داروهای اصلی‌ نرگس محمدی را نرسانند، «اعتصاب غذا خواهد کرد»

By | ۱۴۰۱-۰۱-۳۰

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، خبر داده که خانم محمدی تهدید کرده است در صورتی که «داروهای اصلی» خود را در زندان دریافت نکند، «ناچار به اعتصاب غذا خواهد بود».

آقای رحمانی، در صفحه فیسبوک خود نوشته که همسرش روز یکشنبه برای دومین بار با فرزندانش ملاقات داشته و افزوده است: بیماری او «در حال حاد شدن است» و «در همین چند روز هم حال او به وخامت رفته است».

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در ایران روز ۱۵ اردیبهشت در خانه‌اش بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد.

رادیو فردا در گفت‌وگو با تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، ابتدا درباره علت تهدید خانم محمدی به اعتصاب غذا پرسیده است:

تقی رحمانی: نرگس ملاقات داشت. در ملاقات تقریبا‌ً حالش خوب نبوده. یعنی همان روند معلول‌سازی فعال مدنی دارد کلید می‌خورد. نرگس پنج ماه است دارو مصرف می‌کند. این دارو را آقای دکتر نوربالا که مورد اعتماد آقایان هم هست از بیمارستان امام خمینی به ایشان داده. دو قلم این دارو را ندادند و سه قلمش را دادند. بعد گفتند پزشک زندان خودش دارو تجویز می‌کند. اصلا‌ً‌ پزشک زندان در این تخصص نیست که بتواند این داروها را تجویز کند. متاسفانه مقامات قضایی در بند هم آمدند ایشان را تهدید کردند. گفتند اگر سر و صدا کند این بار برای پرونده تو حکم بیشتری خواهند داد. این روند یک روند نگران‌کننده‌ای است. در ضمن هنوز به نرگس محمدی شخصا‌ً‌ اعلام نکرده‌اند که به چه علت بازداشت شده. وقتی هم آمدند خانه برای دستگیری‌اش او تقاضا داشته به خانواده تلفن کند و اطلاع دهد. این فرصت را هم از او گرفتند. اینها همه برخوردهایی است که به روال حقوقی و قضایی نیست. بالطبع نگرانی ما در مورد وضعیتش را بیشتر می‌کند. به آنها گفته که اگر داروهای مرا ندهند و این روند ادامه پیدا کند من که حالت تشنج و فلج عضلانی دارم ممکن است اعتصاب غذا کنم. حالا ببینیم برخورد آقایان لااقل در رعایت درمان ایشان چگونه خواهد بود.

آقای رحمانی، خانم نرگس محمدی را برای چه بازداشت و زندانی کردند و بچه‌های شما الان کجا هستند و چه می‌کنند؟

به خانواده گفتند به خاطر پرونده قبلی نرگس محمدی بوده. پرونده قبلی پرونده‌ای است که ایشان سال ۹۰ محکوم شده به شش سال. به خاطر فلج شدید عضلانی و مریضی، پزشکان خود زندان، متخصصان پزشک در زنجان و جاهای مختلف گفتند زندان فضای مناسبی برای ایشان نیست و ایشان نمی‌تواند در زندان تحمل کیفر کند. به ایشان مرخصی داده شده و آمده بیرون. بعد از ۴ سال به خاطر وضع بدنی ایشان مطابق همین قوانین ایشان شامل آزادی مشروط می‌شود. چون بدنش تحمل کیفر ندارد. در ضمن فعالیت‌های نرگس فعالیت‌های مدنی بوده. مطابق همان منشور شهروندی آقای روحانی، وزیر اطلاعات که نهاد زیرنظرش شاکی پرونده نرگس است نباید تجدید نظر کند و این پرونده را پس بگیرد؟ پس اگر چنین است منشور شهروندی چه می‌شود؟ یکی از جرایم جدید نرگس محمدی این است که ایشان جلسه گذاشته در نقد بررسی خواست خود رئیس جمهور یعنی بررسی و نقد منشور شهروندی. یا جلسه برای درخواست برای هوای پاک. اینها جرایم یک فعال مدنی است. بچه‌های ما الان پیش خانواده هستند. خانواده من، خانواده نرگس.

در شرایط کنونی انتظار شما از قوه قضاییه و مقام‌های مسئول در قبال خانم نرگس محمدی چیست؟

سه تا مسئله مهم وجود دارد. بایستی دقت کرد. به نظر من این خیلی مهم است. یکی اینکه شرایطی که ما الان درگیرش هستیم به هر علتی یک مقدار جنگ جناح‌های حکومت است با هم که اینجا معمولا‌ً‌ ما فعالان مدنی و نیروهای بیرون از حاکمیت قربانی می‌شویم. خواست مشخص من این است که قوه قضاییه جناحی و سیاسی بودن خودش را بگذارد کنار و به این پرونده درست برخورد کند. از یک طرف دیگر خواست من از دولت روحانی و آقای علوی مطابق وعده‌ای که داده،‌ وعده‌ای که به مجلس داده این است که ایشان تلاش کند تا آنجا که می‌تواند. قول بررسی مجدد این پرونده‌ها را داده. این پرونده که ایشان می‌گوید باید شش سال زندان بکشد و در سال ۱۳۹۰ این محکومیت صادر شده قابل بررسی است. مطابق وعده‌ای که خود آقای علوی وزیر اطلاعات داده. شاکی این پرونده وزارت اطلاعات است. اگر وزارت اطلاعات این شکایت را پس بگیرد خیلی از زندانیان سیاسی آزاد می‌شوند. این خواسته صریح من است و مطابق قوانینی که لااقل خودشان به آن اعتقاد دارند رعایت کنند و هر برخوردی که با نرگس محمدی تا حالا شده برخوردهای ناتوان‌سازی یک فعال مدنی است. یک فعال مدنی که سعی می‌کند در جامعه مدنی ایران نهادهای مدنی با هم نزدیک کند و فعالیت مدنی کند مطابق همین قوانین فعلی جمهوری اسلامی هم این رفتارها جرم نیست. مگر اینکه بخواهیم برای کسی پرونده درست کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *