیه، تولید و فروش صنعت پتروشیمی ایران را در حلقه‌ای گرد هم آورده‌اند.

نام بعضی شرکت‌های اصلی، پوششی و کاغذی متعلق به زنجیره فعالیت دو خانواده مورداشاره عبارتند‌ از: بازرگانی کالای باختر، سیمین بافت الوند، توسعه صنعت لاوان، بازرگانی کالای باختر، پویا پژوهش باختر، پویا ترابر باختر، کشت‌وصنعت مکران، فرش سهند، صنایع انرژی و نفت عتیق، بازرگانی پیشرو پژوهش پلیمر، بازرگانی پدیده پگاه پلیمر، بنیاد غیرانتفاعی جاوید مطهر، گسترش پایدار سانا، پارسا نوین، شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی مروارید، آریا رنگ درخشان، متانول پوشینه، مانا انرژی پاک، پانیذ سرفرازان شیمیایی، کاوش صنعت سپید، صنایع نخ پوشینه، سهیل کاوش شکوهیه، گروه صنعتی پلیمر پوشینه، صنایع پلاستیک پوشینه، صنایع طبس معدن آریا، گروه باختر، میلاد فراز ایرانیان، آرین تجارت کوروش، نگارستان یاس سپهر، ماهان تجارت امید، آرین شیمی یاس، آریا سلیم پوشین، ستاره یاس سپهر، پترو پالایش مکران، پیشتاز شیمی ماهان، سرمایه‌گذاری غدیر، پروژه پتروشیمی تابان، آریا سلیم پتروشیمی و خط انتقال اتیلن غرب.

خانواده‌های مطهری اصل و نجفی اصل با ایجاد شبکه‌ای بزرگ از شرکت‌های بازرگانی، شیمیایی، ساخت مسکن‌، رنگ، نخ، فرش و فولاد و همچنین خرید سهام عمده هلدینگ پتروشیمی باختر و ۱۵ شرکت پتروشیمی زیرمجموعه و مستقل از آن، به‌خصوص خط انتقال اتیلن غرب، طی ۲۰ سال به بانفوذترین شبکه خصوصی در صنعت پتروشیمی و نفت ایران با پشتیبانی سیاسی و امنیتی تبدیل شده‌اند.

شرکت‌های پتروشیمی این گروه عبارتند از: نوید زر شیمی، امیرکبیر، لاله، زاگرس، کرمانشاه، پلیمر کرمانشاه، کاویان، لرستان، میاندوآب، مهاباد، کردستان، سلمان فارسی، آوای شهریار، اندیمشک، سهند.

کلیدداران صندوق ثروت این دو خانواده حسن، محسن، محمود نجفی اصل و محمود مجیب‌اند. محمود نجفی اصل خواهرزاده غلامحسین مطهری اصل است.

حسن و محسن نجفی اصل کسانی‌اند که واسطه اصلی خرید هلدینگ باختر به ارزش هفت هزار میلیارد تومان با قیمت ۱۲۰ میلیارد تومان بودند؛ هلدینگی که گفته می‌شود ارزش فعلی آن نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.

حتی هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی هم به دلیل مانع‌تراشی علی لاریجانی موفق نشد طرح تحقیق از معامله شبهه‌ناک این افراد با وزارت نفت را نهایی کند.

حسن نجفی اصل همچنین رفیق معروف اکبر طبری است که در دادگاه گفته بود با هم برادرند. او ادعا کرده بود برادران نجفی اصل حاضرند کل لواسان را به نام او کنند و نماینده دادستان هم در پاسخ به طبری در دادگاه ادعا کرد او محبوب قلب مفسدان اقتصادی است. گفته می‌شود حسن نجفی اصل در حال حاضر خارج از ایران است.

محمود مجیب هم کسی است که از شروع کار خانواده مطهری اصل در صنعت پتروشیمی و هنگام دریافت سودآورترین واحد این صنعت بارها در نقش هیئت‌مدیره، مدیرعامل و کارپرداز رانت و فساد ایفای نقش کرده است. مجیب برای دو دهه عضو هیئت‌مدیره و سیاست‌گذار سرمایه اصلی غلامحسین مطهری اصل در شرکت‌های پتروشیمی امیرکبیر، زاگرس، صادرفر و نوید زر شیمی بود. او از ابتدای دهه ۸۰ که ژنرال با کمک حلقه‌ای از متنفذان نظام به‌سرعت پله‌های ترقی را طی کرد، در ترتیب دادن انواع فساد برای او نقشی موثر داشت.

از جمله کارپردازی‌های مجید در این مجموعه می‌توان به کارسازی دریافت تسهیلات ارزان با ضمانت پتروشیمی امیرکبیر و در عوض آن دریافت سهام این شرکت با قیمتی نازل اشاره کرد. همچنین تغییر فرمول تعیین قیمت خوراک دریافتی پتروشیمی نوید زر شیمی از پتروشیمی امیرکبیر طی قراردادی که به ترکمانچای این صنعت مشهور است، از فعالیت‌های محمود مجیب در دوره سرپرستی شرکت امیرکبیر است که به دلیل جابه‌جایی سهام‌دار عمده، هیئت‌مدیره سه نفره زیر نفوذ او قرار داشتند.

نظارت بر خرید ۱۰ درصد سهام ترجیحی پتروشیمی امیرکبیر با قیمت نازل هر سهم ۱۰۰ تومان در زمان ورود شرکت به فرابورس که در کمتر از یک سال به ارزش ۷۰۰ تومان برای هر سهم رسید، کارسازی تهیه سرمایه اولیه خرید هلدینگ باختر، زمین‌های لواسان و ساخت شهرک‌های کلاک و باستی هیلز از محل سرمایه شرکت پتروشیمی امیرکبیر، مداخله و لابی برای تغییر اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل‌هایی که سهام‌داران تعیین کرده‌اند و خریدوفروش محصولات و کالاها در شرکت‌های مورداشاره از دیگر تلاش‌های این شخص است.

با وجود باز بودن پرونده‌های متعدد فساد اقتصادی برای محمود مجیب و شرکت نوید زر شیمی در سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه قضایی، در ۲۰ سال گذشته، هیچ‌کدام از این شکایت‌ها و پرونده‌ها به صدور حکم نهایی منجر نشده و به سرانجام نرسیده‌ است.

نگاهی به نام و عنوان سیاستمداران حامی خانواده‌های مطهری اصل و نجفی که تاکنون شناخته شده‌اند، روشنگر چرایی مصون ماندن این دو خانواده و کارپردازان رانت، فساد و تبانی‌‌ آن‌ها طی دو دهه‌ای است که صاحب موقعیت و ثروتی افسانه‌ای در تاریکخانه فساد نظام‌اند. از جمله افرادی که در حلقه حامیان این دو خانواده شناخته شده‌اند می‌توان به این اسامی اشاره کرد: صادق لاریجانی (رئیس سابق قوه قضاییه)، غلامحسین محسنی اژه‌ای (رئیس فعلی قوه قضاییه)، اکبر طبری (معاون سابق قوه قضاییه)، علی لاریجانی (رئیس سابق مجلس شورای اسلامی)، حسن روحانی (رئیس‌جمهوری سابق)، علی‌اکبر ناطق نوری (رئیس مجلس و رئیس سابق بازرسی بیت رهبری)، دریابان علی شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی)، محمدرضا نعمت‌زاده (معاون سابق وزیر نفت و وزیر سابق صمت)، محمد شریعتمداری (وزیر سابق صمت)، حسین فریدون (برادر رئیس‌جمهوری سابق)، سردار رستم قاسمی (فرمانده سابق قرارگاه خاتم، معاون اقتصادی سپاه قدس، وزیر اسبق نفت و وزیر فعلی راه و شهرسازی) و نصرت‌الله شادنوش (استاندار سابق گیلان، زنجان و چهارمحال‌وبختیاری، مشاور سابق رئیس مجلس، معاون وزارت بازرگانی، رئیس نهاد شورای نگهبان، معاون سیاسی – امنیتی ناطق نوری در دفتر بازرسی ویژه رهبری).

حاصل رانت و زدوبند برای تاریکخانه صنعت پتروشیمی و نفت در جنوب و غرب ایران ثروتی میلیارد دلاری بوده؛ اما حاصل این تباهی برای مردم همین نواحی چیزی جز فقر، بیکاری و آلودگی‌های زیست‌ محیطی و از دست‌ رفتن منابع نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *