دفاع مقام‌های جمهوری اسلامی از پتروشیمی میانکاله؛ برنا: مالک پروژه ابربدهکار بانکی است

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۸

به رغم اعتراض‌های گسترده به احداث پتروشیمی در میانکاله، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان خامنه‌ای و رئیسی به دفاع از این طرح پرداخته‌اند؛ همزمان گزارش شده مالک پروژه ابربدهکار بانکی است.

با وجودی که مقام‌های قضایی از صدور رای توقف این پروژه خبر داده بودند، چند تن از مقام‌های جمهوری اسلامی در موجی جدید به دفاع از این طرح پرداخته و مخالفان را «شب‌پره» خوانده‌اند.

غلامرضا شریعتی، نماینده بهشهر در مجلس، روز شنبه ۲۷ فروردین در مصاحبه با تسنیم گفت: حرف‌هایی که امروز درباره پتروشیمی امیرآباد بیان می‌شود جای تعجب دارد.»

این نماینده مجلس گفت: «اینکه در برخی رسانه‌ها می‌گویند این پروژه مصوبه‌ای ندارد دروغ است. هیات وزیران در دولت قبل اجازه ساخت چند پتروشیمی را صادر کرده که یکی از آنها پتروشیمی امیرآباد است.»

نماینده بهشهر در مجلس همچنین گزارش‌ها در این باره را که برخی مقام‌ها از جمله نمایندگان مجلس به دنبال تصاحب زمین‌ها در این منطقه هستند تکذیب کرد و همچنین گفت: «زمینی که برای ساخت پروژه در نظر گرفته شده زمین لم یزرع است.»

در دو روز گذشته شمار دیگری از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به دفاع از پروژه میانکاله پرداخته‌اند.

روز جمعه ۲۶ فروردین استاندار مازندران و همچنین امام جمعه بهشهر به شدت به مخالفان این پروژه حمله کردند و در نماز جمعه بهشهر نیز طوماری برای امضا در حمایت از این طرح ارائه شد.

عربعلی جباری، امام جمعه بهشهر، مخالفان این پروژه را «شب‌پره در فضای مجازی» و« خائن و مخالف رهبری» خواند و محمود حسینی پور، استاندار مازندران، نیز گفت: پشت صحنه‌ مخالفت سلبریتی‌ها و سازمان‌های غیردولتی «فساد، رانت و پول است».

پیش از اینها نیز محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، روز چهارشنبه ۲۴ فروردین در جلسه علنی مجلس گفته بود: «یک سرمایه‌گذار در دولت مجوز گرفته و چند ده میلیارد سرمایه‌گذاری کرده، بعد یکی می‌گوید که فلان موضوع دوباره بررسی شود و کار متوقف می‌شود. اگر مشکلی بوده چرا زمین پروژه را به نام او کرده‌اید؟»

با وجود این حملات جدید به مخالفان پروژه میانکاله، خبرگزاری تسنیم روز شنبه گزارش داد که مسعود عالیخانی، معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، به تازگی نیز بار دیگر هرگونه عملیات اجرایی قبل از مطالعات تکمیلی درباره این طرح را ممنوع اعلام کرد.

ابربدهکار بانکی

موج جدید دفاع مقام‌های جمهوری اسلامی از پروژه احداث پتروشیمی میانکاله در حالی به راه افتاده است که گزارشی درباره مالک این پروژه در یکی از رسانه‌ها منتشر شد.

پایگاه خبری «برنا» روز جمعه ۲۶ فروردین در گزارشی خبر داد که عبدالله عبدی، مالک این پروژه، از بدهکاران بزرگ بانکی است و محکومیت قبلی او به زندان نیز تایید نشد.

به نوشته برنا، «شرکت فولاد البرز ایرانیان» که عبدالله عبدی سهامدار اصلی آن است دست‌کم ۱۳۰۰ میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات بدهکار است و عجیب آنکه ضامن تسهیلات این شرکت نیز عبدالله عبدی و شرکت سازه‌های فلزی آسماش هستند.

بنابر همین گزارش، عبدی در سال ۹۹ نیز بر اساس رای اولیه شعبه ۱۰۴۵ دادگاه کیفری تهران به جرم کلاهبرداری به هفت سال زندان محکوم شد اما این حکم هنوز تایید نشده است.

تالاب بین‌المللی میانکاله که قرار است این پتروشیمی در نزدیکی آن ساخته شود یکی از تالاب‌های مشهور با ۴۸ هزار هکتار وسعت در شرق استان مازندران واقع است و سالانه چند میلیون از ۱۳۰ گونه از پرندگان مهاجر در آن حضور دارند.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *