ابراهیم رئیسی در دیدار با وزیر دفاع چین: توافق ۲۵ ساله اولویت دارد

By | ۱۴۰۱-۰۲-۰۷

ابراهیم رئیسی در دیدار با وزیر دفاع چین بر «اراده جدی» جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با پکن تاکید کرد و گفت در این راستا اجرای توافق ۲۵ ساله اولویت دارد.

رئیسی روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت در تهران در دیدار با وِی فِنگ‌هه، وزیر دفاع چین، گفت: «روابط راهبردی را فارغ از تحولات بین‌المللی و براساس اعتماد سیاسی متقابل دنبال می‌کنیم و اجرای موفق برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله در این راستا اولویت دارد.»

به گزارش ایرنا، وزیر دفاع چین نیز در این دیدار گفت تقویت روابط دو کشور «همواره و به خصوص در شرایط بحرانی و ناآرام کنونی جهان» برای منطقه و جهان «امنیت‌آفرین» است.

دستور کار سفر وزیر دفاع چین به تهران اعلام نشده و جمهوری اسلامی همچنان جزییات قرارداد ۲۵ ساله با چین را محرمانه نگاه داشته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، ۲۴ دی‌ماه گذشته در سفر به چین آغاز اجرای توافق ۲۵ ساله را اعلام کرد.

این توافق ۲۵ ساله هفتم فروردین ۱۴۰۰ در مراسمی در تهران به امضای محمدجواد ظریف و وانگ ئی، وزیران خارجه وقت دو کشور، رسید.

بر اساس سندی که ایران‌اینترنشنال پیش از این منتشر کرده، این قرارداد مواردی چون تضمین خرید نفت ایران از سوی چین در قبال حضور این کشور در ایران، توسعه بنادر و جزایر، همکاری در ساخت پیام رسان‌های اجتماعی و تامین تجهیزات نظامی و پیشبرد صنایع نظامی را شامل می‌شود.

توافق محرمانه ۲۵ ساله ایران و چین با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بوده است؛ با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی در این مدت هرگز حاضر به انتشار متن کامل و پیوست‌های این قرارداد نشده‌اند.

همچنین به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره افزایش نیروهای چینی در استان‌های جنوبی ایران، سرانجام دولت ابراهیم رئیسی هشتم دی‌ماه گذشته با صدور مجوز گشایش سرکنسولگری چین در بندرعباس موافقت کرد.

سال گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره حضور پنج هزار نیروی امنیتی چین در ایران بر اساس توافق ۲۵ ساله منتشر شد اما وزارت نفت ایران این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

وزیر دفاع چین روز چهارشنبه در جریان سفر خود به تهران همچنین با محمدرضا قرایی آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته رسانه‌های ایران، دو طرف در این دیدار تاکید کردند که «اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا باعث گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در جهان شده است».

ایران و چین در سال ۹۴ یک تفاهم‌نامه همکاری نظامی امضا کرده بودند و حسین دهقان، وزیر دفاع وقت ایران، گفته بود این تفاهم‌نامه در چارچوب سند جامع همکاری‌های دو کشور امضا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *