بیانیه سه زندانی سیاسی: چاره وضعیت موجود بازگرداندن قدرت به دست مردم است

By | ۱۴۰۱-۰۱-۳۱

رضا محمد حسینی، زرتشت احمدی راغب‌، عبدالرسول مرتضوی سه زندانیِ سیاسی در بیانیه‌ای نوشتاری و صوتی، خطاب به مردم ایران معضلات و چالش‌های پیش‌روی جامعه را بر شمرده و می‌گویند «برخورداری از آزادی‌های اجتماعی و سیاسی حق عموم مردم است».

این زندانیان در این بیانیه با انتقاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه «توسل به زور»، صرف «ثروت‌ ملی» در کشورهایی چون یمن و سوریه و همچنین پرونده هسته‌ای، می‌پرسند « آیا اعتراض به حکومت در چنین شرایطی حق طبیعی تمامی ایرانیان نیست؟»

این سه زندانیِ محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج می‌گویند چاره وضعیت موجود این است که قدرت به دست مردم بازگردد.

در بیانیه این سه زندانی سیاسی یادآوری شده شده که برخورداری از آزادی‌های اجتماعی و سیاسی حق عموم مردم است. آنها همچنین بر خواست خود درباره «به رسمیت شناختن حقوق شهروندی» مردم در زمینه «تعیین سرنوشت از طریق برگزاری تجمعات اعتراضی و انتخابات آزاد» تأکید کرده‌اند.

درخواست آزادی زندانیان سیاسی

رضا محمد حسینی، زرتشت احمدی راغب‌، عبدالرسول مرتضوی در بیانیه نوشتاری و صوتی خود که روز چهارشنبه منتشر شده، همچنین خواستار آزادی فوری همه زندانیان سیاسی شده‌اند.

آنها در این باره ضمن یادآوری نام‌های بهنام محجوبی، بکتاش آبتین ، علیرضا شیرمحمد علی، شاهین نظری، ساسان نیک‌نفس و مهدی صالحی، که در زندان‌های جمهوری اسلامی جان باخته‌اند، و حمایت خود را از «زندانیان تحت ستم» از جمله سهیلا حجاب، شکیلا منفرد و خالد پیرزاده اعلام کرده‌اند.

سهیلا حجاب اسفند سال ۹۸ به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، تشویش اذعان عمومی به قصد آشوب و تشکیل گروه غیرقانونی» به پنج سال زندان محکوم شد و در اسفند ماه گذشته گزارش‌ها در مورد وخامت حال او در زندان، ابراز نگرانی نهادها و تشکل‌های حقوق بشری را به دنبال داشت.

شکیلا منفرد دیگر زندانی سیاسی است که شهریور ۱۳۹۹ توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت و سپس به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات اسلام» به ۴ سال و ۲ ماه زندان محکوم شد. او اسفند سال گذشته در اعتراض به تهدید جانی از طرف شماری از زندانیان جرایم عمومی در زندان قرچک، چند روز اعتصاب غذا کرده بود.

خالد پیرزاده نیز در خرداد ۹۸ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از مدتی در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «توهین به رهبری» در مجموع به ۷ سال زندان محکوم شد. او در دوران حبس چندین بار به وضعیت خود و دیگر زندانیان سیاسی از طریق اعتصاب غذا و نیز دوختن یک پلک خود، اعتراض کرده است.

درباره امضاکنندگان بیانیه

امضاکنندگان این بیانیه پیش از این هم در موارد دیگری در تهیه و انتشار بیانیه‌هایی در مورد شرایط سیاسی کنونی و نیز وضعیت رسیدگی به زندانیان سیاسی مشارکت داشتند.

رضا محمدحسینی، فعال سیاسی است که با اتهاماتی چون اجتماع، تبانی و اقدام علیه امنیت ملی، به دلیل حمایت از گروه‌های پادشاهی‌خواه و فعالیت در این زمینه به تحمل هفت سال زندان محکوم شده است.

زرتشت احمدی‌راغب و عبدالرسول مرتضوی هم از جمله ۱۴ کنشگر مدنی و سیاسی هستند که ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند.

 رادیوفردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *