قالیباف و داستان تمام نشدنی فساد

By | ۱۴۰۱-۰۱-۳۱

الیاس قالیباف سفر تفریحی خانواده‌اش به ترکیه را تایید کرد

«در طول ١٢ سال که من توفیق خدمت بعنوان شهردار تهران را داشتم کدوم پرونده فساد در شهرداری تهران پیدا شده؟ یک مورد نداریم!» شاید باورش سخت باشد ولی این صحبت‌های محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و شهردار سابق تهران است. فردی که نه تنها این‌روزها بلکه سال‌هاست نامش کنار اخبار مرتبط با فساد مسئولین جمهوری اسلامی خودنمایی می‌کند.

شامگاه سه‌شنبه ۳۰ فروردین، در شبکه‌های اجتماعی عکس‌هایی از یک خانواده چادری در فرودگاه استانبول منتشر شد که منتسب به خانواده قالیباف بود. در توضیح آن عکس‌ها آمده است که این افراد به علت حجم بالای بار با متصدی پرواز به مشکل برخوردند. عکس‌ها مرتبط به زهرا مشیر استخاره، همسر باقر قالیباف، مریم قالیباف دخترش و امیررضا بحیرایی داماد آن‌ها بود. در توضیح آمده است که در این خریدها، کالسکه و تخت تاشوی کودک وجود داشت و به همین علت، هنگام تحویل بار به کانتر هواپیمایی معراج دچار مشکل شدند.

صبح چهارشنبه الیاس قالیباف، پسر محمد باقر قالیباف، سفر خانواده‌اش به ترکیه را تایید کرد اما گفت خبری از خرید سیسمونی نبوده است. او در پستی اینستاگرامی از خواهر و همسر خواهرش نام می‌برد، اما اشاره‌ای به همراهی مادرش، زهرا مشیر استخاره با آن‌ها نمی‌کند. او می‌نویسد: «این سفر آن هم در این شرایط اقتصادی مردم، یقینا اشتباه است.» او که این سفر را خطایی نابخشودنی و آن‌را باعث دراز شدن زبان ضد انقلاب و بدخواهان می‌داند، سعی کرد  پدرش را از تیررس انتقادات در حاشیه این سفر خارج کند و گفت که این کار از قبل با مخالفت پدرش همراه بوده و از طرف مریم قالیباف نادیده گرفته شده است و از او خواسته که به علت این سفر از مردم عذرخواهی کند.

فسادهای بی‌بازخواست خانواده قالیباف

انتشار این خبر باعث شد تا موجی جدید از بازخوانی فسادهای قالیباف و خانواده‌اش در شبکه اجتماعی توییتر به راه بیافتد. البته این اولین بار نیست که نام این خانواده با ترکیه همراه می‌شود. پس از ترور مسعود مولوی در ترکیه یک فایل صوتی از او منتشر شد. در بخشی از این فایل صوتی او به برادر زهرا مشیر استخاره اشاره می‌کند. در این فایل صوتی، مسعود مولوی مدعی می‌شود که رضا مشیر برادر زهرا مشیر به همراه سید محمد فاضل حسینی در شهر استانبول ترکیه با تاسیس یک صرافی اقدام به پول‌شویی و جابجایی ارز می‌کنند.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av Elyas Ghalibaf (@elyas.ghalibaf)

نام زهرا مشیر استخاره هم در مجموعه فسادهای این گروه بارها آورده شده است. خیریه امام رضا که زهرا مشیر مدیریت آن را بر عهده دارد. در مرداد ماه ۹۸ و در صحن علنی شورای شهر تهران، گزارشی مفصل از ۱۳۲ بند از مغایرت های مالی و بودجه‌ای در شهرداری تهران در خلال سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ مطرح شده بود. در این گزارش پرداخت ۶۰ میلیارد تومان از حساب شهرداری به خیریه امام رضا نیز وجود داشت. علاوه بر آن زمین‌هایی به مساحت هفتادهزار متر، هفت‌هزار متر و سه‌هزار متر نیز به این خیریه واگذار شد بود.

الیاس قالیباف هم پا به پای پدر و مادرش در فعالیت‌های اقتصادی آن‌ها شریک است. در کنار انتشار اخبار مربوط به فساد شهرداری تهران در دوران شهرداری قالیباف چند جایی نام الیاس قالیباف هم به چشم می‌خورد. یکی از این موارد تخلفات مربوط به از بین بردن درختان و ساخت و ساز در باغ ۲۲هزارمتری در منطقه سعادت آباد تهران معروف به باغ برره حواشی زیادی را در پی داشت. باقر قالیباف توانسته بود با روابطش مالکیت این باغ را از بنیاد مستضعفان بگیرد و به موسسه شمس الشموس با مدیریت الیاس قالیباف واگذار کند. موسسه شمس الشموس یکی از زیرمجموعه‌های خیریه امام رضا است.

«۴۷ فقره حساب بانکی مخفی»، «بدهکاری ۲۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی قوه قضائیه به شهرداری و عدم پرداخت آن»، «طلب ۴۹۷ میلیارد تومانی شهرداری از بنیاد تعاون سپاه» از جمله مواردی است که در گزارش شورای شهر در مورد فسادهای قالیباف آمده است. پیش از این نیز یک فایل صوتی و افشاگری در مورد فسادهای قالیباف در پرونده هولدینگ یاس برای او حاشیه ساز شده بود. حاشیه‌ای که البته هیچ خدشه‌ای در عملکرد قالیباف ایجاد نکرد و او مثل گذشته بی توجه به افشا شدن فسادهایش راهش را ادامه داد. در این فایل صوتی، صادق ذوالقدرنیا می‌گوید محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به شدت از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه ناراحت بوده و پس از این‌که تیم آبرومند در بنیاد تعاون سپاه «۸ هزار میلیارد تومان» کم می‌آورند، قالیباف از او خواسته است که یک تفاهم‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی برای رفع و رجوع کردن ماجرا امضا کند.

سال ۸۴ هم پرونده دیگری برای محمدباقر قالیباف باز شد. پرونده‌ای که مربوط به  قاچاقچیان بزرگ و اصلی مواد مخدر و سوخت است. آن‌ها در معامله‌ای برای نجات جان سرکردگان خود مبالغی را به ستاد محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس «ستاد مبارزه با قاچاق کالا» در سال ۱۳۸۴ کمک کرده‌ بودند. در مناظره انتخاباتی سال ۹۶ هم حسن روحانی به این موضوع اشاره کرد و گفت: «بعضی از نکات را اصلاً مایل نیستم بیان کنم اما مجبورم به ملت شریف ایران بگویم. من اگر پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف را که دست من بود و نگذاشتم پرونده باز بشود و دعوا کردم با بعضی‌ها در دبیرخانه که نباید کسی مطلع شود؛ اگر آن مردانگی را نکرده بودم هم ‌اکنون شما اینجا ننشسته بودید».

از داخل جریان‌های موسوم به ارزشی هم گاهی نشانه‌هایی از زاویه با قالیباف دیده می‌شود. سعید قاسمی از سرداران سپاه معتقد است «آینده قالیباف مانند حسن روحانی خواهد بود منتها با لباس خودی.» اما قالیباف گویا به جایی از حلقه‌های سخت قدرت مرتبط است که انتشار جسته گریخته فسادهایش و موضع‌گیری افراد هم طیف‌اش هم خدشه‌ای بر عملکرد او ایجاد نمی‌کند.

قالیباف تا به امروز یکی از خاص‌ترین نیروهای جمهوری اسلامی بوده است. کسی که روز به روز از فسادهای جدیدش رونمایی می‌شود و این اتفاق خدشه‌ای به روند پیشرفت او ایجاد نمی‌کند. نه خبری از توبیخ است و نه وقتی حتی فسادهایش به قوه قضاییه می‌رسد، مانند پرونده عیسی شریفی نامی از او برده نمی‌شود. رای نمایندگان مجلس وقت برای بازخواست پرونده املاک نجومی در شهرداری با نفوذش یک شبه برمی‌گردد و فردای آن روز کماکان در چشم مردم نگاه می‌کند و مدعی می‌شود که شهرداری او پاک‌ترین شهرداری است. فردی که شاید نمونه‌اش فقط در داستان‌های بتمن و شهر خیالی گاتهام دیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *