امیرحسین مرادی و علی یونسی مجموعا به ۳۲ سال حبس محکوم شدند

By | ۱۴۰۱-۰۲-۰۵

امیرحسین مرادی و علی یونسی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، توسط دادگاه انقلاب تهران هر یک به ۱۶ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب تهران امیرحسین مرادی و علی یونسی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف را به حبس محکوم کرد.

بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران صادر و به آنها ابلاغ شده، امیرحسین مرادی و علی یونسی هر یک از بایت اتهاماتی از جمله افساد فی‌الارض، اجتماع و تبانی علیه نظام و تبلیغ علیه نظام به ۱۶ سال حبس محکوم شدند.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده آقای یونسی، این حکم صبح روز جاری و پس از انتقال این دو شهروند به دادگاه انقلاب به آنان ابلاغ شده است.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری روز یکشنبه ۲۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، از برگزاری آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مرادی و علی یونسی در روز یکشنبه ۲۸ فروردین‌ماه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران خبر داده بود.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ این دانشجویان را به همکاری با مجاهدین خلق متهم کرد.

چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را تکذیب کرده و دلیل مطرح شدن آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه شصت عنوان کرد. شهریورماه ۹۹ آیدا یونسی از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داد. آبان‌ماه ۹۹ علی یونسی به کرونا مبتلا شده و مدتی بعد پس از بهبودی به سلول چند نفره بازگردانده شد.

در خصوص این دانشجویان گفتنی است که امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *