امروز کابینت‌ساز، بنا و کارگر هم برای کار به اربیل عراق می‌روند

By | ۱۴۰۰-۱۲-۲۹

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور بابت تحریم‌ها زخم‌های عمیقی برداشته است و ما باید در جهت ترمیم این زخم‌ها اقدام کنیم و خدایی ناکرده باعث عمیق‌تر شدن این زخم‌ها نشویم.

به گزارش ایلنا، معصومه آقاپورعلیشاهی  درباره چالش‌های پیش روی دولت در سال جدید گفت: یکی از چالش‌هایی که بسیار مهم است اما متاسفانه دیده نمی‌شود خروج سرمایه‌های مادی، اجتماعی ، فرهنگی و انسانی از کشور است که این روزها سرعت بسیار بالایی گرفته است و اگر ادامه‌دار باشد حتی می‌تواند در آینده نه چندان دور برای‌مان بحران ایجاد کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از این موارد خروج نخبگان از کشور است که این امر می‌تواند در چند سال آینده در رابطه با تکنولوژی، شرکت‌های دانش‌بیان و شاخص‌های آموزش و حتی بانک ژنتیکی کشور خلاء بزرگی را ایجاد کند.وی افزود: مسئله بعدی خروج سرمایه‌های مادی است که متاسفانه طی یک‌، الی دو سال گذشته شتاب بیشتری گرفته است که اگر این‌گونه ادامه پیدا کند خواه ناخواده باتوجه به این‌که ما جذب سرمایه‌گذاری خارجی هم نداشته و نداریم، باعث می‌شود بخش خصوصی روز به روز ضعیف‌تر از قبل شود و در کنارش بیکاری جوانان رقم می‌خورد که این اتفاقات واقعا جبران‌ناپذیر است و باعث فرسودگی صنعت می‌شود.

آقاپور علیشاهی خاطرنشان کرد: امروز مشاهده می‌کنیم خروج روشنفکران و هنرمندان از کشور بسیار سرعت گرفته است؛ مخصوصا خروج  ورزشکاران که این برای شرایط عمومی کشور وضعیت مناسبی نیست و نیازمند آن است که ما یک نگاه جدی به این قضایا داشته باشیم.وی ادامه داد: بله این روزها دولت تلاش می‌کند تورم را پایین بیاورد و بازار کار را درست کند اما به اعتقاد من این سرمایه‌های موجود هستند که نباید از کشور خارج شوند.

وی اظهار داشت: این روزها مشاهده می‌کنیم حتی کابینت‌ساز، بنا و کارگر از ایران برای کار کردن به اربیل عراق می‌روند، یعنی حتی علاوه بر تحصیلکرده‌ها، سرمایه‌های انسانی و نیروهای فنی و بخش صنعت و تولید ما هم در حال خروج از کشور هستند.این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دومین مورد توجه به پرداخت یارانه به تولید است که متاسفانه در حال حاضر یارانه به بخش مصرف داده می‌شود که همین امر باعث افزایش نقدینگی در کشور و  ایجاد تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که باید جهت پرداخت یارانه‌ها را بلعکس شود، اظهار داشت: یارانه باید به تولید پرداخته شود تا قیمت‌ها به طور منصفانه وارد بازار شود اما متاسفانه با این شرایط کنترل غیرممکن خواهد شد.این‌ نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: پرداخت به بخش تولید حال چه خصوصی و چه دولتی به بخش صنعت کشور باید باشد چرا که بخش صنعت کشور متاسفانه با شرایط خاص تحریم‌ها در بخش برق، گاز، نفت، آب و… دچار فرسودگی شده است  در حال حاضر هزینه استهلاک از هزینه سرمایه‌گذاری پیشی گرفته و این باعث شده است قیمت تمام شده کالاها به شدت افزایش پیدا کند که این شرایط کشور مطلوب نخواهد بود.

وی درباره دستور رئیس‌جمهور مبنی بر ریشه‌کن کردن فقر مطلق گفت: تاکید رئیس جمهور برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق در شب عید بود، ایشان گفتند حتما کمک‌هایی در شب عید به اقشار آسیب‌پذیر حال چه به صورت بسته‌های معیشتی و چه به صورت یارانه اضافه داده شود تا یک مقدار وضعیت این خانواده‌ها در شب عید بهبود پیدا کند.آقاپور با اشاره به این‌که همه آگاه هستند اقتصاد دستوری نیست و هرگاه این اتفاق بیفتد قاعدتاً عمرش کوتاه‌مدت خواهد بود، اظهار داشت: تاکید من بر این است که باید به مولفه‌های اقتصادی توجه کنیم‌. اقتصاد شرایطی دارد که باید یک مدت به آن فرصت داده شود تا آثار تصمیم‌های درست در آن آشکار شود.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد یک شبه ساخته نمی‌شود اما یک شبه ممکن است خراب شود. تاکید من روی این موضوع است که انشاالله در سال آینده گام‌های پر از امید و رونق اقتصادی و گام‌های موثر در توسعه اقتصادی داشته باشیم چرا که اقتصاد کشور بابت تحریم‌ها زخم‌های عمیقی برداشته است و ما باید در جهت ترمیم این زخم‌ها اقدام کنیم و خدایی ناکرده باعث عمیق‌تر شدن این زخم‌ها نشویم.
بهار نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *