احتمال ورود مجدد سویه دلتا به ایران 

By | ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

مدیریت سفرها در ایام عید فطر نیز مانند تعطیلات نوروز است

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا در ایران، از احتمال ورود دوباره سویه دلتای ویروس کرونا به کشور خبر داد و گفت: «هنوز در برخی کشورهای اطراف مثل ترکیه سه درصد سویه در گردش دلتا است، بنابراین این نگرانی وجود دارد که دوباره دلتا بیاید و منجر به زیرسویه‌هایی مثل ایکس‌دی و ایکس‌اف شود.»

او درعین‌حال تاکید کرد که بیش از ۸۱ درصد سویه در گردش کرونا در ایران، زیر سویه بی‌ای‌۲ اومیکرون است.

به گفته دبیر کمیته علمی کرونا، وضعیت ابتلا به بیماری، بستری، و مرگ‌ومیر که پیش ‌ازاین صعودی شده بود، در حال حاضر در شیب نزولی قرار دارد.

حمیدرضا جماعتی درباره پیش‌بینی خود از روند بیماری در ماه‌های آینده، به خبرگزاری ایسنا گفت: «با توجه به شرایطی که در حال حاضر دیده می‌شود، به نظر نمی‌رسد که حداقل تا چند ماه آینده با موج جدید و جدی مواجه باشیم.»

دبیر کمیته علمی کرونا از افرادی که سن بالا دارند یا بدن‌ آنان به نارسایی سیستم ایمنی دچار است، خواست برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا اقدام کنند. به گفته او، در حال حاضر بیشتر کسانی که در اثر ابتلا به کرونا جان می‌بازند، افرادی‌اند که سن بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای‌ دارند.

کارشناسان می‌گویند وضعیت ابتلا به ویروس کرونا در کشور شکننده است و با نادیده‌ گرفتن موارد بهداشتی و نکات ایمنی، افزایش میزان ابتلا محتمل است؛ به‌ویژه که تعطیلات عید فطر نیز در راه است و ممکن است شهروندان بار دیگر به سفر روند.

مصطفی فاطمی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، با اعلام آماده‌باش به دستگاه‌های اجرایی، گفت رویکرد مدیریت سفرها در ایام عید فطر نیز همچون تعطیلات نوروز است.

خبرگزاری ایسنا با انتقاد از این اقدام دیرهنگام، نوشت: «همه توصیه‌ها به ۲۲ دستگاه عضو ستاد در حالی‌ شده که زمان زیادی برای مدیریت و برنامه‌ریزی، و یا آن‌چنان‌که ستاد تاکید کرده، رفع مشکلاتی همچون سرویس‌های بهداشتی باقی نمانده و این سوال مطرح است که چرا ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با وجود احتمال‌ها و پیش‌بینی‌هایی که درباره ازدحام سفر در تعطیلات بلند عید فطر داشته، در آخرین لحظات با دیگر اعضا هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد و یک هفته مانده به تعطیلات، دستور آماده‌باش به استان‌ها داده است؟»
در شبانه‌روز منتهی به دوشنبه، پنجم اردیبهشت، بیش از هزار بیمار جدید شناسایی شدند و ۲۱ نفر دیگر نیز جان باختند. بر اساس آمارهای رسمی حکومت ایران، تاکنون ۱۴۰ هزار و ۹۹۶ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا در ایران جان خود را از دست داده‌اند. برخی مقام‌های وزارت بهداشت تایید کرده‌اند که این آمار فقط مربوط به بیمارانی است که آزمایش کرونا داده‌اند و شمار واقعی جان‌باختگان بیش از این است.

اندکی پس از آغاز همه‌گیری در ایران، بسیاری از ناظران گفته‌اند ارقام مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران سه تا چهار برابر بیشتر از آمارهای رسمی است.

در حال حاضر حدود هزار نفر از بیماران بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند و دو شهرستان در وضعیت قرمزند. همچنین، ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳ شهرستان در وضعیت زرد، و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *