ترس از ایران و غیبت آمریکا اعراب و اسرائیل را به یک ائتلاف نظامی بی سابقه واداشته است

By | ۱۴۰۱-۰۱-۰۸

لیبراسیون : در گذشته همه در منطقه علیه اسرائیل بودند، اما، حالا همه علیه ایران هستند. مهمتر حتی امروز شاهد شروع ائتلاف بی سابقۀ منطقه‌ای، مرکب از اسرائیل و کشورهای عرب سنی، علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم. برای این منظور گفتگوهایی میان کشورهای عرب منطقه و اسرائیل دربارۀ یک توافق نظامی با یک سیستم واحد فرماندهی در سطح منطقه آغاز شده که در آن اسرائیل نقش محوری را بازی می کند. آنچه این همگرایی را باعث شده ترس از ایران و غیبت آمریکا در منطقه است.

آنتونی بلینکن برای شرکت در اجلاس دور روزه ای که اسرائیل آن را “تاریخی”خوانده وارد این کشور شد. قرار است در این اجلاس با حضور وزرای امور خارجۀ آمریکا، مصر، بحرین، امارات، مراکش و اسرائیل مسئلۀ ایران و مشخصاً توافق جدید اتمی با این کشور بررسی شود. نشریۀ فرانسوی “لیبراسیون” با اختصاص مطالب مفصلی به این اجلاس تصریح کرده است :  اگر چه گفتگوهای اصلی بر مسئلۀ ایران متمرکز است، اما، این گفتگوها در پرتو معادلات جدید جهانی بعد از اشغال اوکراین صورت می گیرد.

گزارشگر “لیبراسیون” در اورشلیم در مطلبی به مناسبت این اجلاس دو روزه نوشته است که در گذشته همه در منطقه علیه اسرائیل بودند، اما، حالا همه علیه ایران هستند. امارات، بحرین، مراکش، مصر و شاید اردن وزرای امور خارجۀ خود را برای ملاقات با آنتونی بلینکن و شرکت در اجلاس اسرائیل راهی این کشور کرده‌اند. ژیل موریسیانو، مدیر بنیاد تحقیق دربارۀ مناسبات بین المللی اسرائیل به “لیبراسیون” گفته است که هدف کشورهای شرکت کننده در این اجلاس هماهنگ کردن مواضع خود در قبال ایران است.

به نوشتۀ روزنامۀ فرانسوی، جمهوری اسلامی ایران همچنان در موضع تهاجمی در منطقه است و از لبنان تا سوریه و عراق و یمن از ظرفیت های مخربی برخوردار است. به گفتۀ ژیل مورسیانو، رهبران اسرائیل با اتکاء به مناسبات ویژه خود با آمریکا در پی توسعۀ یک گفتگوی راهبردی هستند تا خاورمیانه بتواند نگرانی های خود را مطرح کند و  ای بسا به همین مناسبت شاهد شروع ائتلاف بی سابقۀ منطقه‌ای، مرکب از اسرائیل و کشورهای عرب سنی، علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم.

دیوید خلفا، پژوهشگر مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا در بنیاد “ژان-ژورس” در پاریس به “لیبراسیون” گفته است که از ماه ها پیش گفتگوهایی میان کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس و اسرائیل دربارۀ یک توافق نظامی با یک سیستم واحد فرماندهی در سطح منطقه آغاز شده است و این همه ادامۀ منطقی توافقات ابراهیم است که بر پایه همسویی های راهبردی عمیق حول نگرانی از تهدید جمهوری اسلامی ایران و مقابله با آن شکل گرفت.

آنتوان باسبوس، سیاست شناس و مدیر سازمان دیده بان کشورهای عرب، در مصاحبه ای جداگانه با “لیبراسیون” گفته است که در این گفتگوی راهبردی اسرائیل از این پس نقش محوری را بازی می کند. به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی در نشست دو روزۀ اسرائیل، کشورهای منطقه به بلینکن خواهند گفت که چرا نباید توافق جدیدی با ایران امضاء کرد یا دست کم سپاه پاسداران را از فهرست مجازات‌ها و تحریم های آمریکا خارج ساخت. به گفتگوی باسبوس، در این قضایا همه و به ویژه اسرائیل برنده محسوب می‌شوند. به گمان باسبوس نیز از خلال اجلاس دو روزۀ اسرائیل شاهد شکلگیری یک محور منطقه ای هستیم که حول مسئلۀ ایران شکل گرفته و تحکیم می یابد و دلیل اصلی شکل گیری محور جدید غیبت آمریکا در منطقه است. به گفتۀ آنتوان باسبوس، همین غیبت است که کشورهای منطقه را به اتحاد با یکدیگر برای مهار تهدید ایران واداشته است. در وضعیت جدید، به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، اسرائیل می‌کوشد خود را به عنوان عاملی قابل اتکاء و معتبر معرفی کند که از وسایل و امکانات و تجارب بالا به ویژه در زمینه های اطلاعاتی و امنیت سایبری برخوردار است و دارای پهپادهای پیشرفته و قدرت عمل بالا است. با این حال، آنتوان باسبوس معتقد است که اسرائیل نیز برای تسویه حساب با جمهوری اسلامی ایران به کمک آمریکا نیازمند است. در هر حال، به گمان پژوهشگر فرانسوی شاهد دوره ای جدید در صورت وقوع جنگ در منطقه هستیم.

به گفتۀ آنتوان باسبوس، آنچه این همگرایی میان کشورهای عرب سنی منطقه و اسرائیل را باعث شده ترس از ایران و غیبت آمریکا است. منافع عینی این کشورها آنان را به تفاهم با یکدیگر و مهار تهدید حکومت ایران وامی‌دارد.

به گفتۀ آنتوان باسبوس زمانی قدرت بازدارنده در منطقه اسرائیل بود، اما، این قدرت بازدارنده امروز حکومت ایران است. حکومت ایران با موشک های خود و از طریق نیروهای نیابتی اش در لبنان، غزه، یمن و سوریه اسرائیل را محاصره کرده، در حالی که اسرائیل از چنین امکانی برخوردار نیست. به گفتۀ آنتوان باسبوس، دست کم ١۵٠ هزار موشک و هزاران پهپاد ایران در لبنان، غزه، سوریه و عراق مستقر هستند و موشک های ایران در یمن قادرند اسرائیل را در تیررس خود قرار بدهند، در حالی که اسرائیل از چنین امکانی در اطراف ایران برخوردار نیست.

به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، کشورهای عرب منطقه و اسرائیل از خلال اتحاد و همگرایی با یکدیگر می‌خواهند بگویند : “ما در معرض تهدید و مخالف توافقی هستیم که با لغو تحریم ها، ایران را آزاد خواهد گذاشت ضمن این که صدها میلیارد دلار پول مسدود شده در خارج را به این کشور سرازیر خواهد کرد.”
ناصر اعتمادی , رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *