ابی و جنجال ترانه خلیج فارس

By | ۱۴۰۱-۰۱-۰۴

ابراهیم حامدی (ابی)، از خوانندگان مطرح پاپ ایران، در مصاحبه‌ای با ایندیپندت فارسی در مورد اجرای ترانه “خلیج فارس” در بعضی کشورها، پاسخی داده که در شبکه‌های اجتماعی بسیار واکنش برانگیز شده است.

ابی در مورد دلیل اجرا نکردن ترانه خلیج فارس در کنسرت‌های دوبی خود گفت که او یک “خواننده است و سیاسی نیست.” او موضوع خلیج فارس را “موضوعی سیاسی” بین ایران و امارات و چند کشور عربی دانسته و گفته برای اینکه بتواند در این کشورها کنسرت برگزار کند این موضوع را رعایت می‌کند.

ترانه خلیج فارس سروده عادل حسنی و آهنگساز آن محمد شمس است که معمولا ابی هم آن را در کنسرت‌هایش می‌خواند

او در بخشی از این پاسخ گفته حالا که “نمی‌توانم در کشور خودم کنسرتی داشته باشم این راهی است که ایرانیان برای شرکت در کنسرتم بتوانند به کشوری نزدیک به ایران سفر کنند.”

البته ابی چند سال پیش هم در این باره گفته بود اولویتش این است که بتواند با دوست‌دارانش در دوبی دیدار کند.

این رویکرد و موضع‌گیری ابی در مورد اجرا نکردن آهنگ خلیج‌فارس در شبکه‌های اجتماعی عمدتا با انتقاد تند کاربران همراه بوده است. تا جایی که رسانه‌های راستگرای داخلی ایران مانند تسنیم، نیز این بخشی از مصاحبه را بازنشر کردند و وارد موج انتقاد‌ها شدند.

محمد‌علی ابطحی در توییتی خطاب به ابی نوشت “آقای ابی عزیز، صداتون قشنگه. خیلی‌ها با صداتان زندگی کرده‌اند. اما خلیج فارس سیاسی نیست. اختلاف منطقه‌ای نیست. یک واقعیت تاریخی است که تا بوده و خواهد بود نام‌ اینجا خلیج فارس است.”

“چرا موضوع خلیج‌فارس برایت بی‌اهمیت است؟” عمده سوالی است که کاربران در قالب انتقاد و خطاب به ابی به آن پاسخ داده‌اند.

بسیاری نوشته‌اند، خلیج فارس برای ایرانیان از “اهمیت بالایی” برخوردار است و موضوعی است که از همه انتظار می‌رود در مورد آن مسئولیت اجتماعیشان را انجام دهند.

بعضی هم با اشاره به آهنگ‌های سیاسی ابی و تصاویر پیوستنش به کارزار “نه به جمهوری اسلامی” گفته‌ ابی در مورد اینکه من سیاسی نیستم را نپذیرفته‌اند.

گروهی از منتقدان ابی این رویکرد را با فریدون فرخزاد و رویکردش به مسائل ملی مقایسه کردند.

تعداد کاربرانی که نوشته‌اند از ابی به عنوان خواننده پاپ انتظاری بیشتر نمی‌رود، نیز کم نیست. آنها موضوع ورود و دخالت هنرمندان به سیاست را در نظرهایشان بازتاب داده‌اند. بسیاری واکنش و رویکرد محمد‌رضا شجریان در انتخابات ۸۸ و اتفاقات بعدش و حضورش در جمع معترضان را مثال زده‌اند. این دسته از کاربران اعتقاد دارند هنرمند در هر ژانری که فعالیت می‌کند باید به موضوعات اجتماعی و سیاسی حساس باشد.

برخی دیگر نیز به موضوع درآمد کنسرت‌ها اشاره کرده‌اند. این دسته از کاربران عقیده دارند واکنش ابی “به دلیل فرصت درآمدزایی است” و او نمی‌خواهد این فرصت را از دست بدهد.

در مقابل تعداد کاربرانی که ابی را از انتقادها مبرا می‌دانند کم است. آنها البته در خیل عظیمی از انتقادها نظرشان را نوشته‌اند.

این گروه به دیگران می‌گویند تصور کنید ابی آهنگی بنام خلیج فارس ندارد. برخی نیز با اشاره به انتقاد رسانه‌ها و کاربران اصولگرا به ابی گفته‌اند در عمل، قراردادهای منعقد شده بین‌المللی است که حقوق ملی ایران را ضایع می‌کند نه اجرا نکردن یک آهنگ در یک کنسرت.

کاربری بنام محمد در توییتی خطاب به انتقادها نوشته ‌است: “واقعا خجالت داره بر چسب زدن به این آدم‌ها که سالها برای هنر این مملکت زحمت کشیدن. هیچ حرف غیر منطقی نزد. صبح تا شب همه ما بنا بر مصلحت حرف‌هایی می‌زنیم و نمی‌زنیم. زورتون به دوزاری‌های واقعی داخلی نمی‌رسه ظاهرا، یقه هنرمندای تبعیدی رو می‌گیرین.”

ترانه خلیج فارس سروده عادل حسنی و آهنگساز آن محمد شمس است. پیش از ابی و پس از او نیز خواننده‌های دیگری آن را اجرا کرده‌اند ولی اغلب، این آهنگ را با اجرای ابی می‌شناسند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *