برادرزاده و داماد هاشمی شاهرودی در پرونده بانک سرمایه به ۱۰ سال زندان محکوم شد

By | ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، در ادامه رسیدگی به فساد در بانک سرمایه، داماد هاشمی شاهرودی رییس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام به ۱۰ سال، و دو شریک او به ۲۰ سال و ۱۲.۵ سال زندان محکوم شدند؛ پیش از این در همین پرونده برای پسر فرمانده سابق ارتش و داماد وزیر سابق کار نیز احکامی صادر شد.

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت در نشستی خبری احکام جدید در پرونده بانک سرمایه را اعلام کرد.

او گفت احمد هاشمی شاهرودی، برادرزاده و داماد رییس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ۱۰ سال حبس و رد مال محکوم شده است.

همچنین به گفته او، محمد امامی متهم ردیف اول این پرونده و سرمایه‌گذار سریال «شهرزاد» به ۲۰ سال، و شهاب الدین قندالی (غندالی) رییس پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به ۱۲ سال و شش ماه حبس محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین گفت کسانی که در این پرونده تحت تعقیب‌اند «مجموعا به ۱۷۰ سال محکوم شدند» و «یکی از همدستان هم به جرم مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شده ولی چون حکم غیابی است اسمش را نمیگویم.»

پیش از این رسول قهرمانی، نماینده دادستان تهران در این پرونده، گفته بود: «پرونده ۱۴ هزار میلیاردی بانک سرمایه ۴۰۰ متهم دارد و فکر نمی‌کنم احدی از آنها سابقه کیفری داشته باشد آنچنان جرمی را آنها انجام داده‌اند که سابقه‌داران انگشت به دهان مانده‌اند.»

بانک سرمایه در سال ۸۴ آغاز به کار کرد و ششمین بانک خصوصی در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره فساد بسیار گسترده مالی در این بانک، مجلس دهم درباره جزییات این پرونده یک گزارش تحقیق و تفحص تهیه کرد که محمود صادقی، نماینده وقت مجلس، این گزارش محرمانه را انتشار داد.

در آن گزارش از جمله به شراکت محمد امامی و احمد هاشمی شاهرودی اشاره شده و تایید شده بود که شرکت‌های این دو نفر میلیاردها تومان وام از بانک سرمایه‌ دریافت کردند،‌ملک‌هایی از این بانک خریدند و بعد، همان املاک را برای پرداخت بدهی‌های خود به قیمت چند برابر به بانک سرمایه فروختند.

پرونده بانک سرمایه یکی از خبرسازترین پرونده‌های فساد مالی در سال‌های اخیر بوده و پیش از این احکامی از جمله برای عمار صالحی، پسر عطاء‌الله صالحی فرمانده سابق ارتش، هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری وزیر سابق کار، و حسین هدایتی، از سرمایه‌گذاران فوتبال ایران، اشاره کرد. پرویز کاظمی، وزیر رفاه در دولت احمدی‌نژاد، نیز در این پرونده به ۲۰ سال زندان محکوم شد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *