تازه‌ترین مقررات هما برای سفر به عراق، هیچ واکسن‌ ایرانی کرونا در بین واکسن‌های ‘مورد تایید’ نیست

By | ۱۴۰۱-۰۱-۱۵

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما، آخرین مقررات سفر به کشور عراق را اعلام کرد.

در اطلاعیه هما آمده است “تمام مسافران بالای ۱۲ سال” باید گواهی واکسیناسیون کرونا ارائه کنند که “از آخرین نوبت دریافت آنها ۱۴ روز گذشته باشد” یا جواب “آزمایش پی‌سی‌آر” آنها که “۷۲ ساعت” پیش از پرواز انجام شده منفی باشد.

کارت واکسیناسیون یا جواب تست پی‌سی‌آر “باید به زبان انگلیسی باشند.”

این اطلاعیه واکسن‌های “مورد تایید” را فایزر، مدرنا، آسترازنکا، جانسون، سینوفارم و سینوواک اعلام کرده و در بین آنها هیچ واکسن تولید داخل دیده نمی‌شود.

واکسن‌های اعلام شده همگی مجوز اضطراری سازمان بهداشت جهانی را دارند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد کسانی که واکسن‌های دیگر از جمله واکسن برکت را زده‌اند برای سفر هوایی با هما به عراق باید آزمایش پی‌سی‌آر بدهند.

روشن نیست آیا چنین مقرراتی شامل تمام پروازهای بین‌المللی از مبدا ایران می‌شود یا نه.

وزارت بهداشت ایران از آبان پارسال اعلام آمار واکسیناسیون کرونا به تفکیک واکسن را متوقف کرده است و فقط آمار کلی را اعلام می‌کند، از این رو مشخص نیست چند نفر با واکسن‌های “ایرانی” مثل برکت واکسینه شده‌اند.

هیچ‌یک از واکسن‌های “تولید داخل” در ایران هنوز از هیچ مرجع بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی مجوز اضطراری نگرفته‌اند.

تولیدکنندکان این واکسن‌ها نتیجه تحقیق و کارآزمایی‌های بالینی خود را هم در نشریه‌های معتبر بین‌المللی منتشر نکرده‌اند و فقط دست‌اندرکاران، با آمارهای شفاهی، کارایی و بی‌خطر بودن آنها را اعلام می‌کنند.

تنها یک پیش‌مقاله،در اینترنت، نه در نشریه، درباره واکسن برکت منتشر شده که فاقد کیفیت و معیارهای لازم است.

شاید تنها استثنا واکسن پاستوکووک باشد که در واقع واکسن سوبرانا-۲ موسسه فینلای است و انستیتوپاستور ایران می‌گوید آن را “بطور مشترک” با کوبا تولید می‌کند.

موسسه فینلای بخشی از نتایج مطالعات و کارآزمایی این واکسن را در سایت خود منتشر کرده است. شمار کسانی که با این واکسن در ایران واکسینه شده‌اند درصد کوچکی است.

بر اساس آخرین آمار رسمی و بنا بر گزارش‌ها، به نظر می‌رسد بیشتر جمعیت در ایران با واکسن سینوفارم چین واکسینه شده‌اند.

بااینکه شرکت سازنده، این واکسن را دونوبتی طراحی و تولید کرده سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده سه‌نوبتی تزریق شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی در پایان مهر پارسال، واکسن‌های استرازنکا و برکت در رده‌های بعدی بودند.

طبق تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت، بیش از ۱۴۷ میلیون دوز واکسن کرونا در ایران تزریق شده و نزدیک به ۵۷ میلیون نفر دو نوبت واکسن زده‌اند.‌
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *