نشست سه‌جانبه رهبران اسرائیل مصر و امارات؛ خروج سپاه از فهرست تروریستی و ثبات در خلیج فارس

By | ۱۴۰۱-۰۱-۰۲

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند نخست وزیر اسرائیل و ولیعهد ابوظبی که به شرم‌الشیخ رفته‌اند همراه با رییس جمهور مصر نشستی سه‌جانبه از جمله درباره ایران برگزار می‌کنند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه اول فروردین به طور غیرمنتظره وارد شرم‌الشیخ شد و دیدارهایی کوتاه و جداگانه با عبدالفتاح سیسی و محمد بن زاید آل‌نهیان برگزار کرد.

نشست سه‌جانبه‌ای که قرار است روز سه‌شنبه برگزار شود اولین نشست سه‌جانبه بین آنها محسوب می‌شود.

دفتر نخست وزیر اسرائیل هنوز واکنشی به مفاد دیدارهای بنت در شرم‌الشیخ نشان نداده است.

دفتر ریاست جمهوری مصر درباره دیدار دوجانبه روز دوشنبه اعلام کرد که سیسی مخالفت خود را با هرگونه اقدامی که ثبات در منطقه خلیج فارس را به خطر بیاندازد تصریح کرده است.

برخی رسانه‌های اسرائیلی موضوع توافق با ایران، تصمیم احتمالی آمریکا برای خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی و همچنین تهاجم روسیه به اوکراین را از محورهای نشست سه‌جانبه روز سه‌شنبه ذکر کرده‌اند.

تایمز اسرائیل با اشاره به اینکه توافق بین آمریکا و ایران نزدیک است نوشت: نفتالی بنت در جریان نشست سه‌جانبه احتمالا در صدد جذب حمایت مصر و امارات برای اعتراض به تصمیم احتمالی آمریکا در خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی است.

جروزالم پست نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت هدف نشست سه‌جانبه «منافع امنیتی مشترک» است. جروزالم پست سپس یادآور شده است که امارات و اسرائیل با تصمیم احتمالی آمریکا درباره سپاه پاسداران مخالفت کرده‌اند.

هفته گذشته نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک از دولت بایدن خواسته بودند اقدام به خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، آن هم در ازای وعده‌های پوچ، نکند.

در همین حال در چند روز گذشته اعتراض و مخالفت اعضای کنگره با توافق احتمالی دولت بایدن با ایران گسترش یافته است و تعدادی از اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به توافق احتمالی و احتمال حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی اعتراض کرده‌اند.

در واکنش به این اعتراضات ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که «توافق در مورد بازگشت به برجام نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی.» همزمان اعلام شد که رابرت مالی روز سه‌شنبه در جلسه‌ای غیرعلنی درباره مذاکرات و مفاد توافق احتمالی به اعضای کنگره گزارش می‌دهد.

بنت و سیسی سپتامبر گذشته با یکدیگر دیدار کرده بودند؛ دیدار قبلی بنت و محمد بن زاید آل‌نهیان نیز ژانویه امسال در جریان سفر تاریخی نخست وزیر اسرائیل به امارات صورت گرفته بود.

از سوی دیگر، هفته گذشته محمد بن زاید آل نهیان میزبان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، بود. اسد طی ده سال گذشته و در جریان جنگ در آن کشور فقط یک بار به ایران سفر کرده بود.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *