انتشار دومین فهرست بدهکاران بانک ملی ایران؛ شامل نام هلدینگ دو فرد اعدام‌شده

By | ۱۴۰۱-۰۱-۳۱

کمتر از ده روز پس از انتشار نخستین فهرست‌های بدهکاران بانکی که با واکنش‌هایی روبه‌رو شد و از جمله روزنامه جوان آنها را «خرده بدهکاران» خواند، بانک ملی ایران روز سه‌شنبه فهرست دیگری از بدهکاران به این بانک را منتشر کرد.

در دومین فهرست بدهکاران عمده بانک ملی، همچون اولین فهرست، میزان بدهی‌ها و سایر جزییات ذکر نشده است.

در این فهرست که نزدیک به ۱۴۰ ردیف دارد، دو وزارتخانه اقتصاد و نیرو و همچنین شهرداری تهران در راس بدهکاران قرار دارند و در ردیف‌های بعدی اسامی حدود ۴۵ هلدینگ ذکر شده است.

«گروه عظام»، «گروه حمید باقری درمنی» و «گروه امیرمنصور آریا» از جمله هلدینگ‌هایی هستند که نام نهادهای تابعه آنها در این فهرست ذکر شده است.

حمیدرضا باقری درمنی در دی‌ماه ۹۷ با عنوان «سلطان قیر» اعدام شد، امیرمنصور آریا معروف به مه‌آفرید امیرخسروی در خرداد ۹۳ به اتهام «بزرگ‌ترین اختلاس» تا آن زمان اعدام شد و نام گروه عظام و مدیر آن عباس ایروانی نیز در سال ۹۹ در جریان دادگاه مفاسد اقتصادی رسانه‌ای شد.

ابراهیم رئیسی و وزیر اقتصاد کابینه او، احسان خاندوزی، از آبان گذشته بر انتشار ابربدهکاران بانکی تاکید کرده‌اند و سرانجام از بیستم فروردین امسال شماری از بانک‌ها، از جمله ملی، مسکن، کشاورزی، توسعه سرمایه و پست‌بانک، فهرست‌هایی منتشر کرده‌اند.

اکثر این فهرست‌ها بدون درج جزییات و میزان بدهی‌ها بوده است.

هفته گذشته روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، اسامی اعلام شده را «فعلا خرده بدهکاران» خواند و هدف از انتشار آنها را «ترساندن» و «سر عقل آمدن بدهکاران بزرگ» ذکر کرد.

موضوع ابربدهکاران بانکی در سال‌های اخیر به موضوعی در کشمکش‌های سیاسی تبدیل شده و از جمله در جریان مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، عبدالناصر همتی کاغذی را به ابراهیم رئیسی داد که به گفته خودش حاوی نام «۱۱ بدهکار عمده بانکی» بود.

بنابر ارزیابی نهادهای بین‌المللی، نهادهای اقتصادی و بانکی در جمهوری اسلامی با فسادی گسترده روبه‌رو هستند به طوری که سازمان شفافیت بین‌المللی در شاخص فساد، در گزارش سال ۲۰۲۱ خود ایران را یکی از فاسدترین کشورها، حتی در منطقه، یاد کرد.

جایگاه ایران در آن گزارش در ردیف ۱۵۰، و هم‌رده با گینه، گواتمالا و تاجیکستان، بود.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *