کم‌آبی شدید در۳۰۰ شهر ایران و وعده‌های وزیر نیرو

By | ۱۴۰۱-۰۱-۱۱

به گفته وزیر نیروی ایران صدها شهر این کشور، از جمله برخی از مراکز استان‌ها با چالش جدی کمبود آب مواجه هستند. او وعده داد که این مشکل را “در کمترین زمان به حداقل ممکن” برساند.

علی اکبر محرابیان با اعلام این خبر که  حدود ۳۰۰ شهر، از جمله برخی از شهر‌های بزرگ و مراکز استان‌ها، در وضعیت تنش آبی قرار دارند گفته است، دولت ابراهیم رئیسی مصمم است برای حل این معضل بیش از پیش تلاش کند.

خبرگزاری تسنیم به نقل از وزیر نیروی جمهوری اسلامی نوشت:‌ «برای کاهش مشکل تنش آبی طرح‌های جدیدی را از جمله خطوط انتقال آب، ساخت تصفیه‌خانه‌ها و استفاده از منابع آب جدید آغاز کرده‌ایم تا این معضل را در کمترین زمان به حداقل ممکن آن برسانیم».

محرابیان در این باره که خطوط انتقال آب قرار است آب کجا را به کجا منتقل کنند یا این که منابع جدید آب چگونه به‌ وجود خواهند آمد، توضیحی نداده است.

مشکلی قدیمی و راه‌حل‌های بی‌ثمر

ایران در زمره کشورهایی است که به‌شدت با مشکل کمبود آب روبروست. مقامات دولتی در دهه‌های گذشته همواره وعده داده‌اند که تمامی تلاش خود را برای حل این معضل خواهند کرد، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

در این راستا تمامی دولت‌های ۴۳ سال گذشته و”قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا”، مهم‌ترین بازوی اقتصادی سپاه پاسداران کوچک‌ترین موفقیتی کسب نکرده‌اند. دولت احمدی‌نژاد برای حل این معضل اقدام به سد‌سازی‌بی‌رویه و جابجایی آب‌های کشور کرد که در نهایت مشکل را شدت بخشید.

تنها در یک اقدام ناموفق در اوایل دهه ۱۳۹۰ آب از سرشاخه‌های دز به قم منتقل شد و دولت آن زمان اعلام کرد که “یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبی خاورمیانه” را راه‌ انداخته است.

برای این پروژه ۷۴۰ میلیارد تومان اعتبار، ۱۲۰ میلیون یورو اعتبارات ارزی از جانب دولت، ۲۳۰ میلیون یورو به دستور علی خامنه‌ای از صندوق ذخیره ارزی و مقادیر مشابهی از صندوق بانک توسعه اسلامی هزینه شد.

کمبود آب خشم شهروندان را برانگیخته و اعتراضات پی در پی را دامن زده است - عکس: تظاهرات در اصفهانکمبود آب خشم شهروندان را برانگیخته و اعتراضات پی در پی را دامن زده است – عکس: تظاهرات در اصفهان، پاییز ۱۴۰۰

تلاش دولت روحانی

عیسی کلانتری، معاون حسن روحانی و رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست بارها دولت احمدی‌نژاد را به دلیل سدسازی‌های بی‌رویه مورد انتقاد قرار داد اما در مهرماه ۹۶ گامی فراتر نهاد و گفت: «هر بلایی بر سر حوزه محیط زیست آمده طی چهار دهه گذشته بوده است. پیش از این مدت، بسیاری از شاخص‌های محیط زیستی کشور مثل آب در جایگاه مناسبی قرار داشت.»

کلانتری چنین وانمود می‌کرد که دولت روحانی بیش از دیگران به فکر حل این معضل عظیم است اما مانند دولت‌های دیگر برای انتقال آب از محلی به محل دیگر برنامه ریزی می‌کرد. از مهم‌ترین برنامه‌های دولت روحانی که با انتقادهای شدید فعالان و کارشناسان محیط زیست روبرو شد، طرح‌انتقال آب از دریای مازندران به سمنان و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران بود.

اکنون به نظر می‌رسد که دولت رئیسی هم برای انجام اقدامات مشابهی تلاش می‌کند و از قرار معلوم برای انجام پروژه هایی که برای این منظور درنظر گرفته، مشکل مالی ندارد.

علی اکبر محرابیان ضمن تاکید بر این که رفع این مشکل “در صدر طرح‌های زیربنایی قرار گرفته” گفته است، دولت برای تامین اعتبار طرح‌های جدید نگرانی ندارد و “در بودجه ۱۴۰۱ تدابیر مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است”.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *